X

Heslo:
U Bansethů
Výklad:

Jaroslav Hašek ve svém díle používá  počeštělý název "U Banzetů". Hospoda se jmenuje po původním majiteli Aloisu Bansethovi *1866. Ten vlastnil dům v Nuslích č.p.321, kde si otevřel na podzim roku 1900 nuselskou akc. pivnici "u Bansethů". Někdy počátkem roku roku 1908 však tuto pivnici prodal Františku Kocanovi a koupil si nedaleko dům s hostincem "U Palackého" č.p. 389, který později přejmenoval "U Bansethů".

O které hospodě ale Hašek vlastně píše? Tu kterou známe do dnešních dnů v č.p. 389 , nebo o té původní v č.p. 321? Kterou měl na mysli a kterou navštěvoval? Určitě znal obě tyto hospody. Nechávám na laskavém čtenáři jak se rozhodne a na budoucích badatelích co zjistí dalšího.

I-03
Jako jednou v Nuslích, právě u mostu přes Botič, přišel ke mně v noci jeden pán, když jsem se vracel od Banzetů, a praštil mě bejkovcem přes hlavu, ...
I-13
„Ty skvrny na slunci mají vopravdu velkej význam,“ zamíchal se Švejk, „jednou se vobjevila taková skvrna a ještě ten samej den byl jsem bit ,U Banzetů’ v Nuslích. Vod tý doby, jak jsem šel někam, vždycky jsem v novinách hledal, jestli se zas nevobjevila nějaká skvrna
IV-03
..."V Nuslích je nějakej pan Hauber, toho jednou v neděli v Kundraticích na silnici píchli omylem nožem, když šel z výletu od Bartůňkovýho mlejna. A von s tím nožem v zádech přišel až domů, a když mu žena svlíkala kabát, tak mu ho pěkně vytáhla ze zad a dopoledne už s tím nožem rozkrajovala maso na guláš, poněvadž byl ze solingenský vocele a pěkně nabroušenej a voni měli doma všechny nože pilkovatý a tupý. Vona potom chtěla mít celou soupravu do domácnosti z takovejch nožů a posílala ho vždycky v neděli do Kundratic na vejlet, ale von byl tak skromnej, že nešel nikam než k Banzetovům do Nuslí, kde věděl, že když sedí v kuchyni, že ho dřív Banzet vyhodí, než může na něho někdo sáhnout.“
V zajetí Kartágiňanů
Po onom velkém morálním vítězství U Banzetů sešly se naše rozptýlené řady až nahoře na Havlíčkově třídě. Kulhal jsem, pod okem jsem měl modřinu a mé tváře, jak praví Goethe, nevěstily nic dobrého. Byly opuchlé!

Policejní přihláška Aloise Bansetha a jeho rodiny, kde je uveden jako Bräuer und Hausbesitzer des Hauses Nr.321 Nusle [Pivovarník a majitel domu č.p.321 Nusle]

Národní listy 2.11.1900  Pan Alois Banseth otevřel svou restauraci v č.p. 323 v Palackého [dnes Táborské] ulici. Zjevně se jedná o omyl. Alois Banseth vlastnil podle pol. přihlášky dům č.p.321.

Pohlednice z roku 1903 "Pozdrav z Bansethovy restaurace"

Porovnáme li detail z této pohlednice s následujícím obrázkem vidíme jasně, že se jedná o dům č.p.321, který Bansethovi vlastnili

Dům č.p. 321 dnes. Má sice přistavěno jedno patro, ale ostatní proporce a detaily odpovídají předchozímu obrázku.

Národní politika 21.3.1908. Alois Banseth kupuje dům č.p. 389 s hostincem "U Palackého" za 100 000 korun.....

... a prodal dům Fr. Kocanovi. Národní listy 2.7.1908

František Kocan, bývalý mědikvec [na dalších přihláškách je uváděn jako Kupferschmied], provozoval před tím hostinskou živnost v hospodě "U Kocanů" v ulici Ve Smečkách 

V modrém oválu je původní hospda "U Bansethů" č.p. 321 a v oranžovém je ta novější v č.p. 389, která se tak jmenuje dodnes.

Hospoda "U Bansethů" v č.p. 389 dnes

W  

X