Heslo:
Souřadnice:
49° 31′ 0″ N, 23° 12′
10″ E
Výklad:
Sambor, to je to místo, kam dne 4. nebo 5. 7.
1915 doputoval po železnici XII. pochodový prapor IR91.
Podle Vaňkova
deníku
ta cesta XII. pochodového praporu započala v Brucku nad Litavou
dne 30.6.1915 ve 20:15.
Velitelem byl podplukovník Wenzel, a maršruta vedla přes Raab, Budapest,
Hatvan, Füzesabony a Miskolc na haličské bojiště. Trasa
přesně odpovídá románu až
do stanice Zastaw [dnes polský. Zagórz], kdy skutečný vlak, oproti
románovému, nejede do Sanoku, ale míří přes stanice Kroscienko
– Chyrow [ukrajinský Хирів] – Felsztyn [ukr. Скелівка] - Wojutycze [ukr.
Воютичі] do
Samboru. Odsud vyráží XII. Marschbatallion 5.7.1915 pochodem směr Rudki [Рудки]
- Szczerzec
[Щирець] - Wańkowce [Під'
Ярків] -
Lahodów [Лагодів]
- Jaktorów [Якторів] a
dne 11. července 1915 se objevuje ve vesnici Loni [
ukr.Лонi], kde se formovaly polní prapory.
Jak už jsem uvedl v románu
Jaroslav Hašek zvolil z nějakého důvodu cílovou železniční stanice Sanok.
Proč, to je záhada, když ještě před tím, než vůbec začal na románu pracovat,
v roce 1916 a 1917 v povídkách Bilance válečného tažení hejtmana Alserbacha
a Dobrý voják Švejk v zajetí, uvádí stanici Sambor, tedy skutečně tu, kam
vlak dorazil a nikoliv románový Sanok.
Brigadýr spojil se přímo s divisí, kde vylíčil přesně situaci, potom s
divisí mluvil uhrančivý Hanoverák, v důsledcích čehož přišel na brigádu
rozkaz: „Brigáda vystupuje z města v šest hodin večer na Turowu-Wolsku -
Liskowiec - Starasol - Sambor,
kde další rozkazy.
Když
vyrazili ráno z Liskowiec na Starasol,
Sambor, vezli s sebou v polní
kuchyni nešťastnou krávu, která se ještě neuvařila. Bylo usneseno, že ji
budou vařit po cestě a sní se, až bude odpočinek na půl cestě z Liskowiec na
Starasol.
Od
brigády přicválal na koni kurýr s novým rozkazem pro 11. kumpanii, že
maršrúta se mění na Felštýn, Woralyče a Sambor nechat stranou, neboť
tam není možno ubytovat kumpanii, poněvadž jsou tam dva poznaňské pluky.
Za
těch několik dní od pochodu Sanok-Sambor
poručík Dub prodělal opět jedno dobrodružství. Za Felštýnem potkala totiž
11. pochodová setnina transport koní, které vedli k dragounskému pluku do
Sadowe-Wisznie.
Když
vjížděli do Haliče, jeho statečnost, otřesená beztoho již hruškami, počala
klesat a ve stanici Sambor
klesl na minimum, a zato se objevila u něho veliká žravost.
Byly
to velkolepé facky. V těch fackách bylo všechno, jimi snažil se Pavlíček
odplatit vše to, co zakoušel od hejtmana na pochodu s maršovým batalionem od
Samboru
až po Bukovinu.
Železniční stanice Sambor. Takto zničenou ji uviděl i
Jaroslav Hašek 4. a 5. 7. 1915