Seznámil jsem se nedávno v kavárně s mladým
mužem. Vyprávěl mně sdílně o svém osudu. Cítí v
sobě nějakou neznámou lítost, a proto píše
básně, cítí v sobě nějaký divný stesk, a proto
píše básně, cítí v sobě nějaké kruté duševní
bolesti, a proto píše básně. A proto píše básně
... Říkal toho ještě víc, proč píše. Píše proto,
poněvadž:
cítí podvodnou vůni
omamných růží,
neštěstí lehlo mu na dno jeho duše,
zoufalým trémám propadl jeho hlas,
nebe jest bezútěšně zšeřelé,
ztracené jeho volání do dálky bloudí atd.
Zvláštní typ těchto lidí, zvláštní literatura a
produkt. Bloudí zapadlými krajinami, brodí se
blátem a marně volají, kdo by je vysvobodil.
Nebo píší, jak někdo někde hledí do daleka, ale
nikoho v té dálce nevidí. Oblíbené je, že tací
básníci „stále“ čekají, kde dávno nikdo nečeká,
že jim mraky v duši padají, že stále něco chtí
„vyzdvihnout do nebe“, vzkřísit duše, jež se
hroutí, že chtí sypat kvítí do srdcí - ale nejde
to. Spokojují se tím, že v básních chodí
zamlklými parky, vyciťují „zasnění chvíle“;
všude vidí „něco“, myslí si, že „v zahradách
tůně po něm někdo stůně,“ vlny vodní považují za
sestry a myslí o nich, že šeptají smyslně,
vrhají se „bez rozumu
do klínu bledých nadějí“. Hoši, poeti, kluci
krev a mléko, ale všechno je u nich mdlé, bledé.
Bledé slunce na bledých stromech, mdlé odstíny
nadějí nerozumných. A pozdní je u nich všechno a
u některých krvavě roztavené. Krvavě roztavené
vlasy, dny, oči (karhavé), krvavě roztavené
ticho. Vidí mnozí z nich masy, něčí tělo vidí na
márách, jsou žalem němí, závidějí mrtvolám
rubáše. U mnohých jeví se podivné choutky. Jeden
by chtěl polykat žlutou rozteskněnou růži, jiný
své srdce pověsit na strom hříchu, jiný zase by
chtěl svou milovanou obejmout bez hříchu setkání
a podobně. A někdo nemůže unést své srdce. Jeden
píše prorocky: ,,A mě už pranic neděsí, dneska
se někdo oběsí,“ zatím co druhý vymýšlí si:
,,juž brzo, kde je modrý stín, se rozchvěje hlas
mandolín.“
Ty mandolíny mnoho se prohřešily na mladých
básnících. Jeden čas nebylo básně, kde by se
nebyla objevila aspoň jedna mandolína. Jsou to
takové tajemné zjevy.
Byly časy, kdy mladý básník psával o
prostitutkách. Pozdější spojili prostitutky s
přírodou a psali o prodejných ženách v zeleni
stromů. Byli to a jsou básníci, kteří považují
za něco vznešeného, když sbírky svých prací
nechávají na stolech ve vykřičených místnostech.
„Pliji tím celé společnosti do obličeje,“ pravil
mně jeden takový mladý muž, „mé básně čtou
všechny prostitutky.“ A chlubil se tím, že ty
ubožačky čtou jeho básně o vysněných dlaních ...
To jsou takové divné záchvaty. Ti, kteří píší o
smutku, nutí se tak psát, poněvadž užívají všech
radostí života. Jsou to nucené, naučené fráze,
které papouškuje jeden po druhém. Ti hoši myslí,
že sympatie všech lidí jsou na jejich straně,
když dají své čtenáře probíhat „krajinami, kde
není rána, kde je stále noc.“ (Nansen ve svém
cestopise o zemích polárních to dělal také, ale
zajímavější formou.)
Jaký mají zájem, řekněte sami, čtenáři na tom,
že vy píšete, jak něco ve vás vzrůstá.
Proč pláčete ve svých básních, hoši? Chlapík
jako hora, skály by mohl lámat, ale napíše (,a
nestydí se) takový verš: „Tak hořce pláči, po
tom bílém ránu ...“‘
Proč mají čtenáři číst „písničku, kterou jsem si
zpíval v máji.“ Je někomu něco do toho, že si
ten nešťastník něco zpíval?
Má několik lidí trpět, že se mu zdá, autorovi,
jak někdo volá v dálce o pomoc?
,,A nemám odvahy ...“ nadpisuje jiný svou báseň.
Nic nám do toho není, příteli, že nemáš odvahy
trhat růži, hříšnou růži se žlutavým leskem, z
nás to nikdo nedělá.
„Dnes chtěl bych líbat.“ Nu tak líbej, holomku,
ale nemusíš o tom křičet do světa.
„Nevím, proč asi srdce mé tak smutně zavzlykalo“
... Kamaráde, když ty to nevíš, jakpak to máme
vědět my.
Slečny mají jarní šaty
(pokropili ulici)
a mně je tak velmi smutno
po včerejší opici.
Tohle nemusím číst, to se mně stalo už
několikrát. Tak člověka hryže vzpomínka. Raději
si přečte, jak pod mostem dlouze hučela řeka a
jak tam pod tím mostem někdo hořce a upřímně
plakal. Básník, který to napsal, nikdy pod
žádným mostem nebyl a posledně plakal, když mu
umřel dě-deček před dvaceti léty ... ale pomozte
si: Jeho duše si přeje, aby byl pod mostem a aby
tam naříkal jako stará děvečka.
Jiný zase píše: „Jsem v úpadku. I smát se
zapomínám. Můj smutný hrad se v trosky rozpadá.
I bude třeba obrátit se jinam, až dozpívána bude
balada!“ Kam se obrátí to básník nepovídá.
Prostě se obrátí zády ku své roztrhané chalupě a
hned končí, aby lidé nemysleli, že to jeho
obrácení děje se za denního světla: „Tady je tma
a někdo pláče v dáli, kde nad ruinou slunce
zapadá!“
Kapesníky pro mladé básníky na slzy a hodně
kapesníků, aby si měli kam utřít uslzené oči!
Slyšte! „Pro pláč svůj nevím kudy kam ...“ či:
„Tak do moře se slzy moje lejí“, nebo dokonce
jeden nejen pláče, ale zároveň při
tom voní: „Mé slzy voní čistou vůní krásy“.
Klobouk před takovým gentlemanem dolů.
Ach, co je mladých lidí, kteří mají „písničky
své zakleté na sta zlatých zámků“. Před takovými
je lépe vyhnout se na sto kroků, neboť člověk
vydán je v nebezpečí, že sto zlatých zámků
najednou se uvolní a sto písniček se na člověka
vysype.
Jsou někteří básníci, kteří se sami chválí a
tvrdí o sobě, že mají bílou duši: ,,V noci v
duši bílou smutek pad - zazářil smutkem luh i
sad. V mou duši bílou nápad žal, víc jsem se s
tebou neshledal.“ Takového duševního bělocha
litujete.
Zajímavo je, které květiny mají ti výborní
mladíci nejraději. Předně blíny a ocúny, ty
kvetou v jejich básních. Růže už jsou všednější.
Obliby dochází tamaryšek, orchideje, sasanky a
koniklec.
Mladí básníci milují dále stromy, ať jednotlivé
či ve skupinách. Z těch skupin nejoblíbenější
jsou pak aleje: ,,A ten popel, dovolíte, v letní
večer rozsýpám, kde jste lásku slibovala,
tichou, stinnou alejí ...“
Mají však smutné žití ti jinoši. Pochovávají své
štěstí v básních o šedesáti verších, rvou si
srdce z těla hubeného žalem v básních o
padesáti, plivají smích skepse slunci do záře v
básních o čtyřiceti verších.
Na některé nešťastníky, uštvané žitím, padají
hvězdy a jeden ubožák byl stále v nejistotě:
,,Kdy, kdo a kde mne hrubou skolí pěstí, nevím,
a ptám se, co je v světě štěstí, nevím.“
A jiný jásavě si zpívá naproti tomu: ,,Já nevím
nic, já věky nevím nic.“
Ale přátelé, odpusťte, že denuncuji. Dejte si
pozor před těmi, kteří své verše začínají: „Něco
se stane, dobře já to vím ...“ To jest strašně
záhadné, co se vlastně stane, a proto pozor!
V mých hořkých snech, v
mém smutném hoři
hvězdička jedna tiše hoří ...
Vidíte. To začíná pěkně. Takový básník má hvězdy
na dně své duše. To jsou takové jednoduché
básně. „Sad rozkvet, hochu, půjdeme! Co všechno
čeká srdce mé?“ Dál se člověk nedoví. Může to
také skončit s hřbitovem.
Ty Tvoje rty, věr, mnohou
hořkost tají,
a přece rozkoš je se vůní jejich zpít!
Hle! Čekáte, co bude dál. A vidíte. Pro chlapíka
jede ochranná stanice. Ty rty jeho milé otrávily
k smrti těžce jeho smutné srdce.
Písně a básně o milenkách. Ty si musí takový
barbar jako já dobře rozvážit a věnovat jim
novou kapitolu.
Vy lesy černé, vlídně
pohlaďte mě,
svou hudbou šumnou, již mám tolik rád.
Ty syna svého přijmi, rodná země,
jenž k Tobě přišel síly načerpat ...
Odpusťte barbarovi i pro příště, pánové.
*
Když už člověk vrhne se na dráhu barbara a v
básních mladých poetů vidí jen tu umělou duševní
rozháranost, může se nyní položit jemu otázka,
co soudí o básních, které opěvují milenky a
zpívají o lásce. Tato otázka jest tím
záludnější, poněvadž dá se předpokládat, že
člověk, barbar, také miluje.
Nuže rozeberme dopodrobna, jak básník, který má
úmysl zpívat o milenkách, postupuje.
Předně jde do hostince, kde je sklepnice, chvíli
si s ní popovídá a pak jde domů. Doma vezme kus
papíru, inkoust, péro a píše.
A tak čtenář má mimoděk trpět, protože jsou
hostince na světě, protože jsou sklepnice,
protože má ten nešťastník papír, inkoust a péro.
Má číst, jak on by chtěl se „pomodlit u nohou
neznámé,“ jak by chtěl zlíbat „řasnatou“ sukni
lásky své milenky, jak by „s odvěčným nářkem na
svých rtech potácel se bez ní parky ...“
Ach, co opět smutku v písních a básních o
milenkách.
Jaké smutné perspektivy předvádějí se před
čtenáře. On hodlá se uškrtit na její vlasech. On
má v úmyslu dát se k smrti zulíbat, což je
špatná poklona pro tu, o které píše báseň, neboť
lid říká: „Dej mi pusu, ať chcípnu,“ a básník
ovšem v sladké formě: K smrti dát se zulíbat.
A kdo jsou ti tvorové, kteří k smrti zulíbají?
Jsou ve většině případech bílí. Černých milenek
je na světě sice dost a Afrika se jimi jen
hemží, ale kdybyste vzali do ruky jakoukoliv
knížku básní o milenkách, nenajdete tam zmínky o
černé milence. Samá bílá. Dvě stě třiatřicetkrát
bílá. Hodí se totiž do okolí. Byla by to zajisté
profanace, kdyby básník svěřoval světu, že jeho
milenka si myla nohy. Nožky ženských tvorů, než
přijdou do básní, jsou již vykoupané, a proto
může básník taký směle zpívat: „Štěstí sál jsem
z noh Tvých, Světlá.“
Některý obdivuje se jejímu malíku u nohou a
představuje si, jak by to bylo pěkné, kdyby na
každý prst u nohy byl posazen prsten věrnosti.
Básník svou milenku svléká před očima
veřejnosti. Horkou slzou pokrývá boky své nahé
bledé milenky. To už je pak tak trochu
pornografie. Jiný zase hledí vyzískat z kyprého
těla své „bledé“ několik, na počtu nezáleží,
luzných světů. Ale jen ve dvou třech případech
se „obloha nad tím láskou směje“ spolu se
čtenáři. Ponurými krajinami probíhají nahé bledé
dívky. Snad aby to neuráželo stud čtenářů, že se
to děje ve dne. Temná noc je nejoblíbenější
dobou pro rejdy milenek básníků.
Víš, slyš, ztiš srdce
své,
my možná jednou padneme
jak tenkrát v černou tmavou noc.
Velmi neutěšené poměry. Představuji si živě
jednoho mladého básníka, jak probíhá tou tmavou,
pustou krajinou za noci se svou milenkou v době
neobyčejně důležité, a to když „hory krajem
jdou“.
I ty chůze hor, sport turistický českých i
jiných vrchů, jsou oblíbeny v básních o
milenkách. Hory jdou a on se na ně dívá se svou
milenkou. Své milence to třebas mohl namluvit,
poněvadž milenky v básních jsou vábně oddané. Jí
může kupříkladu namluvit, že viděl Petřín jít
směrem k Žižkovu, ale čtenář nedá se tak snadno
chytit.
Milenky básníků jsou vůbec prachpodivní tvorové.
Mnoho jich chodí světem nahých. „Já viděl ji jít
nahou promenádou.. .“
On viděl. On, básník, viděl leccos. Zpozoroval
kupříkladu, jak na prsy děvy posadil se netopýr.
Tuto zvláštní choutku netopýrovu oznamuje světu
dvojverším. Básník vůbec rád informuje nejen o
tom, co viděl, ale i co se mu zdálo.
Mně zdálo se, jak šla Jsi
Ránem Bílá,
šlas brázdou života do smutných obzorů ...
Hleďte, jaký všeumělec takový básník a člověk
všestranný, on ví totiž, že
zaorá brázdy, utvoří
chleba,
nasytit dá, co lásce jeho třeba.
Vidíte! Všechna čest takovým chlapíkům. Stane se
na moment agrárníkem, pak na moment vrhne se na
pekařskou živnost.
Jako slunko jsi, má
dívko,
a já sníh jsem z jara bílý,
který taje po výšinách,
když tvůj úsměv vzplane milý.
Vizte! Sám si přiznává, že z něho zbude jen
trochu vody.
Mám já hvězdy, slunka v
sobě,
vedle sebe dívku svojí,
na jejích rtech pohár vína,
který všechny strasti hojí.
Ten nešťastník sice tohle psal ve vinárně u
přítomnosti bručivého vinárníka, ale to mu
nevadí, aby světu tak nestydatě nelhal.
Lhou! Napřed přelhou tací básníci sazeče, který
sází jejich plody, pak korektora a nakonec
čtenáře.
Chlapík nebyl dál než v nejbližším okolí Prahy,
ale to mu naprosto nevadí, aby nenapsal
Dívce na Visle
My v života tom burném proudu
se nesetkáme vícekrát;
mne od tebe rmut navždy dělí,
a marně naděj srdcí lhát.
Jsou sentimentální, falešní a Kainové:
Já Kain jsem byl, tys
byla Ábelem,
já podved té, tys Kaina zabila.
Zcela opačně jak v bibli.
Jiný zase chce si udělat harém někde na
Vinohradech:
Však králem dívek chtěl
bych slout,
v jich srdci míti mocné říše ...
To ,,já“ vystupuje do popředí, od toho jsou
lyriky.
Začne to ve školách. Studentík, ubožák, nemůže
náležitě to své já uplatnit a tak začne psát
lyrické básně, což jest velmi lehké. „Já miluji
tě, já tě mám též rád, a děj se co děj, můj ty
světe, nepřestanu tě milovat.“
Studentíci vybíjejí svou energii v těch básních.
Místo aby obrátili své péro proti profesorům,
kteří jim dávají nedostatečné a nedovolí ani na
záchodě kouřit cigarety, houfně píší zamilované
básně, třeba o dcerách profesorů, kteří jim
dávají domácí úlohy.
Básně jejich počínají se tisknout. Prozatím v
tajném studentském časopise, pak takhle v šesté,
sedmé třídě středních škol počnou psát básně o
skutečných milenkách. To chodí do tanečních
hodin a potom do bordelů. Ke všemu tomu čtou
cizí básně a tak pomalu se vyvíjejí, až konečně
stanou se mladými básníky.
Někteří opustí pak lyriku a vrhnou se na jiný
druh básnictví. Jsou nebezpečni svému okolí svou
sentimentalitou. Chtějí prospět lidstvu, když
vydají svým anebo cizím nákladem sbírky svých
veršů s názvy za vlasy přitaženými, jako: ,,Tu
kapku oblak v sebe pojme“. „Modlitby vyhnance“.
„Prázdný svět, mé srdce plné“. „Bloudil v
lidech, bloudil v citech“.
Otráven duch můj v nitru
svém
sžíravých citů černým jedem,
který mu v kalich vsypal svět.
Jsou blaseovaní a zívají. Myslí, že na jejich
smutku spočívá soustava světová.
Líbají klíny svých milenek ve svých verších a ve
skutečnosti přispívají svým grošem ku podpoře
různých policejních špiclů, bordelářů.
Poctivějších je málo. Vidí všude zlaté vlasy,
líbají je, cítí přitom zármutek.
Jiní zase píší otevřeně. Opěvají prostitutky a
chlubí se v básních tajnými nemocemi.
A čtenáři? Ti čtou a dívají se bezmyšlenkovitě
do světa.
„A co jste chtěl říci, příteli básníku, sbírkou
svých veršů?“ Pokrčí rameny. Něco v něm narostlo
a stálo ho to pět krejcarů výloh za papír a svět
četl o tom něco.
Hurbane Vajanský! Měl jsi pravdu, když jsi
napsal pod názvem „Hrozno“:
Že trpká sudba bije
literáta,
to pravdu píšeš! Tma se valí naň,
on dává žití horkých hodin daň,
když jiní žnou, on v říši vzdušnou chvátá.
Trpká sudba literáta-básníka. Daň horkých hodin.
Zpotil jste se jistě, pane Hurbane Vajanský, než
jste vydal sbírku veršů.
A potí se často i čtenáři nad básníky, z nichž
mnozí jsou ovšem neškodní, ať pějí o čemkoliv,
většinou se člověk v tom nevyzná.
Zato jsou lidé, kteří napíši něco, že hned
člověk vidí vše jako na dlani.
Čeladenský kostelíček
Madonu má na oltáři,
z Ježíškových smavých líček
krása dětství mého září.
Vzpomínám v něm na matičku,
na laskavá její slova,
hledě v slzách k oltáříčku,
prožívám své dětství znova.
Vidíte, ten člověk myslí, že je také básník.
Stejně jako si to o sobě myslí celá řada lidí.
Když napíši báseň, tak jsem básník, říkají i ti,
co píší do Lady, a všichni, kteří psali do
Moderní revue a Moderního života, myslili to
také.
Ale jsou barbaři, kteří pochybují o užitečnosti
takové literatury, třeba v básních sociálních,
kterým třeba věnovat se příští kapitolou. |