Nejpodivuhodnější názor na veřejné zdravotnictví
mají mnozí lidé. Jedete vlakem a ze všech stěn
železničního vozu usmívají se na vás předpisy:
Plivati na zem jest přísně zakázáno.
Naproti vám sedí nějaký bodrý chlapík, kouří a
každou chvilku si odplivne. Vedle něho sedí jeho
starý otec, pokašlává a plivá také. Podlaha jest
kolkolem poplivána, už si nemáte ani kam
sednout, krčíte se v koutku, ale i tam doléhají
nesčíslná plivnutí obou bodrých mužů. Počnete
konečně, když moře slin stále stoupá, jemným
způsobem vysvětlovat oběma, že plivání na zem
jest zakázáno z toho důvodu, že jest to
nezdravé. Milióny malých životů jsou obsaženy v
každém takovém chrchlu, vysušením pak tohoto
usadí se na částicích prachu, při jehož každém
zvíření vnikají pak do plic všech lidí v
místnosti.
Dokončil jsem svou krátkou přednášku, kterou
jsem pronesl se zanícením městského fyzika a tu
starší muž odkašlal, odplivl a řekl: „Jo, milý
pane, dříve o takových věcech nevěděli a plívalo
se pořád a lidi byli zdraví, kašlali a plivali a
nikdo jim to nezakazoval. Měl jsem otce, který
zemřel na úbytě, ten když si odplivl, tak se mu
vždycky ulehčilo. Tohle jsou všecko jen takové
hloupé vymoženosti. To je na mámení lidu. To už
říkal náš pan farář, že to všecko vynalezli
doktoři. Pánbůh stvořil jen zvířata, která
vidíme a žádnou takovou potvůrku, která si sedne
na prášek a lítá ve vzduchu, jak vy říkáte, to
je klam, milý pane, my holt budeme plivat dál,
viď, Honzíku.“
Tak se tedy zas dál plivalo až do B., kdež jsme
vystoupili.
Vesnička malá, okna všude zevně zabedněná,
ačkoliv nejkrásněji svítilo slunce. Na dvorcích
malých usedlostí primitivní záchod nad žumpou a
kousek dál od žumpy v bezprostřední blízkosti
pumpa s pitnou vodou. Domácí člověk bojí se,
kdyby otevřel okno, že ho ofoukne průvan, na
který se u nás tolik mylně věří, ale jde a
napije se vody ze studně, do jejíchž pramenů za
deště, když žumpa s hnojůvkou a výkaly přeteče,
vniká tak ohromné množství tyfových a jiných
škodlivých zárodků.
Vezměme si jiný případ.
Ve Vicenicích u Náměště mají stále tyfus. Tam
mají studnu bezprostředně pod hřbitovem, studna
plní se prameny shora ze hřbitova. Každý hrob je
vlastně nádržkou, zásobující studni dole vodou.
Rakve v mnohých hrobech plavou ve vodě. V této
studni je voda studená, což lidem úplně stačí,
aby říkali, že je dobrá. Přes zákaz berou stále
vodu z té studně a umírají na tyfus.
Kousek dál ve Studenci byla tyfem nakažená voda
ve studni. Studna byla zavřena a ačkoli je tam
více studní s lepší vodou, obyvatelstvo tajně v
noci otevíralo úředně zavřenou studnu a bralo z
ní vodu. Kolik lidí z té studně již umřelo, ale
stále to nechápou ve své zabedněnosti; tážete se
proč?
Protože nemají dosud k lékařům důvěru. Lékař
obyčejně má pokrokovější stanovisko než pan
farář, což jest zcela přirozeno. A dobře to
vyjádřil ve svém kázání farář v Zahájí: „Bůh
stvořil a uspořádal svět v šesti dnech a proto
nemohl myslet na žádné mikroby, ty si vymyslili
nevěrci a pokrokáři.“
Za takových poměrů těžko jest lékaři na nápravě
pracovat. Zejména přidružují-li se k tomuto i
různé politické a národnostní zápasy v místech,
kde by člověk vůbec neřekl, že nějaký
národnostní zápas může existovat.
Typickým dokladem toho jest Náměští nad Oslavou.
V tomto místě jest šest katastrálně zapsaných
Němců a až do posledních voleb byl Němec
purkmistrem, jakýsi c. k. notář Maywald, divoký
německý nacionál, který se svými pěti Němci
dělal plán na zgermanizování Náměště. A proč byl
tenkrát zvolen? (Dnes již mají českého
starostu.) Proto, poněvadž využitkoval toho, co
na lid domácí nejvíce působí. A to heslo „Pryč s
kanalizací a nemocnicí! Peníze na kanály
zužitkují se jinak a místo nemocnice vystaví se
měšťanská škola!“
V kovárně za městem vedl se boj proti těmto
nutným zdravotním opatřením a jak se opět lidé
nevědomí dívají na zdravotnickou otázku, o tom
drasticky svědčí slova, která náhončí p.
Maywalda tehdy pronesl: „Rakósko je přelidněny,
nač potřebujem nemocnico. Ať polovice téch
faganů pochcípá. Pak nám bude líp.“
To se ví, že měšťanskou školu ti chytráci
nepostavili. Místo měšťanské školy koupili tři
svítilny a boj o kanalizaci se vede vesele dál.
Ve své nevědomosti ti lidé nechápou, že
kanalizace je nutna v zájmu zdraví všech
spoluobčanů v městě. Jim však dosud je milejší,
když splašky tekou po ulicích, vydávajíce puch a
rozmnožujíce nakažlivé nemoci dům od domu.
S lékaři je to tak: V Trávníku spolkl šestiletý
chlapec jednoho sedláka jehlu. Stěžoval si na
velké bolesti, ale sedlák pro lékaře neposlal.
Stále říkal: No, však ono to přejde, jehla sem,
jehla tam a pro lékaře neposlal. Dostavila se
horečka, břicho se jeho synáčkovi nadýmalo,
všecky baby z okolí dávaly různé obklady a
jejich přičiněním za šest dní byl konec.
Dvě hodiny před smrtí běžel pro lékaře, ten však
nemohl již nic jiného dělat než konstatovat
smrt. Muž ten však doposud jest nepřítelem
lékařů a říká: „Nebožtík Josífek spolkl jen
jehlu a on mu nemohl pomoct.“ Samo sebou se
rozumí, že kdyby mu kráva spolkla hřebík, hned
se jede pro zvěrolékaře.
Jinak je ovšem, když vypuknou nakažlivé nemoci
mezi dobytkem a od okresního hejtmanství jest
nařízena nucená zvěrolékařská prohlídka dobytka
celého okresu. Tu v některé vzdálené vsi je
výsek masa. Hostinští bývají totiž na venkově
nejen agrárníky, ale i řezníky. V K. na cestách
v Povltaví zdržel jsem se s přítelem několik dní
v hostinci a bylo nám velice nápadné, že nás
krmí stále hovězím masem. Až jednou v jejich
kalendáři, který jsem prohlížel, našel jsem kus
dopisu, adresovaného na našeho hostinského. A
tam stálo: Ctěný pane B., přijeďte si pro tu
krávu časně ráno, dřív než přijde zvěrolékař.
Jedli jsme tedy maso z nemocné krávy po celé tři
dny. Čtvrtého dne se můj přítel vážně roznemohl.
Tu a tam výjimečně najde přece jen člověk
slabounkou snahu o zavedení hygienických
opatření. Obyčejně se na venkově v hospodách
myjí sklenice jen o pouti. Mile mne tedy
překvapilo, když v jedné obci hostinská s
přívětivou tváří, když jsme požádali o pivo,
prohlásila, že musí sklenice vypláchnout a
odběhla na dvůr. Pln zvědavosti jsem ji
následoval. Pod okapem byla káď s dešťovou
vodou, ve které se červíčky jen hemžilo, kousek
hnoje, kousek slámy a sena plavalo na povrchu, z
jedné strany pilo prase, z druhé strany lízala
vodu ovce a uprostřed té krásy vyplachovala nám
paní hostinská sklenici. A když se pak vrátila
se sklenicemi naplněnými pivem, svěřila se, že
je to takové nařízení od okresního hejtmanství,
aby nádoby určené k pití byly před upotřebením
náležitě opláchnuty.
Nyní si představuji tu spokojenost v očích členů
nejvyšší zdravotní rady ve Vídni, když vypracují
nová nařízení, kterými se má bojovat proti
nemocem. A odcházejí spokojeně u vědomí, že opět
lidstvo postoupilo o nějaký krok ve
zdravotnictví kupředu. A všichni ti, kterým
nařizují se ony předpisy, jsou v neustálém boji
proti těmto nejprimitivnějším hygienickým
opatřením.
Pozoroval jsem nedávno jednoho hocha,
prodávajícího ředkvičky. Opatrně se rozhlížeje
na všechny strany, zdali ho někdo nevidí, šel ke
stojanu s říční vodou a - všš, už jí pokropil
ředkvičky. A proč to dělal? Poněvadž bylo
nařízení, že ředkvičky se mají kropit jen vodou
studničnou. A za druhé, že pumpa se studničnou
vodou byla pár kroků od stojanu s vodou říční.
Ten hoch byl jako ten sedlák, který když přišel
k přechodu na železniční trati, když závory byly
spuštěny a když četl vyhlášku „Nebezpečno jest
přecházeti trať při spuštěných závorách“,
praštil holí do vyhlášky, plivl na ni, zvolal:
„Ani mne nenapadne,“ podlezl a dal se vlakem
roztrhat. |