Filip Bedřich Vilém Ortel, německý katolický
spisovatel, zvaný po své smrti († 1867)
bláznivým vikářem, založil první v Německu
katolický tisk v nynějším slova smyslu a možno
říci, že jeho příkladem řídily se i ostatní
země. Od té doby vznikaly velebné časopisy
bojovného směru, a chce-li některá zbožná duše
po celém světě někomu hodně vynadat, obrátí se
vždy na katolický tisk. Pravá zbožnost
předpokládá také silný sloh, jistou
ortelovštinu, která, vynalezena bláznivým
vikářem, plní sloupce katolického tisku. V tomto
smyslu nemůžeme mluviti o tisku evangelickém,
židovském, mohamedánském, buddhistickém a
brahmánském. Tento sloh silný, šťavnatý a
nelekající se nižádných výrazů, jest jedině
možný v tisku katolickém. Tisk katolický neleká
se žádných překážek: když řezat, tedy řezat!
Redaktoři těchto listů nechodí daleko pro
výrazy. Přírodopis jim stačí úplně. A
nestačí-li, tu výrazy užívané ve stájích a
jinde, vhodně doplní celek. Nadávka za nadávkou
stmelí obranu církve. „Církev je jako skála,“
tvrdí tito mužové, ale proč přitom užívají
nadávek ku podpoře této skály?
Pravil jezovita Calvanio di Rotta, že tisk
katolický jest vonná květina, vykvétající nad
bahnem nevěry. Bohužel ji hnojí katoličtí
redaktoři. Obrana mravnosti, dobrých zvyků jest
vždy podporována v katolickém tisku slovy:
„pacholci“ a podobně.
Vonná květinka katolického tisku potřebuje ku
svému vzrůstu častého opakování slova
„zhovadilci“. Ach bože, co zhovadilců se toulá
světem dle katolického tisku! Kdo věří v
Darwinovu theorii, je zhovadilec. - Redaktoři
Čecha, Vlasti, Selských hlasů, Našince,
Venkovana a j. za živého boha nepřipustí, že
povstali z gorily. Museli by uznat, že všichni
ti jejich protektoři ve fialových pláštích, že
to vlastně vše jedna opice orangutan nebo
šimpanz, zkrátka nevzdělaná lidoopice.
A proti takové teorii brání se velebné časopisy.
Protestují i proti jiným vyloženým věcem.
Neuznávají ani mikroskopických method ku
zjišťování bakterií, poněvadž v bibli není řeč o
mikroskopu. V bibli není sice také řeč o
katolickém tisku, ale to nevadí ani Čechu, ani
Vlasti a jiným podařeným časopisům.
Katolický tisk obhajuje veřejnou mravnost tím,
že nemravovi vynadá, katolický tisk obhajuje
víru tím, že vynadá nevěřícím, katolický tisk
hájí úřady v mocnářství tím, že každému, kdo jim
co vytýká, vynadá a to, pokud zásoba stačí,
hodně ostře a silně.
Výše zmíněný jezovita také řekl, že ona vonná
květina, katolický tisk, šíří kolem sebe vůni
nebeskou.
Nevím. Cítím z toho sám kravský hnůj a připadá
mi, že čtu po záchodech nápisy, když prolétnu
sloupce katolického tisku. - Mám rozhodně v
podezření ty poctivé katolické redaktory, že se
ku své žurnalistické činnosti připravovali
studiem nápisů na veřejných i soukromých
záchodcích. |