Můj památník |
Studie skoro vědecká |
Chodila jsem tenkrát do obecné školy. První nešťastník, jehož jsem s milým památníkem přepadla, byl velebný pán. Nevím, měl-li radost, když jsem mu památník podala, ale verše, které napsal, byly smutné a mluvily něco o milosti boží. Snad kdy ho pánbůh zbaví milostivě toho psaní do památníků, kterému se nemůže vyhnout, nechce-li školačky rozplakat. Hned za těmi verši smutnými a bohabojnými je krátký verš čtyřřádkový, s datem o 8 let pozdějším, psaný veselým, mladým malířem, který snad, aby dokázal uměleckou všestrannost, verše ony sám spáchal. Nemohu si odepříti, abych necitovala ony verše, protože právě teď s dotyčným jsem, jak říká náš dobrý lid „na kordech“. Znějí:
Bolest v srdci, kuří oka, Verše obsahem i formou zajisté dokonalé a dobře se hodící za tu milost boží od velebného pána. Na stránce třetí skví se nádherný obraz. Tři špendlíkem dojemně probodnuté fialky a z kopce psané připomenutí, abych povždy voněla jako skromná fialinka. Brala jsem ty verše vážně na vědomí celých 5 let, až jsem konečně poznala, že ne každé naučení, psané do sametového památníku přítelkyní „až do hrobu Ti věrnou“, hodí se pro život praktický, a praštila skromností do starého železa. Strana čtvrtá představuje Karlův Týn, přes který vine se jakási silnice, která má znamenat snad stužku čili pentli a na které je psáno: „Život jest sen. Sni blaze. Od Tvého věrného bratra.“ Po věrném bratru následuje věrná sestra, která mi napsala: „Milujme se vespolek.“ Věrnou sestru, jak se ještě pamatuji, tahala jsem hned nato zuřivě za vlasy, poněvadž nad slovem „Milujme se“ udělala kaňku. Pak je několik až do hrobu a jedna až za hrob věrná přítelkyně. Jedna před slovem hrob napsala slovo „tmavý“ a dvě „černý“. Jsem na rozpacích, je-li věrnost do tmavého hrobu lepší než do černého. O žádné z těch věrných přítelkyň, podotýkám, jsem nezaslechla od té doby, co jsme se rozešly. Na stránce páté jest krásným rukopisem napsáno jediné slovo: „addio“ a podpis. Tahle stručnost se mi líbila, a teď jakmile dostanu památník do ruky, naškrábu přes celou stránku to krátké a výmluvné slovo a památník zavru, aniž bych to osušila. Působí to blahodárně. Mé addio bývá vskutku rozloučením dle věty, kterou napsala mi „jedna věrná“: „Nemohu mluvit s osobou, která kazí cizí věci.“ Celkem vzato je můj památník vlastenecký. Jeden verš začíná: „Vlast budiž Ti vezdy drahou“, jiný: „Vlast je Tvoje máti drahá“. Jsou tam však i jiná méně vlastenecká připomenutí, datující se z let pozdějších, kupříkladu
a jeden plod ducha mého staršího bratra, který mi napsal a dojímavě ilustroval slova:
Vím, že pilná vždycky jseš, a malé připomenutí rovněž malé sestřenice, která s dětskou prostomyslností mně památník ozdobila nemotornou svou ručičkou takhle: „Už jsi mi dávno slíbila krejcar." Upozorňuji, že krejcar skutečně následoval, přičemž jsem se začervenala, neboť jsem kdysi četla, že „blaze dívce, která se umí červenat“. Nevím ovšem, je-li mi vždy blaze, když se červenám, skoro o tom pochybuji. Milý památníku! To je skoro všechno, co mohu o tobě napsat, totiž o mém bývalém památníku, neboť před půlhodinou půjčila jsem ho „na hraní“ malému synovci a v takových rukách vezmou zasvé v půlhodince nejen nejčernější hroby, nýbrž i nejvěrnější milovaní... |
|
|