Ředitelství c. k. státních drah vyhražuje si
vždy právo na náhradu škody, kterou utrpí a
náhrady ty také vymáhá s neúprosností zákona.
Pěkný doklad toho podává případ, který se
přihodil na trati Říčany-Praha. Jednoho dne
vstoupil v Uhříněvsi do ranního vlaku do vozu
číslo 16862 člověk ničím nenápadný, právě když
vlak byl již připraven k odjezdu. Starý, ve
službách dráhy zešedivělý průvodčí vlaku
spočítal při odjezdu vlaku přesně cestující a
shledal, že v čísle 16862 nalézá se 35 osob.
Příhoda zaplétá se jako tragédie. Když totiž
přišel později před stanicí Hostivař vybírati
lístky, zpozoroval, že ve voze jsou pouze 34
osoby. Přesvědčen, že někdo musí býti na
záchodku, učinil generální obhlídku a tu
skutečně zjistil, že na záchodku ve vlaku jest
ukryt muž, který na vyzvání, aby předložil
lístek, prohlásil, že tak učiniti nemůže,
poněvadž přiběhl na stanici v Uhříněvsi, když
již pokladna nádražní byla zavřena.
Ale předpisy pro obecenstvo mluví jasně.
Stane-li se komu takový případ, musí to ohlásiti
průvodčímu vlaku, jinak dopouští se podvodu,
poněvadž pasažér jede bez lístku.
Provinilec se tu omlouval, že byl by tak učinil,
kdyby ho nebylo náhle zabolelo ve střevách, čili
populárně „břicho“, že rychle musil odběhnouti
na záchodek. Tam jej však nalezl průvodčí,
čichaje v celé věci snahu podvésti slavný erár o
50 haléřů. Tolik totiž stojí lístek z Uhříněvsi
do Prahy.
„V Hostivaři vám to vysvětlíme,“ řekl suše
průvodčí a skutečně objevil se tam přednosta
stanice, který muže bez lístku vyzval, aby ho
následoval do kanceláře.
Zatím vlak odjel a muž bez lístku byl podroben
důkladnému výslechu u přítomnosti přivolaného
četníka, který tvářil se náramně přísně a říkal:
„To vás bude velice mrzet, pamatujte na mne!“
Muž bez lístku trval však na svém udání a
tvrdil, že nebude platiti pokutu 5 korun (
desetkrát 50 haléřů za lístek) a choval se jako
člověk, který je si vědom své neviny, což
působilo zejména na četníka nepříznivým dojmem a
ten, píše do svého červeného zápisníku,
sarkasticky dodával: „Vy jste se tedy před panem
konduktérem schoval na záchod, abyste jel jako
slepý pasažér do Prahy?!“
Muž bez lístku opakoval však stále totéž, že
neměl času oznámiti průvodčímu vlaku, jak nalezl
nádražní pokladnu zavřenu jak, sotva skočil do
vlaku, se tento hnul a jak také rychle ptal se
všude svých spolucestujících, kudy se jde ven,
kam se jde ven a dovolával se boha za svědka,
kdyby ho tak nebylo rozbolelo břicho, že by byl
sám řekl konduktérovi, že nemá lístek, protože
pokladna byla zavřena a že by byl požádal
konduktéra, aby mu vyhotovil dodatečně lístek.
Pokutu žádnou zaplatiti nechtěl, nechtěl dokonce
ani zaplatiti 50 haléřů za jízdu z Uhříněvsi do
Prahy, poněvadž ho vysadili dvě stanice před
Prahou. Ukazoval dokonce více bankovek, že by
tedy mohl zaplatiti pokutu, kdyby si byl vědom
nějakého provinění a nakonec prohlásil
rezolutně, že zaplatí jenom z Uhříněvsi do
Hostivaře.
Četník odvedl ho tedy na četnickou stanici, kde
s ním byl zaveden protokol a příslušné spisy
později zaslány k soudu.
Státní návladnictví padlo na celou věc jako drak
a podalo na muže bez lístku žalobu pro podvod.
Ředitelství c. k. státních drah také nelenilo a
dopsalo v této záležitosti na hlavní ředitelství
drah do Vídně, postoupilo témuž spisy z
protokolu, týkající se výslechu konduktéra ve
vagóně 16862 spolu s protokolem přednosty
stanice v Hostivaři i v Uhříněvsi.
Hlavní ředitelství ve Vídni podalo o tomto celém
případu zprávu do ministerstva železnic se
žádostí, aby pražskému ředitelství bylo povoleno
komisionelní vyšetření celého případu, aby na
základě výroků komisí železničních mohl býti muž
bez lístku odsouzen k pokutě K 5,- případně k
náhradě 50 haléřů, o který obnos skutečně
připravil ředitelství státní dráhy.
V ministerstvu železnic byla žádost vrchního
ředitelství ve Vídni rozhodnuta v ten smysl, aby
pražské ředitelství hledělo muže bez lístku
donutit k zaplacení obnosu 50 haléřů za lístek z
Uhříněvse do Prahy a povolena za tím účelem
ochotně komise.
Zatím byla před soudem projednána žaloba pro
podvod, podaná na muže bez lístku.
Tento vymlouval se stejně na bolení břicha a
soud také uznal jeho výmluvu za platnou a
žalovaného osvobodil. Tím prohrálo i ředitelství
státních drah, ale veřejný žalobce podal
odvolání proti osvobozujícímu rozsudku. Ohradil
se též zástupce železničního eráru, který navrhl
komisionelní ohledání místa, totiž záchodku.
Konceptní oddělení pražského ředitelství
zpravilo bez odkladu o tomto návrhu presidium
vrchního ředitelství ve Vídni, které po úradě s
přednostou v ministerstvu železnic svolilo, aby
byla sestavena železniční komise, jež by
vyšetřila, zda muž bez lístku mohl z Kuří dojíti
do Říčan v době, kterou udává, aniž by musel
přijíti na nádraží v Uhříněvsi pozdě, jak se
také vymlouvá a dále svolilo ministerstvo
železnic, aby byla ustanovena druhá komise,
která by prozkoumala, je-li správným tvrzení
muže bez lístku, že když před Hostivaří
konduktér otevřel dvířka záchodku, v němž se
nalézal, že již byla věc odbytá a že tedy
konduktér nemluví pravdu, když prohlašuje, že
muže bez lístku nalezl na záchodku úplně
upraveného a že není možno, aby za tak krátkou
dobu bylo po všem, o čem mluvil muž bez lístku
se spolucestujícími, dříve, než odběhl na
záchodek.
Dne 22. června byly sestaveny obě komise a 28.
Srpna byly hotovy s prozkoumáním uložené
záležitosti. V každé komisi bylo dvacet pět
komisařů, vyšetřujících a tři stavební radové.
Komise stály úhrnem 2866 korun a jich dobrozdání
znělo v ten smysl, že dle důkladného prozkoumání
této záležitosti mohl muž bez lístku doběhnouti
v udané době k nádražní pokladně ještě před
zavřením, aby si tam koupil lístek opravňující k
jízdě do Prahy za 50 haléřů a dále, že je
naprosto vyloučeno, což osobně zkoumali členové
komise, jako by v tak krátké době, kdy odešel
muž bez lístku na záchod ve vagónu číslo 16862,
mohlo býti po všem a že tedy jeho výmluvy jsou
platné a že jeho jediným cílem bylo podvésti
stát o 50 haléřů.
V odvolacím líčení byl rozsudek osvobozující
muže bez lístku potvrzen odvolacím senátem a
státní dráha poukázána na pořad práva civilního
se svým nárokem na 50 haléřů. Dohromady stojí to
ředitelství c. k. státních drah 3678 korun 69
haléřů, a my stojíme proto před novým zvýšením
jízdní sazby. |