Pán, který bydli naproti, slavil předevčírem
jubileum své dvacetileté činnosti. Lidé, kteří
slaví jubileum, dobře vystihují ve většině
případech vážnost toho dne a tváří se neobyčejně
povzneseně. Znal jsem jednoho trestance, který
slavil jubileum prvního svého zavření, znal jsem
jednoho soudního radu, který slavil jubileum
významného dne, kdy dal zavřít ponejprv nějakého
provinilce, znal jsem mnoho lidí, kteří slavili
mnohá jubilea, ale žádný z nich netvářil se tak
dojemně jako pán, který bydlí naproti. Konečně
po delším zkoumání, proč se ten pán tváří při
svém jubileu tak neobyčejně důstojně, došel jsem
k závěru, že má právo, velké a obrovské, aby se
tak choval. Ba šel jsem dokonce tak daleko, že
já sám v ten den, jako soused onoho ctihodného
muže, tvářil jsem se důstojně a vážně, jako bych
já sám byl jubilantem. Vystihl jsem, že ten pán
má proč se tak chovat, neboť jest si možno
představit krásnějšího jubilea nad to, když
člověk si řekne: Dnes jest tomu dvacet let, co
jsem dopsal a vydal svou první čítanku pro děti?
. . . Mou zásadou je, že rád gratuluji, což
provádím důsledně, stejně jako projevuji
soustrast, jest něco lepšího nad to než jít k
příbuzným jakéhokoliv čerstvého nebožtíka, a tam
těm uplakaným pozůstalým potvrzovat, co oni vidí
a nad čím naříkají, že totiž jim umřel nebo
umřela či umřelo? jest něco lepšího než dozvědít
se, že tam a tam slaví v rodině nějaká služka
jubileum dvacetiletých věrných služeb, a jít se
podívat, jak jí na radnici odevzdávají zlatou
desetikorunu a diplom, který je stál pět korun,
a dívat se, jak ta šlechetná věrná duše pláče a
skytá pohnutím, a v tom nejvyšším rozruchu její
radosti přistoupit k ní, neznámý a cizí, a
strhnout jí ruce a zašeptat: „Dovoluji si
gratulovat k vaší věrnosti“? Jsa tedy důsledným
v té věci, zašel jsem k sousedovi jubilantovi,
abych mu gratuloval a podrobil ho zároveň
interviewu, předpokládaje úplně správně, že bude
pln ochoty odpovídat na mé otázky, neboť
interview je slovo, které otvírá ústa všem, od
obyčejného trpaslíka, který vystupuje v
panoptikách, až po nějakou primadonu, kterou by
podrobil rozmluvě Miloš Čtrnáctý z Politiky.
Šel jsem tedy k němu, uvítal mne a vybídl, abych
se posadil; zůstal jsem ovšem stát, neboť
gratulovat vsedě jest neslušným, už z toho
důvodu, že u Bačkovského vyšla knížka Milý
společník, kde za statí „Pocení nohou a jak tomu
lze odpomoci“ jest stať „Gratulování“, kde
stojí: „Negratuluj vchodě, vsedě, vleže. Postav
se před toho, komu gratuluješ, zpříma, pokud
možná láskyplně“, atd. Vážím si pana Bačkovského
už řadu let, zejména od té doby, co četl jsem v
kalendáři Malého čtenáře od něho výbornou
anekdotu, jak dva studenti šli na Říp a jeden se
už nevrátil. „Proč?“ táže se uděšeně pan
Bačkovský a sám si vtipně odpovídá: „Proto,
poněvadž sestoupil druhou stranou z Řípu.“ Vážím
si ho ještě víc od té doby, kdy vydávat začal
Svátkovy dějepisné romány s pověstným katem v
čele, a proto chovám se přesně dle knih vydaných
jeho nakladatelstvím.
Gratuloval jsem vstoje. Jubilant stiskl mně
ruku, zavedl do salónku, vybídl, abych se
posadil, a pravil: „Ano! Dvacet let jest dlouhá
doba.“ „Ovšem, velectěný pane zemský školní
rado!“ „Dlouhá doba, milý příteli, ale utekla
jako voda.“ „Ovšem, jako voda, velectěný pane
zemský školní rado.“ „Zcela správně, milý
příteli. Zdá se mi to být, jako kdyby to bylo
včera, když jsem vydal svou první čítanku pro
děti, pro žáky malinké škol národních obecných.
Mám to vědomí, že nežil jsem nadarmo.“ „Račte
ještě dobře vypadat,“ ozval jsem se duchaplně.
„Už, milý příteli, není to, co dřív. Už mně
schází ta duševní síla, abych vytvořil pro
mládež díla podobná, jako byla ta první čítanka.
Jaké to byly články! Jaký oheň v nich, vemte si
tento: »Nemohl se učiti Emil Novákův, přišel
jednou do školy bez slabikáře. Učitel se ho
ptal: ,Nováku, kde máš slabikář?’ Emil
odpověděl: ,Doma‘. ,A proč?’ ‚Maminka mi dala do
brašny veliký krajíc chleba. Slabikář se tam
nevešel, tak jsem ho nechal doma.’« To je přece
pro děti, aby věděly, kam vede špatná výchova.
Dejte jim volnou školu, tak z nich budou raubíři
a budou nosit samé krajíce v brašnách místo
slabikářů. Na dítě se musí již v útlém jeho
věku, milý příteli, působit, aby byl z něho
později řádný člověk a křesťan. Napsal jsem za
tím účelem do té čítanky tento dobrý článek:
»Pozdravuj! Chlapci šli ze školy domů. Na
silnici potkali starce. Opíral se o hůl a šel
těžce. Žáci ho uctivě pozdravili a smekli
čepice. Jen Vladík nesmekl a nepozdravil. Stařec
žákům poděkoval. Sotva chlapci poodešli,
zafoukal prudce vítr. Vladíkovi shodil čepici a
zanesl ji do kaluže v příkopě. Spolužáci se mu
smáli, ale pomohli mu čepici z kaluže
vytáhnouti. Tak naučil vítr Vladíka smekati.«“
Zemský školní rada a spisovatel čítanek pro děti
se zasmušil. „Teď si vzpomínám na socialistickou
výchovu. Když děti tenhle článek četly, tak se
hlásil jeden kluk, jehož táta byl socialista. A
ten kluk se ptal: ,Proč si ten Vladík nedal
klobouk na šňůru, když byl vítr a nechtěl toho
starce pozdravovat?’
Povinností každého spisovatele čítanek je, milý
příteli, vésti děti k poznání dobra. Proto jsem
napsal pro ně toto: »Jak vrabec ošidil chlapce.
Zlý chlapec lezl na strom, kde vrabci měli
hnízdo. Vrabec ho uviděl a pokřikoval na něho.
Výš, výš! A chlapec lezl pořád výše. Najednou se
pod ním zlomila větev, chlapec spadl a zlámal si
nohu. Teď se mu vrabčík vysmíval: Cítíš, cítíš!«
- Věříte, že děti, když si tohle přečtou,
nelezou na stromy? A potom, co říkáte tomu, že
tímhle článkem, který vám řeknu, vzbudil jsem u
dětí lásku ke zvířatům? Má název Gustav a Micka.
»Jeden chlapeček jmenoval se Gustav. Jednou byl
v zahrádce. U dveří seděla kočička a ta se
jmenovala Micka a byla velmi roztomilá. Gusta
volal na ni: ,Micko, pojď sem, Micko!’ Micka
přišla ke Gustavovi a hrála si s ním. Měli se
brzo rádi. Ale Gustav byl najednou zlý. Sáhl
špatně na Micku. Tu se Micka rozhněvala a
škrábla Gustu. Už se neměli rádi. Micka utekla a
Gustav zůstal samoten a dal se často o samotě do
pláče.«“
Zemský školní rada upřel na mne tázavě zrak, co
jako tomu řeknu. Přirozeně člověk pochválí
takové dobré věci. Pravil jsem, že jsou skvostné
a že děti asi leží celý den v takové čítance.
„Dělal jsem, co jsem mohl, milý mladý příteli.
Vychovával jsem. Hleďte! Vštěpoval jsem soucit k
chudině ve článku Chudobný chlapec. »Váša dostal
od tety pětník. Zašel do krámu k pekaři a koupil
si koláč. Pak šel domů. Na cestě potkal
chudobného chlapce. Chlapec třásl se zimou.
Vášovi bylo hocha líto, a když přišel domů,
snědl koláč a zaplakal nad chudobným chlapcem.«
- A což článek Mladí ležáci, staří žebráci ...“
Vstal jsem: „Děkuji vám, velectěný pane zemský
školní rado, že seznámil jste mne u příležitosti
vašeho jubilea s tak výbornými pedagogickými
články. Jsou neocenitelné.“
Poroučel jsem se. Jubilant doprovodil mne až ku
dveřím, tam mně důstojně stiskl ruku a řekl:
„Nyní píši mluvnici českou pro obecné školy. Co
říkáte těmto výborným větám, které v ní budou:
Můj bratr má černé oči a velké brvy. Kdo jde
pomalu, ten se nezapotí. V lese bývá za noci
tma, ale hajný v lese i v noci vidí ...“ - Sláva
pedagogům, třikrát sláva!
*
V neděli tomu bylo 132 let, co u Libně
rozprášili vzbouřené sedláky, kteří táhli na
Prahu. Až do Staré Boleslavi věšeli pak zajaté
sedláky vojáci na stromy. Ubozí sedláčkové,
škoda, že nebyli v době elektřiny, s jakou
radostí by uvítali slova jednoho řečníka, který
pokusil se vyvrátiti naše zásady na jedné schůzi
v Libni. Ten pán totiž řekl: „Kdyby vy jste se,
anarchisté, domohli za čtyři sta let takové
svobody, jakou máme my u nás na Křižíkově
elektrické tramvaji, pak si budete moci
gratulovat!“ A tak nám nic jiného nezbývá než
pořídit si dle všeho nějakou elektrickou
tramvaj.
Blažený český lid! Má ve svém středu muže, kteří
slaví jubileum sepsání duchaplných čítanek pro
děti, má ve svém středu lidi, jichž ideálem jsou
poměry na Křižíkově tramvaji v Libni
-Vysočanech. A tak ke vší blaženosti nám nezbývá
nic jiného než si uvědomit, že za pár dní můžeme
se přihlásit u pana arcibiskupa, aby nám umyl
nohy a dal korunu. Zítra už je Zelený čtvrtek.
Člověk by plakal radostí.
|