Jaké názory může mítí okresní hejtman o
aviatice?
O tom se dá velice těžko rozhodnouti. Nám všem,
kteří konečně jsme rádi, že máme svého člověka,
jenž nás nadarmo nevylákal k aviatické produkci,
jest jen tolik jasno, že úřady doposud
nezakázaly aviatické produkce.
Když roku 1893 zakázalo okresní hejtmanství
hráti kopanou v celém okresu, projevilo jistě
vzácný důkaz toho, že ministerského nařízení ze
dne 30. září 1857, čís. 198 ř. z. dá se velice
dobře užíti proti lidem, kteří si něco usmyslí,
co nejde slavným úřadům do hlavy.
Letošního roku bylo to opět okresní hejtmanství,
které málem bylo by zakázalo inženýru Kašparovi,
aby v Lysé nad Labem lítal.
A je to úplně správné. Kdo lítá, ten vykonává
cosi, co roku 1857, kdy pod číslem výše zmíněným
198 ř. z. byl vydán zákon o dopravě, nebylo
myslitelno. Tím prohřešuje se proti dopravě sub
littera a), a to z těchto důvodů: Jedná se o
pohyb v mezích nemyslitelných, pohyb, dopravu
pomocí neobvyklých vozidel, stojících mimo dosah
schopnosti pohybovati se po silnicích ve
vykázaných mezích.
Zde tedy záleží prostě na dobrozdání: Uznají-li
tedy slavné úřady, že není možno, aby člověk
lítal, nemůže nikdo proti tomu nic dělat. V
dopravním řádě platném pro země rakouské nic o
létání nestojí.
Případ jest analogický s oním, když roku 1812
objevil se v Londýně nějaký ztřeštěnec, který
tvrdil, že lze svítiti plynem. Úřady ho zavřely,
poněvadž tenkrát v osvětlovacím řádu pro Londýn
nebylo o osvětlování svítiplynem ani zmínky.
Kdyby byl Farman přišel se svým vynálezem, byly
by ho úřady stíhaly pro klamání úřadů. A opět
správně, neboť co jest klamáním úřadů?
Klamáním úřadů jest, jedná-li někdo tak, aby
uvedl úřady v omyl. V omyl může pak úřady uvést
každý, kdo jedná proti dobrozdání úřadů.
Když by tedy úřady uznaly, že není možno, aby
někdo se vznesl pomocí důmyslně sestaveného
přístroje do vzduchu, jest to klamáním úřadů
vyššího stupně. A když by okresní hejtman
prohlásil: „Není možno, ať si říká kdo chce co
chce, já vůbec tomu nevěřím, že by člověk mohl
lítat,“ jest to rozhodně směrodatné i pro další
jednání aviatiků.
K této věci jest třeba zvláštní komise, která
by, porokovavši s okresním hejtmanem, uznala,
je-li možno létati či nikoliv. Jsou to velmi
důležité nálezy těchto komisí, které povolují
aviatické produkce.
Ale člověk se nediví. V okolí Staré Boleslavi
žily úřady v naprostém klidu. Od okresního
hejtmana nemůže nikdo žádat, aby sestrojil si
sám aeroplán. A to také nikdo nechce. Nikdo také
nežádá od poctivých státních úředníků,
zešedivělých ve službě po řadu let, kdy ještě
aeroplánů nebylo, aby pořádali nějaké aviatické
produkce a udrželi se alespoň ve výši třiceti
metrů po celých pět minut ve vzduchu. Myslím
také, že žádnému z těchto státních úředníků
nikdy nenapadlo, aby před tisíci a tisíci diváky
stoupal na podivuhodném stroji do výše, opisoval
křivky a vracel se ze vzdušných výšin opět na
místo vzletu. Myslím, že by to pro ně znamenalo
alespoň v Čechách konec kariéry.
U nás úřady ani nesmí podporovat aviatiků,
poněvadž v Čechách by mohly propelery rozvířit
politické ovzduší.
Ovšemže úřední komise, které zkoumají, je-li
možno létati, nemyslí prozatím na politiku při
svých zkušebních výkonech. Komise ty řídí se jen
dle nejnovějších úředních nařízení, která zní:
§1. Kdo chce létati, musí se vykázati doklady,
že jest bezúhonný, přihlásiti mateřskou řeč,
vykázati se očkovacím vysvědčením a znalostí
němčiny.
§2. Letiště musí být široké, aby mohlo být
obstoupeno četnictvem z celého okresu.
§3. Pokud se týče vlastního aviatického výkonu,
jest třeba dobrozdání okresního hejtmana, do
jaké výše smí aviatik vzletěti.
§4. Pokud se týče obecenstva, musí toto na
vyzvání úřadů ochotně pomoci sundati aviatika ze
vzduchu, kdyby tento překročil výši, povolenou
mu okresním hejtmanstvím.
§5. Aviatik musí rukoudáním slíbiti při zkoušce
zástupcům úřadu, že na úřední vyzvání ihned
sestoupí. Pakli by tak neučinil, budiž stíhán
pro křivou přísahu.
§6. Uzná-li okresní hejtmanství za dobré, může
povoliti pouze pozemní aviatické produkce.
Ubohý aviatik inženýr Kašpar! Takový milý,
skromný člověk, který beze vší reklamy dostojí
slíbenému a uchvacuje svými mistrnými výkony
diváky. Jak jest smutné, když úřady mu
přistřihují křídla! A tak mu přejeme na jeho
aviatické pouti lepší okresní hejtmany a lepší
komise, než měl v Lysé nad Labem. |