Ranní slunce právě vystoupilo z mlh,
převalujících se líně rovinami a pozlatilo báň
dolnodomborovského kostela, když Miha Gamo,
nejbohatší sedlák z murského okresu, kráčel
úzkou cestou nad srázným břehem zpěněné řeky
Mury, zastavuje se chvílemi, přičemž jeho zrak
vbodával se do hučících vod, valících se rychle,
jako by v té špinavé vodě, která unášela prsť a
hlínu, hledal rozluštění toho, o čem přemýšlel:
Komu slíbil včera v krčmě u přívozu svou dceru
Matěšu za ženu?
A Mura hučela svou jednotvárnou píseň vzedmutých
vod a Miha Gamo, kroutě v rozpacích hlavou,
opatrně kráčel po srázném břehu, utíraje si pot
s čela, ačkoliv bylo ranní chladno. Potil se
přemýšlením a snad nikdy, co je Miha Gamo na
světě, mozek jeho nepracoval tak mnoho jako na
této jeho cestě.
Pamatuje se, že předevčírem jel prodat deset
koní na chorvatskou stranu do Lubreku a že s
sebou vzal své tři čeledíny Krumovika, Rastika a
Kašicu. Všech deset koní dobře prodal a včera
odpůldne na zpáteční cestě staví se Miha Gamo se
svými čeledíny v krčmě na murském přívoze. Dobře
ví, že bylo tam víc hostů. Mateo Lučik, bídná
hospodská duše, přinese víno, přinese i ryby na
paprice, víno chutná...
„A což abychom, hoši,“ povídá Miha Gamo k svým
čeledínům, „propili aspoň to maličké hříbě, co
po celé cestě tolik řehtalo?“
„Děj se vůle boží,“ řekli hoši, i poručí Miha
Gamo přinést „zapitý džbán“, na obrubě
dírkovaný, nahne-li se, víno dírkami teče místo
do hrdla na zem. A každý z něho pít nedovede.
Uchem vede rourka, druhým uchem druhá a tu třeba
prstem zakrýt první otvor a druhým sáti víno.
Ale jak to víno z takového hliněného zapitého
džbánu chutná! Pije se tak příjemně a rychle,
pomalu tě rozehřívá. Vypiješ, naleješ a podáš
dál, zas se vypije, naleje a pije třetí. Oči se
blýskají a najedou začnou kol zapitého džbánu
všichni zpívat a ta bídná duše, Mateo Lučik,
přináší nové a nové víno z vrchů za Varaždínem.
„Nu, jaký jsem já hospodář?“ táže se Gamo.
„Dobrý hospodář,“ odpovídá Krumovik, Rastik a
Kašica i ostatní pijí na jeho zdraví, sedlák
Ljekov, Opatrnik, Kjelin a jiní, což on ví kdo
všichni. Kolem stolů sedí známé tváře, piješ s
nimi, ale kdo to byl, nepamatuješ se, políbíš
někoho a nevíš, s kým jsi se pobratřil. Všechno
se točí, mění svůj směr, nohy ti tak nějak brní
a ty jen vesele si bručíš: „Doj,
dojdumdojdum-dům...“
Mluvíš divné řeči, ale přísaháš, skládáš takovou
strašnou přísahu, až Mateo Lučik se křižuje a
přísaháš, že dáš svou jedinou dceru Matěšu za
ženu někomu, s kterým jsi se pobratřil a o
kterém když se vyspíš, nevíš, kdo to byl, odkud
přišel, přišel-li s tebou či v krčmě již seděl,
přibyl-li později či jak.
Nevíš, zda byl to Krumovik, Rastik či třetí
čeledín Kašica, který na jedno oko nevidí,
nepamatuješ se na nikoho, jen víš, že jsi
přísahal, skládal hroznou přísahu, svědectví
boha živého se dovolával a že snad i kříž jsi
políbil a všechny jsi vzal za svědky své strašné
přísahy...
Když Miha Gamo dospěl ve svém uvažování až k
tomuto bodu, zarmouceně sedl si do trávy u břehu
a přemýšlel, co dělat. Jeho duševní stav byl tak
smutný, že byl by se málem dal do pláče.
Naštěstí vzpomněl si na svého patrona, svatého
Mihu, i modlil se k němu prose ho, aby nějaký
dobrý nápad vložil do jeho ničemné, hloupé a
nerozvážné staré hlavy.
Když se pomodlil, zadíval se do žluté vody
rozvodněné Mury, díval se, jak se tvoří víry,
vlny jak drolí břeh a do břehu jak hází špinavou
pěnu.
A tu zdálo se mu, když přimhouřil oči, že svatý
Miha mu šeptá do ucha: „Opatrně vyptej se svých
čeledínů, jak a co se stalo včera...“
„Děkuji ti, svatý Miho,“ řekl zbožně Gamo,
„poradil-li jsi mně dobře, dám dělat na tvůj
obraz doma nový rám a ten rám dám pozlatit,
svatý Miho.“
Zvedl se a kráčel podél břehu ke svému lodnímu
mlýnu na řece, kde jeho čeledínové melou
kukuřici. A čím více se blížil k těm dvěma
lodím, uvázaným řetězy ke kůlům na břehu, s
velkým kolem mezi loďmi a čím hlučněji zalétalo
k jeho uchu mlýnské klepání a chraplavé zpěvy
čeledínů, ozývající se z dřevěného stavení na
lodích, tím kráčel pomaleji.
„Což jestli jsem Matěšu slíbil Krumovikovi, nebo
Rastikovi, či jednookému Kašicovi?“
Vystoupil na můstek a s tlukoucím srdcem
vstoupil do malého mlýna.
„Dobar dan, hoši, bůh pomáhej!“
„Dobar dan i tebě, gospo, hospodáři!“
„Nu a jak po včerejšku, hoši, hlava nebolí?“
„Nebolí, hospodáři, i ty zdráv?“
„Bog mi dav zdravě, Krumoviku a vyšel jsem se
podívat, jak se mele. Hodně mouky z letošní
kukuřice?“
„Poprašuje s pomocí boží.“
Miha Gamo posadil se na pytle a otázal se
nesměle: „A což, hoši, neříkal jsem včera u
Matea Lučika nic nečistého?“
Plni rozpaků stáli u mlýnských kamenů
čeledínové.
„Nu,“ prohodil Rastik, nejstarší z nich, vážně,
„nepamatujeme se, jen někomu Matěšu jsi slíbil.
Čertovo víno, jak říká pan farář, divy dělá a
zrak mate. Komu jsi slíbil, nevíme, povídáme si
o tom a žádný z nás neví. Přísahu jsi složil a
na tu nedobře se pamatujeme, pravda-li, Kašico?“
Jednooký Kašica vzdychl a řekl: „Tak nějak
křesťansky počal jsi, hospodáři, přísahu
skládat: U ime Otca i Syna i svetego Duha, já
Miha Gamo přísahám... S nečistou silou jsi se
zaklel, také později i o červených čertech jsi
mluvil, jako když pan farář káže.“
„I o divoké svini,“ pravil smutně Krumovik,
přežehnávaje se křížem. „Nechť divoká svině po
smrti mé tělo vyhrabe, nečistým rypákem očuchá,
pravda-li, Kašico? A na tom světě ať pokoje
nemám, ať mně blesk dvůr zapálí, voda pole
zatopí, krkavci oči vyklubou, jeden úd po druhém
ať ztratím a vlci ať mně uši ohryžou, vnitřnosti
shnijí. Ať bez rozhřešení umru kněžského a čert
duši mou hnojným násypem protáhne do pekla, kde
se budu škvařit věky věčně.“
„A k tomu,“ pravil Rastik, „děl jsi: Napomáhej
mně Bůh Otec, Syn i svatý Duch. Komu však jsi
přísahal, nevíme, tak se nám vše pomátlo...“
Smuten vrátil se Miha Gamo domů do dvora. Je
oběd na stole, pára vystupuje z kapusty a voní
pečeně skopová a Miha nedotýká se ničeho, sedí
za stolem a bubnuje prsty na lavici.
„Och, Matěšo,“ vzdychne Gamo, „na stará kolena
se otec tvůj zbláznil. Neznámému člověku slíbil
tě včera u Matea Lučika a přísahou se zaklel
strašlivou a neví, kdo je ten člověk, odkud
přišel. Tak se stává pijanům. Musím jít k večeru
k Mateu Lučikovi, zda ten neví...“
„Nu, co na tom,“ zasmála se nuceně Matěša, „jez,
skopová pečeně zčerstva chladne...“II
V Pomuří nenajdete tak snadno ošklivého děvčete.
Negalantně vyjadřují se na chorvatské straně: „V
Mezimuří koně kup a děvče si namluv.“
V Dolním Dombrově jsou prý nejhezčí děvčata z
Pomuří a jaká musila být tedy Matěša Gamova,
když o ní říkali, že je nejhezčí z Dolního
Dombrova?
A hoši v Pomuří jsou také hezcí a silní. „Kůň z
Mezimuří dobře táhne a pomuřanský chlapec ve
rvačce vydá za tři,“ říkají opět na chorvatské
straně.
A nejhezčím chlapíkem byl v Dombrově Vlasi
Sočibabik, který za večerů, když hoši a děvčata
z vesnice seděli před statky pod morušemi,
chodil vesnicí sem tam a na žádnou jinou lavičku
se nepodíval než na tu, kde seděla Matěša
Gamova.
A když hoši za večerů chodili po dědině a
zpívali, Matěša Gamova neslyšela nikoho než
Sočibabika... Ale řekl-li Sočibabik své sestře
Dragunce, že miluje Matěšu, neřekl to dosud jí
samotné, ačkoliv ta věděla o tom již od
Dragunky.
A tak bylo to velmi smutné pro Matěšu, že
Sočibabik dosud nepřišel opovědít Mihovi Gamovi,
že miluje jeho dceru, která věděla, že by Gamo
přinesl víno, pohostil Sočibabika, dal zavolat
Matěšu a řekl: „Nu, Matěšo, Sočibabik přišel a
po čestném způsobu žádá otce o dovolení vzít si
tě za manželku. A já, tvůj otec, táži se tě:
Chceš si vzít Sočibabika?“
„Chci,“ odpověděla by Matěša.
Pak by políbili všichni kříž a dali do kostela
svíci šťastných námluv. A za týden přišel by
jeho otec Filip se strýcem Stražbou.
„Kmotře a sousede,“ pravil by otec Filip, „jdeme
vypít víno k tobě, nerozmyslil-li jsi sobě dát
mému synovi Matěšu?“
„Nerozmyslil,“ řekl by Miha Gamo, „buďte vítáni,
vypijeme vína a sníme bílou slepici.“
Matěša by upekla bílou slepici, snědla by její
srdce pro štěstí v manželství a nyní by byla
řada na otci Filipovi a na strýci Stražbovi, aby
dali do kostela po veliké svíci, do které voskař
z města vyryje: „Matěša Gamo, Vlasi Sočibabik,
bog daj zdrovje!“ A svíce by hořela od rána do
večera, celý týden a až svíce dohoří, zavolá pan
farář Matěšu i snoubence do farského domu, kde
bude již i Miha Gamo a otec Filip se strýcem
Stražbou a notář Pálim Vrašeň. Budou psát
smlouvu svatební a smlouvat o polích a kusech
dobytka, které postoupí otec Sočibabikovi a
které dá Miha Gamo Matěše věnem.
Smlouva svatební se podepíše, zapije vínem a
platí se za „opovjeděnje“, ohlášky, panu faráři.
„Nu,“ řekne pan farář, „něco byste mohli,
sousedé, přidat.“ I přidají velebnému pánu.
První, druhé, třetí ohlášky a do svatby není
daleko...
Když Matěša na všechno to myslila, dala se do
pláče. Hloupý Sočibabik chodí za večera,
nepromluví na ni, směje se jen významně, když
jde kolem...
Matěša Gamova vypravila se to odpůldne na přívoz
k Mateovi Lučikovi.
„Mateo Lučiku, dobrý kmotře, prosím tě o
službu.“
Mateo Lučik je dědek sice, ale hezké děvče když
na něho promluví, tu srdce v těle skáče. „Tak co
chceš, holubičko Matěšo?“
„Otec, milý Mateo, napil se zde včera. A kdo zde
s ním byl?“
„Vaši čeledínové, Matěšo, pak sedláci Ljekov,
Opatrnik, Kjelin a jiní a všichni byli opilí,
také zde seděl...“
„Sočibabik zde nebyl, milý Mateo Lučiku?“
„Nebyl, holubičko. Seděl zde Ljekov, Opatrnik,
Kjelin...“
„Víš co, Mateo Lučiku, nikdy ti toho nezapomenu,
když večer řekneš otci, že seděl zde Sočibabik a
tomu že mne slíbil dát za manželku, což stvrdil
přísahou.“
„Rozumím, holubičko Matěšo, učiním tak, ale dej
starému Mateovi hubičku... Tak, holubičko,
nestrachuj se, Mateo Lučik drží slovo...“
Jde holubička Matěša po cestě mezi kukuřicí,
navrací se domů vesele, hledí na lidi, sbírající
velké klasy, a vesele si zpívá...
III
Miha Gamo posadil se večer před krčmou u
přívozu, zapálil si dýmku, plácl několik komárů,
kteří se usadili na jeho nose a tázal se Matea
Lučika: „Což, Mateo, byl jsi včera spokojen?“
„Spokojen, Miho, a ty?“
„Nespokojen, Mateo, zhřešil jsem...“
Vzdychl a pokračoval: „Piješ a nevíš, co
mluvíš.“
„Sočibabik bude spokojen, Miho?“
„Proč Sočibabik, co ho vzpomínáš, vždyť mluvím o
tom, že jsem zhřešil a že jsme bídní lidé...“
„Ech, Miho, což nevíš, že jsi přísahou přislíbil
Sočibabikovi Matěšu?“
Gamo vstal a objal Matea: „Těžké břemeno mně
spadlo ze srdce. Sočibabik dobrý hoch a jeho
otec Filip můj dobrý soused, s kterým kolikrát
již jsem se pobratřil. Žádný nevěděl, komu jsem
dceru přísahou přislíbil. Kašica, Rastik,
Krumovik, Ljekov, Opatrnik, Kjelin. Všichni
zhřešili a opili se jako pohani a s nimi i já.
‚Což,‘ myslil jsem si, ‚třebas nečistý duch
vmísil se mezi nás, čert psovský a pokrevný a
tomu jsi, Miho, slíbil Matěšu.‘ Což není slýchat
v Mezimuří, že nečisté síly přicházejí mezi
křesťany? Nebožka matka vyprávěla, jak její
otec, bůh mu dej věčnou světlou památku, jde do
Varaždína koupit kravky. Koupí a vrací se
večerem domů. Nakoupil samé černé. A tu za
Lubrekem v lese, jak kravky žene po cestě, ucítí
síru. Tma je a najednou kravky počnou svítit.
Leskne se jim srst, a jak ohonem otočí, blesky
srší, kravky promění se v čerty...“
Mateo se pokřižoval... „Z kravek čerti nečistí,
zloduchové, obtančí čardáš kolem ubožáka
křesťana a zmizejí naráz v dubině. A tak šel
nastrašený domů bez kravek a po celé cestě
slyšel v lese hlasy: Mačada, mačada, mačada.
Rodí prý se čerti nejvíce z bařin u Mury a
Drávy... A lidé ještě cosi povídají, žes kravky
v kartách prohrál. Tak ani nevíš, zdali čerta
nebo zlého ducha nepotkáš... A to mne trápilo,
ej, přines láhev vína, Mateo, zapijeme ten
strach a připijeme na zdraví Sočibabika...“
Miha Gamo popíjí s Lučikem, rozveseluje se a
přislibuje jemu, že o svatbě jeho Matěši pít se
bude víno Mateovo z vrchů za Varaždínem. Rozbijí
také prázdné láhve o stromy na šťastnou
budoucnost. Hodí lahví a co praví střepy? Praví,
že budoucnost bude dobrá a šťastná.
Tak si do noci zahulal Miha a temnou nocí vracel
se domů. Spletl si cestu. Místo do polí dal se
malou cestou kolem Mury. Cesta je úzká a Miha
čardáš tančí po ní.
Z bařin plaší dropy, spící v rákosí, kteří s
křikem se probouzejí. Velký pták drop letí přes
cestu a udeří křídlem Mihu. Měsíc nesvítí, cesta
je temna, vody nevidět, ani špičatého rákosí.
Zlé a špatné znamení...
Miha vyjde z rákosí a po příkrém břehu, kde vody
Mury bijí do taktu, tančí dál čardáš: Ej hoj,
hoj, hoj, hop! Dupne si Miha Gamo na samém
srázu, břeh se s ním utrhne, vody Mury točí s
nejbohatším sedlákem a Miha se potápí, v uších
mu hučí a mozek vypracuje poslední myšlenku, že
nečisté síly ho uchvátily...
A tak Mateo Lučik byl by málem býval poslední,
který viděl živého Mihu Gama.
IV
Ve varaždínské soudní budově leželo ve vězení k
večeru pět hochů tuláků, světoběžníků, které
schytali v županiji Varaždínské panduři a
„obecna straža“.
Hoši světoběžníci leží na pryčně a vypravují si
o cestách.
„Tak,“ praví jeden, „těžko je nám v chorvatské
zemi. Tam za Záhřebem sedláci sami nemají co
jíst. A jdeš od Záhřeba přes hory, tam ani
sedláků není. Samé skály, holé jako zdi tady.
Zle se protlučeš“
„Což v Dalmácii,“ prohodil jiný, „tam se třeba
vypravit. Víno všude ve sklepích, lidi
Dalmatinci tě pohostí. Italové tě opijí. Nebo
jdi do Krajiny. Tam v Krajině také dobří lidé.
Nasytí pocestného i peníze dají.“
„U Postojny je dobře prosit,“ řekl maličký
tulák, „stojíš, přicházejí lidé a již vědí, že
jdeš světem a obdarují tě...“
„A což, hoši,“ pravil tichounce starý tulák,
který dosud mlčel, „proč běhat po cizích
krajinách dalekých. Za Muru se vypravte, do
Mezimuří. Tam pocestného hostí. Tak přijdu na
přívoz u Mury, stojí tam krčma. Přijdu a víno
dostanu, ze zapitého džbánu se sedláky piji,
jako jim rovný. A přijde ke mně starší sedlák,
Miha mu říkali, obejme mne a slibuje, že mi svou
dceru dá za ženu. A slib svůj přísahou pečetí,
strašnou přísahou, až vlasy mně na hlavě
vstávaly. Matičkou boží se zaklel i Otcem, Synem
a Duchem svatým... Což, hoši, tak dobré tam
cestovat.“
„Proč jsi tedy tam, starý, nezůstal?“
„Při křtu jsem kmotrovi z rukou vyklouz a tak
neštěstí mne stíhá. Ráno vyjdu z té krčmy a
četníka potkám, proklatou duši. ‚Dobré bude,
když dva půjdem,‘ povídá, proklatec, matku ať mu
zničí, otce ubijí. ...A tak do města mne vede, z
města přes Drávu pošlou po šňůře a z Lubreku sem
do županije na Varaždín. - Ale do Mezimuří,
hoši, vypravte se, pohostí vás, dcery své vám
slíbí a zapřísahají se strašnou přísahou...“
V
Matěša Gamova chodí plna strachu po dvoře.
Pozdní večer a otec nejde. „Což když se zdržel,“
soudí se strachem, „a pak kolem Mury napilý
tatíček jde. Břehy příkré, srázné, ulomí se,
neboť tatíček je těžký…“
„Hej, Rastiku,“ zavolala Matěša, „vezmi dvě
lucerny a půjdeme tatíčkovi hospodáři naproti.“
Rozsvítí Rastik, ospalý a bručivý, lucerny a
vyjdou do noci.
„Tak, Rastiku,“ praví Matěša, „slyšel jsi o
vodních loupežnících?“
„Slýchal již za mládí, bába vyprávěla nám dětem
za večerů a my se daly vždy do řvaní. Jak vodní
loupežníci, zlé síly, za noci číhají pod břehem.
A jak jdeš po břehu, tak někde tiše si, chraň
nás bohorodica, hvízdají. A kdo uslyší hvizdot,
ať se pomodlí nazpátek Věřím v Boha, jinak
propadl svým tělem zlé síle vodních loupežníků.
Jak hvízdají, břeh se pohybuje a trhá...
Nevědomky zavedou tě na kraj a ty spadneš do
vody, do víru. A ten vír také je živá, zlá síla.
To kroutí se ve vodě duše hříšných utopenců. A
ta duše hříšná tě uchvátí a zhřešil-li jsi, řeka
z tebe duši vymačká a bídně utoneš. A kdo
nezhřešil z lidí za svého života? Málo těch,
které bůh pomiluje a sešle anděla. A než anděl
přijde, ďábla musí přemoci, vír zastavit a zatím
třebas zakleješ ve vodě a bůh se od tebe odvrátí
a nepomůže. Jsou ve vodě i čisté duše dětí,
které se utopí. Polkneš-li s vodou takovou
dušičku, tu božské nemluvně se za tebe přimluví.
Horší je, když duši sebevraha s vodou polykáš.
Sebevrah pokoje nemá, duše se v tobě hází, na
břeh tě vrhne, omráčí, do vodních řas zaplete, a
ty bídně utoneš, nevyprostíš se.“
„A což vodní mužíci, Rastiku?“
„Těch u nás není, Matěšo. Prudká voda jim
nesvědčí, hubnou se a síly nemají. A narodí-li
se z výkalů sebevrahů, samomorů, v racka se
vodní mužíček na Muře promění a odletí do bařin
na Dolní zemi nebo na Blatenské jezero...“
„Dej sem jednu lucernu, Rastiku, jsme u mlýna,
sednu na loďku a popluji kol břehu, kdyby
tatíčka snad bylo napadlo podél Mury, buď jí
čest, vracet se domů. A ty jdi, Rastiku, polem
kukuřičným, kdyby tudy tatíček hospodář šel.
Popluji na přívoz k Mateo Lučikovi a bude-li
tam, shledáme se u Matea.“
Matěša odvázala loďku, upevnila na příď lucernu,
vesla zašplouchala a jela loďka po Muře, které
buď čest, jak řekla Matěša, neboť je zlé
rozhněvat si řeku...
Do noci jela Matěša, do tmy, ozářené jen na
několik metrů světlem lucerny. Proudy světla,
pleskání vesla vyrušuje z nočního spánku vodní
břehule, které pískají do nočního ticha a z
vysokých břehů, sídel svých, ustrašeně vyletují.
Těsně při břehu řídí loďku Matěša a hle, co
vidí, když zahne za oblouk řeky?
Vidí lucernu na jiné loďce, slyší vesla, jak
bijí do vody.
Či někdo loví ryby z Dolního Dombrova?
Pluje blíž, rozeznává loďku a na loďce někdo si
vzdychá. Loďky jsou blízko sebe, a tu do ticha
řeky a pobřeží z cizí loďky zazní: „Pozdrav tě
bůh, Matěšo!“
A Matěša odpovídá: „Pozdrav bůh tebe,
Sočibabiku!“
Byl to Sočibabik, který vzdychal na loďce. Vlasi
Sočibabik, dobrý hoch, syn otce Filipa...
„Což tak pozdě, Matěšo?“
„I vyšel si tatíček navečer k Mateovi Lučikovi,
strach mám, nemám doma stání, Rastik jde cestou
k přívozu mezi poli naproti a já pluji podél
břehu dolů k přívozu.“
Plují obě loďky vedle sebe. „A proč ty,
Sočibabiku, vyplul jsi do noci, snad ryby
chytat, a sítě nevidím.“
„Ach, je to bídný život,“ vzdychl Sočibabik,
„doma jsem nemohl ani usnout, přemýšlím, dumám,
vyjdu ven, loďku odváži a pluji, kam proud mne
unese. Jsem nešťastný, Matěšo. Tak tvůj tatíček
Miha, slyšet po vsi slíbil tě prý někomu včera u
Matea a neví komu, též prý přísahal.“
Loďka Sočibabikova předejela Matěšinu.
„Počkej, nevesluj,“ křičí Matěša, „dobře tě
neslyším.“
Plují loďky podél sebe. „Proč jsi nešťasten,
Sočibabiku?“
Vzdychl Sočibabik a mluvil s rozvahou: „Děvčat
je plno, hezkých děvčat u nás, ale nejhezčí jsi
ty, Matěšo! Nu, utopil bych se radši.“
„Zas jsi mne předejel, proč bys se radši
utopil?“
„Slíbil tě tatíček někomu v krčmě...“ Sočibabik
zavesloval a měla Matěša co dělat, než dohonila
ubožáka.
„Z toho si nic nedělej, nevesluj přece, nedělej
si z toho nic, ale říkám, abys nevesloval, to
jen tak v krčmě se povídalo. Jsi spokojen,
Sočibabiku...?“
Sočibabik vzdychl a tiše se otázal: „Mohl bych
tě dostat za ženu?“ a již byl zas daleko
kupředu.
„Počkáš, nebo nepočkáš, Sočibabiku?“ křičí
Matěša „zaraz vesly, ať ti odpovím.“
Opět jsou loďky u sebe a Sočibabik bledý sedí
tiše a očekává odpověď. „Nu co, Matěšo, mohl
bych tě dostat za ženu?“
„Dostaneš s pomocí boží, Sočibabiku... Ale vždyť
převrhneš loďku. Jen maličko se nahni, já též
maličko když chceš políbení, Vlasi!“
Vesla tiše šplouchají a jedou na loďkách šťastní
lidé, Matěša a Vlasi. Voda je nese a oni si
povídají, jak rádi se mají... A co slyšet zdálky
kdesi na břehu? Výskot slyšet a dupání: „Ej hoj,
hoj, hoj, hop!“ jako když někdo čardáš si
zatančí.
Výskot se blíží.
„Tatíček přichází,“ zvolá Matěša, „bůh ho od
zlého opatruj a svatý patron Miha chraň!“
„Ej hoj, hoj, hoj, hop!“ A slyšet, jak břeh se
drolí a do nočního ticha zazní úder těžkého
předmětu o hladinu vodní...
A již letí tím směrem loďky. Hle, tam blízko ve
vodě hází sebou Miha Gamo, jako by byl s vodou
polkl dušinku sebevrahovu. Točí se v místě, kde
kroutí se ve vodě duše hříšných utopenců, - vír
s ním točí a již Sočibabik vytahuje svalnatou
rukou Mihu nad vodu. A když Matěša dohoní
Sočibabikovu loďku, co vidí? Tatíček Miha leží
umáčený na loďce a Vlasi z něho cedí vodu.
A bez hlesu plují loďky k přívozu...
Přiběhne na volání Mateo a vynesou bezvládného
Mihu z loďky na břeh a z břehu nesou do jizby. A
za nimi jde Matěša, ruce spíná a naříká. V jizbě
položí Mihu na zem a na prsa mu dají kříž, pak
přinesou svěcenou vodu a namaží mu spánky a
kořalky lžíci mu vpustí do úst. Hle, Miha
oživuje, pomalu oči otvírá. I posunou mu kříž s
prsou blíže k hrdlu.
Miha promluví: „Kde to jsem?“
I dají mu kříž na hlavu, aby i myšlenky jeho
uvedly se v pořádek... A Miha se nadzvedne,
kolem hledí, vidí Matea, dívá se na Matěšu, zří
Sočibabika a dá se do pláče: „Jaký jsem já
proklatý člověk, pijan, Matěšu o otce byl bych
připravil a Sočibabika o tchána.“
A Matěša tiskne Vlasovi ruku a šeptá: „Slyšíš,
Vlasi?“
Pláče Miha a vyptává se, zdali neviděli na řece
modré světlo, čertovo znamení, či zda neslyšeli
tajemné hlasy: „Mačada, mačada, mačada!“
Neslyšeli.
„Buď svatému Mihovi chvála,“ raduje se, „vyvázl
jsem z moci nečisté síly...“
A hle, Rastik přichází z tmavé noci. Když slyší,
co se stalo, slzy mu stojí v očích a vypravuje,
že v poli, když sem šel, větříku nebylo a náhle
lucerna mu zhasla, a vysoko nad sebou jak
slyšel: „Džvú, džvú...“
Jaké to podivuhodné reje zlých duchů!
A Mateo se dušuje, že po odchodu Mihy, když psa
pustil z řetězu, pes k řece běžel a táhle
třikrát zavyl... Do takové zlé noci těžko se
vypravit, i všichni zůstanou zde na noc, nač
kráčet v oblast zlých sil?
Usnula Matěša v komůrce u přívozu a mužové sedí
v jizbě a vykládají si. I přijde řeč na přísahu.
Sočibabik se diví, když Miha vykládá, jak
přísahal Sočibabikovi, a Mateo Lučik vykládá
totéž, i Rastik se rozpomíná, že Sočibabikovi
slíbil Miha Matěšu. Vlasi se pokřižuje, ten
večer seděl přece na břehu a chytal ryby. Když
byl na břehu, nemohl být zde. Jaké divné věci se
dějí, dobrotivý spasiteli, což Mezimuří zvolily
si tajemné síly za své rejdiště?
A těmto tajemným silám věnoval Sočibabik malou
modlitbu, vděčnou, vzpomínaje na svou Matěšu,
než usnul na stole u Matea Lučika...
VI
Miha Gamo dal na mši, na poděkování, že vyvázl z
moci nečisté síly.
„Jsou jako pohani,“ řekl k sobě pan farář,
uschovávaje peníze do pokladny, přičemž se
usmíval, jako snad každý velebný a důstojný pán
v Mezimuří před svatbou nějakého bohatého
sedláka...
Již dohořela tlustá svíce s vyrytými jmény
Matěši a Sočibabika, již byly první opověděnje
čili ohlášky a notář Pálim Vrašeň dal podepsat
svědkům smlouvu svatební, počínající slovy: „V
Krista Boga věrny Miha Gamo.“
Čtvrt hodiny trvalo, než se Miha podepsal, neboť
vystihuje dobře vážnost smlouvy chtěl si dát
záležet, přičemž tak se spletl, že na písmenko h
nemohl si živou mocí vzpomenout, pak zase malé m
ve slově Gamo činilo mu obtíže a místo tří
nožiček napsal pět a chtěje to opravit,
popletený tím, že všichni na něho hledí,
přitlačil, inkoust se rozlil a místo rodného
jména namaloval malé jezírko.
Nakonec udělal tři křížky a svědkové, strýc
Stražba a jiní, následovali jeho příkladu,
vzývajíce při této úmorné a důležité práci
svatého Ducha, který pomohl a křížky pěkné,
rovné značily pořadem Stražbu, Ljekova a
Opatrnika a otce Filipa, jak podepsal pod ně
notář Pálim Vrašeň z moci úřední a přátelské.
Až do své smrti zůstane Miha hlavou rodu a po
jeho smrti zdědí vše Matěša, až do jeho smrti
budou manželé bydlet na statku Sočibabikově a ze
statku Gamova bráti „procenta“, vždy stejná,
urodí-li se, či neurodí, či sklizeň větší a
dobytka víc se vychovává než předcházejícího
roku. A Sočibabikův otec též až do smrti bude
starešinou rodu Sočibabikova a svou „kuču“
přepustí jen z lásky otcovské Vlasovi, ne že by
se vzdával vedení rodu.
Až umře Sočibabik, bude hlavou rodiny Vlasi a na
jeho světlou památku vystaví kapličku na cestě z
Dolního Dombrova do Horního, kterou zasvětí
svatému Filipu Nereovi, vyznavači, který, rozený
ve Florencii, v osmi letech spadl s oslem do
sklepa a božskou pomocí od úrazu a smrti jest
zachován...
A po smrti Gamově vystaví Matěša kapličku na
památku jeho patrona svatého Mihy, archanděla,
anděla druhého řádu a postavena budiž na cestě k
přívozu a narodí-li se Matěše syn, nechť se
jmenuje Miha...
„Hleď,“ pravil Miha k otci Filipovi, když ten
chtěl před vyhotovením smlouvy, aby dítě se
jmenovalo Filipem, „svatému Filipu buď všechna
čest, ale svatý Miha jest větší světec, samého
čerta vyhnal z ráje...“
Přešly i druhé ohlášky, přejdou třetí a
svatebčané jdou k panu notáři, kde zapisují se
do královské uherské knihy sňatků a notář je
civilně oddá...
Po oddavkách civilních jdou do kostela, házejíce
hrachem za sebe.
Miha Gamo vypil u notáře dva litry vína a pláče
pohnutím a Sočibabikova sestra Dragunka vede
nevěstu, která ve vysokých botách, vycpaných
listy jitrocele, aby byli svorni v manželství,
pomalu kráčí a ohlíží se stále na Sočibabika,
veselého, kterého vedou svědkové za ruce do
kostela, podle dobrého zvyku.
Hle, tam naproti hraje si tříbarevné kotě a
chytá mouchy. Šťastné, velmi šťastné znamení.
„Dobré zvířátko,“ vzlyká strýc Stražba, neméně
dojatý než Miha, šťastný otec, „tak mu myšičku
hodit...“
Učitel Vovik čeká na kruchtě s hudebníky,
svatebčané vcházejí do kostela. I varhany
zazvučí, basa zabručí, housle zakvílí, i bubínek
malý zaduní, bez ladu a skladu je ta hudba, ale
dojemná, kostelní.
Miha rád by běžel na kruchtu a objal učitele
Vovika, leč pochopuje, že musí počkat, až obřady
se skončí.
Ctihodný pan farář vystupuje na kazatelnu a čte
z evangelia: „Ar je tak ljibo Bog ete svět, da
je Syna svojega, jedinorodjenoga dao, da vsáki,
ki vu něm verje, se ne skvarí, nego má žitek
veki večni.“
„Bůh dal svého jednorozeného syna,“ volá pan
farář, „a ty dáváš a loučíš se od svého jediného
dítěte, Miho.“
Miha dojatý přirovnáním slzí a hlasitě pláče,
zatímco pan farář dál vykládá, jak ale šťastným
může být Miha, že jeho dceru dostane dobrý a
hodný Sočibabik.
Mluví pan farář, chvílemi se zamlčí, to snad si
vzpomíná, jak padesát zlatých leskne se v jeho
pokladně, padesát zlatých za svatební obřady a
snad se též těší a dumá, když se zamlčí, jaká
jídla o svatbě budou a jaké víno.
A pan farář po půlhodině končí, jak začal: „Ar
je tak ljibo Bog ete svět, da je Syná svojega,
jedinorodjenoga dao, da vsáki, ki vu něm verje,
se ne skvarí, nego má žitek veki večni.“
Na kruchtě hudebníci cítí již vůni svatební
hostiny a zoufale hrají.
Sveta omša. Ministranti panu faráři nemohou
dobře stačit, i polykají věty a místo vobiscum
zní jen „cum“, pak již jen „um“, a naposled jen
„m“.
„Ite, missa est!“
Tu jedinou větu celou proslovil pan farář, bůh
mu hříchy odpusť a ministranti nedočkaví odpoví
„drás“, místo deo gratias a hrozný pohled pana
faráře je stíhá.
Oči všech v kostele - a kostel nabit, dívají se
na Sočibabika a Matěšu, klečící před oltářem,
zatímco učitel Vovik promlouvá s čeledínem
Rastikem a hlásí tajeplně hudebníkům, že také
jelení kýta objeví se dnes na stole.
A již zazní za všeobecného ticha Matěšina „Da“.
„Ano“ silné a jasné a ze zástupu svatebčanů hned
nato hluboký hlas dojatého Mihy se ozve: „Da,
da, da!“
A na kruchtě hudebníci vesele zahrají, z kostela
se lidé diváci hrnou a svatebčané hopsají.
Vede si Vlasi Matěšu, hudebníci za nimi hrají a
za kostelem noví hudebníci. Tatíček cikánů Burha
s bandou čeká a před svatebčany se postaví a
zahraje. A tam u obecního domu pět hochů sedí na
koních, staré šavle v jedné ruce a v druhé
hořící pochodeň.
Hoši „výpalníci“.
Tryskem ujíždějí sem, šavlemi máchají a
nesrozumitelně cosi křičí. Chtějí od ženicha
výpalné. Toť památka na panství turecké, kdy
deset hodin odtud ve Veliké Kaniži vlál
před sty lety zelený prapor a třpytil se
půlměsíc kanižského pašalíku, kdy hordy turecké
zájezdy činily po širém kraji a na murském
okrese od svatebčanů výpalné žádaly.
Ženich platí po zlatém hochům výpalníkům a
přicházejí hoši střelci se svým „županem“ a
prosí na prach.
Dostanou.
A již naproti jde stará Grygorová, babka
priporoditělna a třikrát obtančí novomanžele,
aby měli děti, zatímco hoši střelci z pistolí a
pušek kolem střílí, až uši zaléhají, aby ty děti
byly silné, statné a nebály se.
Cikáni i bílí hudebníci hrají, průvod poskakuje
a zahýbá za vesnici. Což svatba není v obci?
Není. U Matea Lučika bude hostina svatební, tam
přísahal Miha, že dá Sočibabikovi Matěšu a tam
ať je veselí, když přísahu dodržel.
Půl lidí z vesnice jde na svatbu, Mateo Lučik
čeká již na půl cestě a sám též cikánskou hudbu
z chorvatské strany přivedl.
Tři hudby nyní hrají, cesta ubíhá, již jsou u
Matea, a tu vidět, jak důmyslně Mateo vše
uspořádal. Řada dlouhých, bílými ubrusy
pokrytých stolů stojí na zeleném pažitu, pod
stíny stromů pomurjanského lesa.
I ohně vidět kol kraje plát a připraveno vlhké
roští, až večer přijde a komáři se objeví, aby
dým je zahnal...
VII
Byla to hostina svatební, jaké dlouho vidět
nebylo na murském okresu.
Dva pečení voli čekají, až je rozkrájejí...
Slepic do desítek snědeno, čtyři jelení kýty z
vysoké zvěře až od Drávy chutnají svatebčanům i
hudebníkům. Smažené řízky z ptáků dropů a měkké
kukuřičné placky, namazané meruňkovými povidly.
Jídla pečená, smažená i dušená...
A víno červené, víno se pije, rozleješ litr,
nikdo si toho nevšímá, vína plno...
Zpěv se ozývá, hudba hraje, tráva udupána,
čardáš se tančí.
Miha poskakuje, pláče, směje se. Stražba skáče a
pláče.
A což Kjelin, Opatrnik, Ljekov, Kašica, Rastik,
Krumovik a jiní, a co pan farář, učitel Vovik a
notář Pálim Vrašeň? Všichni jedí, pijí, řemeny
si popouštějí, povídají, jeden druhému čestně
roven.
A Mateo Lučik, ten právě u přívozu hovoří se
čtyřmi hochy světoběžníky.
„Ve Varaždíně v temnici,“ praví jeden z nich,
hlava jejich a vůdce, „vykládal nám starý tulák,
bratr, že v Mezimuří dobré jest chodit, i dcery
prý slíbí zde za ženy, jako jednu zde nějaký
Miha. A stařeček tulák ve vězení nám onemocněl.
Hoši, pravil, vidím, že umru a Muru neuvidím,
jděte do Mezimuří, vyhledejte Mihu a pozdravte
ho od starce tuláka, s kterým pil ze zapitého
džbánu a kterému dcerku slíbil, nač přísahal...“
Mateo Lučik kroutí hlavou a odpoví: „Hoši zlatí,
nedobře to Mihovi vzpomínat, opil se a zhřešil,
mlčte o tom, hoši, jinak v dobrou hodinu jste
přišli, svatba se slaví. Pojíte s námi, popijete
a o cestách budete vypravovat, ale o tom mlčte,
jste-li křesťané...“
A tak hoši světoběžníci nevyřídili Mihovi vzkaz
stařečka tuláka... pili, jedli, přejedli se,
napili se, jako všichni ze svatebních hostí,
kromě Matěši, Sočibabika, pana faráře a notáře
Pálima...
A na zpátečním pochodu za noci, kdy odváděl si
Sočibabik Matěšu domů, jedinký jen napilý cikán
hrál jim po cestě, ostatní potrousili, ztratili
nebo spali porůznu na mezích, v lese
pomurjanském, či složili své údy pod stoly, kde
ležely kosti z jelenů, dropů, slepic a volů... a
kde rozlité víno pomalu barvilo načerveno půdu,
jako by tam se udála velká bitka, ku které proti
všemu zvyku naštěstí nedošlo...
VIII
Sedí druhý den Mateo Lučik u přívozu a počítá,
co mu vynesla přísaha Mihy Gama. Počítá a počítá
a směje se blaženě, neboť uskutečňuje se pomalu
jeho sen, mít malé jmění a odejít odtud do
rodného místa, nad bokou Kotorskou, neboť je
Dalmatinec.
Jak koupí si tam malou kuču, jak hospodařit
bude, dívat se na skály a na moře v boce
Kotorské, vzpomínat na léta, strávená u Mury v
krčmě u přívozu, smát se nečistým silám a cítit
na tváři to jedno políbení Matěšino, při kteréž
vzpomínce mu, dědkovi, srdce v těle skáče...
|