Vídeňští Češi se dělí na dvě třídy:
zámožnější a chudší. Ti chudší mají své dělnické
spolky a zámožnější třída má své Besedy. Celý
český život je v těchto Besedách. K nám do Čech
zalétají zprávy, jak jsou Češi ve Vídni
utiskováni, jak 300 000 českého lidu úpí tam ve
Vídni ve strádání, žalu a nevesele na té
proklaté baště nad Dunajem. A jistě byl by to
smutný osud Čechů, kdyby neměli své Besedy. Co
českou duši dovede nadchnout, co ji podporuje v
boji s germánstvem, to je české pivo v Českých
besedách. A jsou to hlavně dvě piva, která
posilňují statečné vídeňské Čechy, dvojí druh
piv, který získal si nepopiratelné zásluhy o
českou věc ve Vídni, pivo třeboňské a pivo
budějovické. Tato dvě piva pijí se ne jako nápoj
opojný, nýbrž pijí se jako pozdrav ze staré
vlasti. Češi vídeňští mnoho nečtou a nepodporují
také českou literaturu, ale zato pijí naše pivo
z království. Jest to pivo šťastnějších bratří,
kteří nevyvedli tu hloupost, že se vystěhovali
do německého města. Ročně se vypije toho piva
tolik, že by mohli si za to postavit ne dvě, ale
deset škol českých, oni ale raději pijí české
pivo a spoléhají se na bratry v Čechách a na
Moravě. Někdo dokonce říká, že Čechů vídeňských
je půl miliónu. A ten půl miliónu vídeňských
Čechů nechá si vydržovat své dvě Školy penězi ze
sbírek vždy ochotných bratrů v Čechách a na
Moravě. V Cincinatti v Severní Americe žije 40
000 Čechů a těchto 40 000 Čechů postavilo si již
osm českých škol a jednu českou školu obchodní
za své vlastní peníze, ačkoliv vláda americká
není o nic lepší než vláda rakouská a chce ze
všech příslušníků Spojených států udělat
Anglosasy. Ovšem, že ustupuje před kapitálem.
Stále mluvíme o neobyčejném hrdinství vídeňských
Čechů, jak tito Češi lpí na svém rodném jazyku,
a najednou se dozvídáme, že všech těch minimálně
řekněme 300 000 vídeňských Čechů má jen 800 dětí
zapsaných ve Školách Komenského. 100 000 Čechů v
Chicagu v Americe má svých vlastních 30 škol,
které si postavili. Jest jisto, že máme určité
mravní povinnosti k nějaké menšině, řekněme v
Zálužanech, kde je Čechů tři sta, kteří si za
svoje peníze nemohou ovšem školu vystavět. Ale
když vídeňský týdeník naříká, že půl miliónu
Čechů ve Vídni nemá posud slušnou českou budovu
pro českou školu, a křičí stále: „Vy Češi z
království nekonáte svou povinnost,“ to je
prosím čisté darebáctví. Prý převážná většina
vídeňských Čechů jsou chudí dělníci. Ale u nás v
království naši chudí dělníci posílají peníze na
školu Komenského, ačkoliv mzdové poměry v
Čechách jsou mnohem mizernější než ve Vídni.
Ovšem my tady vzpružujeme obecenstvo k
dobročinnosti umělými manifestacemi, spojenými s
průvodem reklamních vozů na výstaviště. Takový
krásný den jmenuje se: Praha - vídeňským Čechům.
Maršnerova továrna na cukrovinky na Vinohradech
vypraví několik továrních dělnic a dělníků v
nemožných národních krojích, nákladní vůz ověnčí
červenobílými drapériemi, upevní nahoru na vůz
standartu s nápisem ,Banánové kakao, Maršnerovo
kakao jest nejlepší. Ony utrápené víly v
utrápených krojích národních rozhazují mezi
obecenstvo, které volá: ‚Nazdar české Vídni,’
reklamní lístky ,Pijte Maršnerovu čokoládu a
jezte Maršnerovy cukrovinky’, a za tímto vozem,
který jest živě pozdravován, poněvadž má patrně
také co dělat s českou Vídní, kráčí osm pochopů,
kteří mají představovat středověké žoldnéře,
ačkoliv, kdyby se tito mužové objevili v tomto
kroji ve středověku, byli by bez pardonu
pověšeni na nejbližším stromě, ježto by je
museli považovat za hyeny bojiště. A těchto osm
mládenců má na krku plakáty s nápisem
‚Holoubkovo mýdlo jest nej-lepší‘. Není to sice
vidět, poněvadž ti chlapíci jsou špinaví, ale
lid vítá je bouřlivým voláním: ,Sláva české
Vídni.’ Nato objeví se vážně kráčející v černém
měšťanském kroji, v krátkých kalhotech dlouhý,
hubený mladý člověk, bledý, který vleče s
námahou tlustou Bibli kralickou. Jest to malíř
Wenig, který dělá si tak ostudu, ale velice rád
a často. Kráčí vedle povozu, vypůjčeného od
jednoho mlékaře z Vršovic, kterýž povoz táhne
nejsešlejší drožkářský kůň z Prahy a Okolí. Z
vozu vykukuje obličej bělovlasého dědka s nosem
růžovým a vedle něho sedí dvě herečky z
Vinohradského divadla, které si taky dělají
ostudu, a nad těmi nešťastníky nese se nápis
,Čeští exulanti’. Za vozem přiživuje se jeden
mladík s kordem, který dívá se hrdě na policajty
a tváří se tak, jako by on sám byl ta celá česká
Vídeň, které tu volají slávu. Pak následuje
povoz alegorický vinohradského pivovaru. V
krojích středověkých kolem velkého sudu sedí osm
mužů, mávajících korbely a křičících: „Okuste
vinohradské pivo.“ Dělají, že jsou opilí, a také
jsou. Povoz se náhle zastavuje a toho nejlepšího
herce ze skupiny přivazuje kočí k vozu, aby jim
nespad. Tento alegorický vůz těší se největší
oblibě a také jest nejnadšeněji pozdravován. A
za vozem vinohradského pivovaru loučí se
Komenský s vlastí. Vypadá jako starý venkovský
učitel z let šedesátých, na nose má brejle a
nese nějaké modlitby. Obecenstvo vítá ho velice
srdečně a nějaká žena praví: „To je krejčí
Hlaváček ze Žižkova.“ - Komenský zpozoruje v
davu nějakého svého známého a volá na něj
srdečně: „Zítra u Šenflaků!“ Pak jdou národní
socialisti a baráčníci v národních krojích,
stlučených ze všech možných půjčoven maškarních
kostýmů. Před kasinem na Příkopech zazpívá se
Hej, Slované, a když „hrom a peklo“ zabouří
Příkopy, praví vůdce baráčníků: „To bych pil. -
V povznesené náladě dochází se za tři čtvrtě
hodiny na výstaviště a výsledek toho všeho je,
že čistý výtěžek slavnosti K 10 000 pošle se
spolku Komenský do Vídně. Ovšem nebýt takové
zábavy, sešlo by se jen pár krejcarů, ale bud
jak buď, výsledek jest velice čestný. 50 000
lidí věnovalo za jedno odpůldne 10 000 K českému
školství ve Vídni. Telegrafická zpráva o tom
doletí do Českých besed a Národních domů ve
Vídni a teď panuje velké nadšení v těchto
společnostech.
A když přijde český turista z Prahy právě v
takovou šťastnou chvíli do některé z Českých
besed, není divu, že v tom ovzduší, rozehřátém
10 000 korunami z Prahy, jest přivítán s velkou
vřelostí. -
A tenkrát nepřišlo do Vídně v době naší vídeňské
návštěvy 10 000 K, přišly jen čtyři tisíce korun
z nějaké slavnosti, ale to stačilo, aby nás v
České besedě v jedenáctém okresu tři dny a tři
noci napájeli, krmili, hostili všemožným
způsobem. A ke všemu to byli Indiáni, neboť
česká společnost ve Vídni dělila se tenkrát na
stolní společnosti indiánské a stolní
společnosti Ašantů. Indiáni mají ve svých
místnostech velkou dýmku míru; když je slavná
příležitost, jako tenkrát, když přišlo těch
čtyři tisíce korun, oblekou si plátěné mokasíny
a tahají za velkou koženou rukavici visící se
stropu a křičí přitom: „Hovgh, hovgh, hovgh!“
Ašanti mají pak meče, dřevěné velké štíty z
papíru a luky se šípy, to si přehodí přes záda a
tak zasedají ve svých místnostech a navštěvují
se navzájem Indiáni s Ašanty a pije se přitom,
až se hory zelenají, zatímco my sbíráme krejcar
ke krejcárku na školství našich utištěných
bratří ve Vídni. |