Bylo to velmi mrzuté, že doposud
nenapadlo farářovi Jaričovi nic, čím by zahájil
kázání zítřejší, které má být velmi slavné,
poněvadž přijde do kostela i paní baronka,
patron zdejší farnosti.
Mělo to být něco oslňujícího, něco, co by jasně
zazářilo a nadchlo i krásnou zámeckou paní a
přivedlo ji opět na dráhu ctnosti.
Bylo o ní známo až sem, že udržuje styky s
mnohými muži. Vedle jednoho dragounského
poručíka má mladého štolbu, kterému říká
děťátko.
A o tom všem přemýšlel farář Jarič, a není proto
divu, že mu nenapadlo nic, čím by zahájil
zítřejší kázání. Nenapadalo mu také, jaký že to
bude text. Ročník Kazatele již celý prolistoval
a četl názvy kázání: Chození podle Ducha neb
Těla. Jistota spasení. Potěšení pravé.
Při tomto posledním nápisu se pozastavil a
vzpomněl si opět na paní baronku. Ach, ta paní
Olga z Haberrechtů, toť to potěšení pravé,
povzdychl a jal se opět na ni myslet, jak je
hříšná.
Když ji poznal nebožtík baron, huhňavý dědek,
bylo jí šestnáct let a pomáhala pradleně. Pak ji
starý baron poslal do města učit tančit a ona
pak před ním tančívala.
Tak to vykládal panu faráři zdejší učitel,
nadšený vším romantickým, poněvadž byl mladý
člověk, plný nemožných snů a ideálů. Učitel také
vyprávěl, že barona ta pikantní žena tak
očarovala, až ji pojal za choť. Pak měla dítě s
jedním lokajem a pan baron brzy nato zemřel.
Dítě také zemřelo a paní Olga z Haberrechtů
stála tu ve světě, obklopená ctiteli, jako
samostatná majitelka velkých panství.
V zámeckých parcích procházela se za nocí ta
krásná, svůdná žena po boku svých milenců, které
uměla překrásně střídat. Za nocí měsíčních jako
by se vracely časy starých rozkošníků, místo
hájů thuje, cypřišů a pinií Starého Říma přišly
stíny moderního parku a pohltily někde v zákoutí
vášnivé vzdechy a objetí paní Olgy z
Haberrechtů.
„Tak vida,“ řekl k sobě farář Jarič, „ještě se
dám do básnění, co mně to, u všech kozlů, jen
napadá!“ Otevřel breviář a četl: „Marnosti
zajisté poddáno je stvoření nechtíc, ale pro
toho, kterýž je poddal. V naději, že i to
stvoření vysvobozeno bude od služby porušení v
svobodu slávy synů božích.
Z toho nejsem moudrý,“ vzdychl, „raději si
zapálím kvůli uklidnění dýmku.“
Poodešel k oknu, kde stála jeho dýmka, nacpal do
ní knastru a zapálil, smáčkl tabák a počal
chodit po pokoji, při čemž si pobručoval:
„Nejlepší bude, když to kázání uděláme pokud
možno krátké, ale silné. Musí rychle udeřit.
Nejlépe bude, když promluvím o nemravnosti, a
jedině rychlé odvrácení od našich chtíčů může
nás odvrátit od věčného zatracení.“
Podíval se do zrcadla a viděl se tam s dýmkou v
ústech, rozpálený vzpomínkami na nemravy život
baronky, kterou by rád chtěl napravit.
Všiml si, že je zcela hezký muž. Na jeho
obličeji nebyla znát ještě otylost, pravidelné
rysy tváře dívaly se na něho ze zrcadla.
Ani nevěděl, jak se to stalo, že odložil dýmku a
vzal kus koudele, kterou si čistil troubel,
stočil a přiložil pod nos a zakroutil jako knír.
Vyhlížel tak velmi dobře. „Jako poručík od
dragounů,“ řekl k sobě, „vida, vyhlížím jako
švihák.“
Podíval se po pokoji a na stěny, na diplomy
různých náboženských společností, na obraz
papeže a jiné obrazy svatých, pustil koudel na
zem a vyšel do zahrady.
„Hraji si jako malý chlapec,“ pomyslil si, jda
zahradou plnou svátého listí a holých křoví
angreštu a rivízu.
Byl to jeden z těch smutných dnů podzimních, kdy
vrací se vám vzpomínky na vše, co přešlo časy,
ovšem, chcete-li na to vzpomínat, jako počal
přemýšlet farář Jarič, o všech svých touhách,
kdy cítil, že něco schází mu v životě, že nemá
pro něho ten život tolik jasu, byť i
chvilkového.
A čele větru chladnému, který bouřil pustou
zahradou, řekl: - ,,Ba, taroky mně nenahradí
ženu.“ Pak ale máchl rukou a zvolal do holých
korun stromů: „Apage satanáš! a šel zpět do
fary, do teplých místností, kde mohl se napít
pro zahřátí i jeřabinky, což učinil s velkou
chutí.
Energickým pohybem shodil do otevřené zásuvky
psacího stolu podobiznu mladé krasavice, paní
baronky z Haberrechtů, kterou mu dal správce
velkostatku před časem s poznámkou, aby se díval
pan farář na svou patronku.
Proto mu nešlo dobře dělat kázání, když na knize
Tomáše Kempenského: „Sedmero knih následování
Krista“ ležela podobizna svůdné ženy.
Otevřel Tomáše Kempenského a četl:
„Nebo nadějí spaseni jsme. Naděje pak, kteráž se
vidí, není naděje. Nebo což kdo vidí, proč by se
toho nadál?“
„V mém případě miluji beznadějně,“ řekl k sobě,
zavřel knihu a počal se oblékat. „Nejlépe
udělám, když půjdu do kasina na partii taroků.“
Prohrával toho dne a pak nad vším tím dal se do
pití, což na něho působilo zádumčivě. Přišel v
noci domů, sedl si k psacímu stolu a psal
kázání. Večerní zábava v kasině působila na něho
velmi nepříznivě pro paní baronku. Dozvěděl se
na ni samé pěkné nové věci. Tak nejen štolba,
ale také šofér.
„Že se nestydí,“ zabručel, „tak mladá a tak
zkažená.“
A péro počalo lítat po papíře a farář Jarič
tvořil ostrá kázání proti nemravnosti,
nejostřejší, jaké kdy snad bylo, přísné a kruté,
jehož ostny namířeny rafinovaně na paní
hraběnku.
A tu druhý den přišel se svým kázáním krutý,
tvrdý a nelítostný do kostela, a když vylezl na
kazatelnu, spatřil v prvé lavici sedět paní
baronku. Její zelené oči podívaly se na něho tak
nějak mile, že se mu zatočila hlava při pohledu
na to rozkošné stvoření, a on místo horování
proti nemravnosti počal mluvit z kazatelny o
andělích a kráse andělů.
Když pak vyšel po kázání ze sakristie, stál tam
již sluha paní baronky a podával mu navštívenku
paní baronky, na které stálo: „Po mši vás zvu
uctivě na oběd. Vy jste básník. Olga z
Haberrechtů.“
Jakživ nesloužil farář Jarič tak rychle mši jako
tentokrát. Spolkl celé „Ite missa est.“ |