Velká Kaniža a Körment |
|
Chce-li si člověk na cestách utvořiti o určitém
městě úplnou představu, musí býti značnou měrou
zvědav. Turista, který je „snězte si mě mouchy“,
vrátí se domů jen s povrchními znalostmi cizích
měst. Je-li pak člověk v cizině dosti zvědav,
ušetří kromě toho mnoho zlosti s dotěrnými
domorodými chlapíky, kteří za každou cenu se mu
vnucují, že ho provedou po městě. Podobnou zkušenost může mít každý cizinec s Arpádem Kicsibazánem v uherském městě Velké Kaniži nedaleko Blatenského jezera. Velká Kaniža byla posledním sídlem tureckého pašalíku v Uhrách. Turci dřív odtamtud vyváželi křesťany do otroctví, bylo tam jaksi hlavní skladiště s křesťanskými otroky. Dnes se odtamtud vyváží exportní pivo pro Orient a Egypt. Kromě toho padělají tam vína a destilují ze švestek koňak, jehož láhve opatřují s nezměrnou drzostí francouzskými etiketami. Propadlý kandidát lidové strany, hrabě Géza, nazval Velkou Kanižu uličnickým městem. V hornouherské trestnici v Ilavě, kde se scházejí jen ti vybraní páni ze zemí koruny sv. Štěpána, na 33 procent obyvatelů trestnice na danou otázku, kam patří, odpoví přesně: Nagy Kanizsára, do Velké Kaniže. Známý loupežník maďarský Béla Savanyú, přezdívaný též „Kyselým Jožkou“, narodil se tu u staré brány v malém domku u silnice ke Körmentu. Když byl pak chycen, respektovali jeho poslední přání, aby byl pověšen v rodném městě. K jeho popravě sešli se všichni jeho ctitelé z okolí a půl města bylo vykradeno. Známa jsou také všeobecně jeho poslední slova. Ptal se starostlivě, jestli ho šibenice unese, aby si snad pádem neublížil. Tuším, že i v pražském policejním albu mají fotografie dobře vyškolených mezinárodních podvodníků Zebáryho a Radmora. I ti jsou z Velké Kaniže. Že vůbec to s tím městem odjakživa vypadalo bledě, vidět z toho, že město bránilo se po roce osmačtyřicátém zuby nehty, aby jemu bylo odebráno hrdelní právo, a že byla zvláštní deputace ve Vídni, aby jim tam právo bylo dále ponecháno. Bohužel, deputace nepořídila, ale ještě ji stihla ta nehoda, že ve Vídni dva její členy zavřeli kvůli nějakému kufříku s prádlem, který vzali jednomu prokletému Švábovi, kde byli hospodou. Obyčejně mají ve Velké Kaniži ten zvyk, že turistu vyvedou za město, aby mu ukázali zbytky tureckých bašt. O jejich poctivosti svědčí, že mu také vskutku ukáží, co slíbili, a teprve pak že ho oberou. Jednoho dokonce, jak jsem v Körmentu slyšel, úplně svlékli, natřeli kolomazí a posypali peřím z bujné veselosti. (Veselá mysl - půl zdraví.) Když pak si šel stěžovat za velkého sběhu obyvatelstva na úřad, víc pro něho neučinili, než že mu nějaký komandant zapůjčil velký kapesní šátek a že ho poslali v průvodu četníka vlakem do Pešti. Sedí prý doposud kvůli tomu ve Vacově na pevnosti, namazaný kolomazí a posypaný peřím. Už prý pelichá. Z toho je vidět, že mezi Körmentem a Velkou Kanižou jsou jisté nesrovnalosti. Snad Körmentští mají zlost, že nikdy tak nevynikli jako Velkokanižští, ale jiní nezaujatí znalci tvrdí, že jest to kvůli honitbě. Z Velké Kaniže totiž zcela klidně honí v revíru městečka Körmentu a nikoho nenapadne, aby se to zkusilo i opačně. Jen jednou šel syn kormentského královského notáře s puškou do velkokanižského revíru a vrátil se bez pušky, kulhal a vypravoval, že jest velmi nepříjemné, když někoho chytnou, sváží do kozelce a položí do mraveniště. Velcí lesní mravenci jistě ještě dodnes si v dubinách u Kaniže vypravují starou zkazku o tom, jaké měl dobré maso syn královského notáře z Körmentu. Körmentští jsou vůbec zaujatí oproti svým nejbližším sousedům. Vypravoval mně v hostinci „U šoproňského pána „ v Körmentu sám majitel, že jest přece známo, že při žádném křtu v Kaniži nemá kmotr, který dítě drží na ruce, prsten, poněvadž by mu ho novorozeně stáhlo. Pak pan Nápa od „Šoproňského pána“ jevil velkou starostlivost o mne a vedl mě k mapě okresu, kde bylo město Kaniža zalepeno kolečkem bílého papíru, v jehož středu stálo jedno slovo: Rablók, t. j. zloději. „Z toho nic nebudete mít, když se do toho hnízda vypravíte,“ řekl otcovským tónem, „leda nepříjemnost, alespoň nechte si tu váš kufřík a plášť a uvidíte, že jsem vám dobře radil.“ Poslechl jsem rady toho poctivce. *Ve Velké Kaniži jest jediný hostinec, kde
nemusí mít člověk strach, že přes noc bude
sněden na posteli. Této vynikající budově říkají
„Městský hotel U tří pandurů“. Na velkém štítě
jsou sice vymalováni jen dva, ale v okolí města
vám vysvětlí, že malíř toho třetího nemohl již
namalovat, poněvadž ho odvezli na pár let do
Ilavy kvůli nebožtíkovi hostinskému, který proto
jen zanechal po sobě vdovu, že chtěl, aby
panduři měli na hlavě červenou čepičku, kdežto
malíř maloval jim modré čepice. Celé neštěstí
záleželo v tom, že malíř měl mnohem tvrdší hlavu
než majitel nedomalovaného štítu. |