Pře civilní
V Chalatu, městě Sýrie, byl
nalezen přednedávnem svazek papyrusu, jehož
rozluštění bylo spojeno s velkými obtížemi.
Podařilo se však nicméně a vzdělaný svět je
bohatší o jednu perlu starověkého písemnictví.
Jest to patrně referát soudní z novin
vycházejících v Izraeli za časů krále Achaba a
úplné jeho znění jest:
Čtenáři našeho listu zajisté se budou pamatovati
na záhadné zmizení proroka Eliáše, který
posledně byl viděn ve škole proroků v Galgali,
kde ráno v deset hodin snědl kousek oslího
salámu. Ke třetí hodině došel do Bethely, kdež
se setkal s Eliseem. Jak Eliseus tvrdí, byl
prorok Eliáš veselé mysli a zcela dobře se bavil
s vesničany pracujícími na poli. Tak došli oba
až do Jericha a sestupovali společně k Jordánu,
aby došli do Izraele navečer. Asi dvě hodiny
před městem přišli k velkému lesu, který jest
oblíbeným cílem výletů zdejšího obyvatelstva. Na
malé mýtině skotačilo několik chlapců z nedaleké
vsi Banbothy, kteří když uviděli pana proroka
Eliáše, který jak z obrázku uveřejněného v čísle
předminulém vidno, byl holohlavý, spustili
pokřik: "Lysý, lysý!" Prorok Eliáš zahvízdl dle
svědectví školáků Jehu a Naborha a okamžitě
vyrazili z houští dva medvědi, kteří roztrhali a
potrhali celkem osm skotačících dětí a utekli.
Pan prorok Eliáš vida následky svého
nerozvážného činu zmizel a nemohl být doposud
vypátrán. Jeho zatčený společník Eliseus tvrdí,
že se vznesl na ohnivém voze do nebe, což jest,
jak se zdá, velice lichá výmluva, mající jen ten
účel, aby pátrající úřady byly přivedeny na
lichou stopu.
Otcové potrhaných a roztrhaných školáků podali
ihned žalobu na proroka Eliáše pro náhradu škody
a při včerejším líčení seznali jsme, že hleděli
z celé události vytlouci kapitál. Všichni
žalující byli Židé, a tu se nesmíme divit, že
považovali líčení za pravý zlatý důl pro sebe.
Proroku Eliášovi patří dům čp. 247 v Izraeli a
dům čp. 8 v Bethele. Soud přistoupil na návrh
právních zástupců poškozených, a poněvadž
obžalovaný nebyl vypátrán, zabavil in
contumatiam jeho majetek ku krytí škody, o jejíž
výši bylo rozhodováno právě při včerejším
líčení.
Nestavime se ani na tu, ani na onu stranu, ale
zdá se nám, že vina hlavně spadá na nešťastné
oběti této neblahé události. Děti neváží si dnes
zasloužilých lidí, neboť jejich výchova jest
velice povrchní. Čtou jen samé krváky,
navštěvují představení divadelní, která rozhodně
nejsou s to nijak jejich duše zušlechtiti. I
kinematografy mají v tom svůj díl. Poctivi
národní pracovníci, jako byl zmizelý prorok
Eliáš, nejsou naší mládeži známi, a bylo by
načase, aby místo pornografických obrázků
prohlížela si naše mládež fotografie
vynikajících mužů, a pak by jistě nemohlo dojíti
k této velké tragédii, která se odehrála u
Banbothy. Předběžným vyšetřováním se zjistilo,
že oni medvědi byli zcela ochočení a že byli též
majetkem proroka Eliáše, který kdysi s nimi
chodil po celé Palestině, a když nastoupil dráhu
prorockou, medvědy z vděčnosti propustil na
svobodu do lesa u Banbothy, vyžádav si ovšem
povolení slavného zemského palestinského výboru.
Záhada tedy není dosud řádně rozluštěna,
poněvadž hlavní svědek a obžalovaný prorok Eliáš
schází. Byla rozšířena pověst, že spáchal
sebevraždu a že se utopil v Mrtvém moři.
Opakujeme, co jsme již tenkráte napsali, že tato
pověst jest příliš směšná, neboť hustota Mrtvého
moře jest čtyřikrát větší mořské vody, takže by
se utopit vůbec nemohl, vždyť přece lze se na
hladině Mrtvého moře pohodlně vyspat.
Pravděpodobnější je, že pan prorok Eliáš utekl
se do Fénicie, odkud nás jistě brzy překvapí
svým pěkným a poutavým politickým úvodníkem,
který vždy těší se oblibě našich čtenářů.
Líčení bylo zahájeno kolem osmé hodiny ranní a
jako první předstoupil se svými nároky pan
Metzeles, jehož hoch byl roztrhán.
"Na kolik ceníte si škodu?"
"Gott der Gerechte, was hajst cením? Já mám
takovou škodu, že se z ní nevzpamatuju. Vždyť
ten můj syn Árón byl takový hodný kluk a měl na
sobě dvoje kalhoty, co to mluvím, čtvery
kalhoty, čtyry vesty, pět kabátů, v každé kapse
měl hodinky, a to je všechno pryč, Gott der
Gerechte, kluk pryč, kalhoty pryč, vesty pryč,
kabáty pryč, hodinky pryč."
"Poslyšte, pane Metzeles, tolik toho přece
nemohl mít v osudný den na sobě?"
"Gott der Gerechte, jak by neměl, měl toho ještě
víc, osm kalhot na sobě, osm vest, osm kabátů, v
každé kapse hodinky, řetízek a zlatý peníz,
totiž, slavný soude, tři zlaté peníze!"
"Poslyšte, pane Metzeles, zdá se, že přeháníte,
povězte, jak to bylo, upřímně."
"Já že přeháním, Jehova je můj svědek, že mluvím
pravdu takovou, jako je čisté vaše srdce, Gott
der Gerechte, podívejte se, že pláču, já pláču.
To bylo takhle: Árón povídá: ,Tataleben, já se
jdu trochu projít.' Já ho měl tolik rád, a
poněvadž bylo chladno, povídám: ,Arón, vem si
ještě jedny kalhoty, jednu vestu, jeden kabát, a
tu máš dvoje hodinky, abys věděl, kdy se máš
vrátit domů.'''
"A proč dvoje?"
"Gott der Gerechte, jedny si dal dovnitř do
vesty, a když si vzal druhou vestu, tak si zas
strčil ty druhé do ní, aby se nemusel rozepínat.
A vtom přijde mamaleben a povídá: ,Árón, je tam
chladno, vem si ještě jedny kalhoty, jednu vestu
a kabát, a hodinky ještě jedny, ať se nemusíš
rozepínat'. A pak přišla babička a povídala:
,Arón, vem si ještě jedny kalhoty, jednu vestu a
jeden kabát a vem si tyhle moje hodinky, ať víš,
kolik je hodin.' Pak přišel bratr, jeden bratr,
druhý bratr, třetí bratr, čtvrtý bratr."
Předseda ironicky: ,,A což sestra?"
"Jaj, budiž chvála Jehovu, on měl taky sestry,
jednu sestru, druhou, třetí, čtvrtou, pátou, a
pak měl jeden strýc, druhý strýc, třetí strýc a
všechny tři tety a každý mu řekl: ,Vezmi si
ještě jedny kalhoty,' ale co to mluvím: Řekli:
,Vezmi si dvoje kalhoty, dvojí vestu, dvojí
kabát a hodinky.' Arón šel tak, jak je poslechl,
tataleben, mamaleben, dědečka, babičku, čtyry
bratry, pět sester, tři strýce a tři tety, to
máte, slavný soude, devatenáct kalhot,
devatenáct vest, devatenáct kabátů, devatenáct
hodinek a devatenáct zlatých penízů, Jehova, oni
ho s tím vším sežrali a dnes jsem žebrák,
učiněný žebrák, žádám proto náhrady jedné tuny
stříbra za tyhle věci, za to leknutí druhou
tunu, za to neštěstí třetí, za tu lítost
čtvrtou, za ten pláč pátou a za to, že jsem
ztratil živitele, šestou."
,,Ale dovolte, copak takový kluk byl vaším
živitelem?"
"Gott der Gerechte, to je přece živitel, když
živí otce. Kdyby jeho nebylo, tak jsem nemohl
chtít šest tun stříbra a tak, Gott der Gerechte,
ztratil jsem živitele, nebo ne?"
Soud poté líčení odročil na neurčito. |