Heslo:

Mariáš | betl | durch | talon | kočičák

Výklad:

Mariáš je zdvihová karetní hra pro dva až čtyři hráče. Mariáš se hraje s balíčkem 32 karet německého typu, takzvanými mariáškami. Těchto 32 karet je rozděleno do čtyř barev, každá po osmi kartách:

  • Červená sedma, osma, devítka, desítka, červený spodek, filek, král ,eso.

  • Kulová sedma, osma, devítka, desítka, kulový spodek, filek, král ,eso.

  • Zelená sedma, osma, devítka, desítka, zelený spodek, filek, král ,eso.

  • Žaludská sedma, osma, devítka, desítka, žaludský spodek, filek, král ,eso.

Filku se také říká kluk, svršek. Žaludskému esu se říká kočičák. Základními variantami jsou mariáš volený a licitovaný pro tři hráče. Pro 2 hráče existuje zjednodušený mariáš lízaný neboli tahaný a pro 4 hráče takzvaná čtyřka, pauzírovaný. Kdysi se hrával mariáš o haléřové mince. Dnes už se nedá hrát, z důvodu fyzické absence těchto mincí v českých platidlech. Máme nejen haléře, ale i ostatní drobné haléřové mince pouze abstraktní.

Unikátní je způsob navyšování sázek tak zvaným flekováním: první navýšení se oznamuje hláškou "Flek", 2. "Re", 3. "Supre", 4. "Tuti", 5. "Boty", 6. "Kalhoty".

 

Betl je jedna z mnoha mariášových her, jinak též "malej", "Béďa", "žebrák", "Betlém", "Bedřich" či "utíkáček", je s durchem jediná hra, kde platí desítka mezi spodkem a devítkou. Betl pak je hra, kterou musíš hrát vždy sám. Je to závazek, že se ti v průběhu hry nepodaří uhrát ani jeden štych. V betlu neplatí trumfy, ale platí povinnost přebíjet nejvyšší kartu ve štychu. Do betla se pouští hráč s nízkou kartou, tedy s převahou nízkých karet, jakož i s dlouhým řetězem jedné barvy vycházejícím od sedmy nahoru.

 

Durch - "velkej", je opakem betla , kdy hráčova povinnost je uhrát všechny štychy. Do hry se může pustit hráč s vysokými kartami nebo s dlouhým řetězem jedné barvy vycházejícím od esa dolů.

 

Talon je hromádka karet určená k výměně, nebo k dobírání. V základních variantách voleného a licitovaného mariáše ( pro tři hráče) jsou různá pravidla rozdávání a rovněž různá pravidla pro manipulaci s talonem. V principu nakonec má každý hráč 10 karet a dvě karty po volbě hry nebo licitaci zůstávají mimo hru v talonu.

 

Pravidla a umění mariášové hry je značně složité a bez praktické výuky je vysvětlení nemožné a přesahuje rámec tohoto slovníku.

 

I-02

Vyhýbal se celé dva dny jakékoliv rozmluvě o Ferdinandovi, až večer v kavárně při mariáši, zabíjeje žaludského krále kulovou sedmou trumfů, řekl: "Sedum kulí jako v Sarajevu."

III-01

Nikdo ho již neposlouchal, neboť Švejk s Vaňkem hrál tahaný mariáš, kuchař okultista z důstojnické mináže psal dál obšírné psaní své manželce, která za jeho nepřítomnosti počala vydávat nový theosofický časopis, Baloun dřímal na lavici, a tak nezbylo telefonistovi Chodounskému než opakovat: „Ano, na to nezapomenu...“
Zvedl se a šel kibicovat k
tahanému mariáši...

...„To je řvaní pro jednoho prohraného betla,“ zněla slušná odpověď účetního šikovatele, „vy sám hrajete jako idiot. Já si mám vycucat z malíčku kulovou vosmu, když vůbec žádný kule taky nemám, já měl jen vysoký zelený a žaludy, vy hampejzníku.“
„Tak jste měl hrát, vy chytráku,
durcha,“ s úsměvem řekl Švejk, „To je zrovna tak jako jednou u Valšů, dole v restauraci taky takovej jeden nekňuba měl durcha, ale nehrál ho a vodložil vždycky ty nejmenší do talonu a pustil každýho na betla.

IV-01

Když dal pověsit učitele, učitelku, popa nebo celou rodinu na základě rozsudku svého náhlého soudu, vracel se klidně do své ubikace, jako když se spokojené vrací z hospody domů vášnivý hráč mariáše a přemýšlí o tom, jak mu dali flek, jak on dal re, oni supre, on tuti, oni boty, a jak on to vyhrál a měl sto a sedmu.