Dr. Soukup honosí se staročeským jménem.
„Buď mým soukupem,“ znamenalo ve středověku „buď
mým smlouvačem“. Německy jmenuje se dr. Fr.
Soukup Dr. Franz Unterhändler, Urheber. Slovo
Soukup jest prastaré a znamená v novější době
makléra, senzála, vyjednavatele. Ostatně o tom
viz v Naučném slovníku pod hesly agent a burza.
Dr. Fr. Soukup narodil se roku 1871 v Kamenné
Lhotě u Uhlířských Janovic. Že tyto dvě
okolnosti měly na jeho další život velký vliv,
sezná každý, kdo slyšel dr. Fr. Soukupa řečnit,
neb četl jeho úvodníky. V obou případech slyšíte
a vidíte muže, který ještě z dob dětských
pamatuje, díky své výborné paměti, všechny
nadávky, které vnímavá jeho duše zachytila v
Kamenné Lhotě a v Uhlířských Janovicích.
Zapamatoval si bojovná volání při posvícení
svatohavelském v Kamenné Lhotě, vzpomene si
přečasto na chasníky z rodné vsi, kdy vraceli se
s proklínáním ze svatováclavského posvícení z
Uhlířských Janovic. A všechny ty rázné výrazy
náhle připadnou mu na mysl, dr. Fr. Soukup zří v
duchu rodné chaloupky, pole, lesy, zří venkovský
taneční sál, vidí zdvihati se starodávné židle v
šenkovně, zří oblouky, které tvoří dopadající
bílé džbánky na hlavy chasníků, - z úst zazní mu
rázné zaklení, zadumá se a skončí úvodník slovy:
„Pacholství této pakáže prozrazuje zhovadilost
lotrů a politické svinstvo!“
Jsou to silná slova, neodvolatelná a závažná.
Vzpomínky na domov letí úvodníkem. Vidíte
vysoukané rukávy řezníka na porážce. Máte dojem,
že někde někoho zmlátili, ale nechápete kde. To
vše vybaví se vám z mysli při čtení politických
článků dr. Soukupa.
Že k této dokonalosti nedospěl dr. Fr. Soukup
najednou, jest nabíledni. Prošla napřed léta
blaženého dětství, kdy čítal malý Soukup
dychtivě indiánské povídky o běloších a rudoších
a toužil ve snění po skalpech. Není pochyby, že
indiánské povídky měly také vliv na jeho
pozdější politický život. Dodnes zná vypravovat
o statečných zápasech Šošonů, Dakotů, Apačů a
Krkavčích Indiánů. A celou historii těchto
válečných kmenů vykládá vám, aniž toho
pozorujete, posuňky.
Řeční proti agrárníkům, slyšíte ho mluviti o
celních šraňcích a současně rozmachy ruky,
svíráním pěstí, gesty, údery do stolu, svíjením
těla hovoří k vám nepozorovaně o zápasech a
zvycích a bojích Krkavčích Indiánů, napodobí
tanec Šošonů a vykřikne... zavolá do davu česky,
ale vy cítíte v přízvuku neznámé hlasy pralesa,
zdá se vám, jako by bizoni se řítili k Medvědí
řece, aby se napili.
A vtom již vidíte, že dr. Soukup rychle polyká
sklenici vody a poznovu zahřmí. Hlas se ztrácí v
šumu davu. (Bizoni táhnou od Medvědí řeky.) Dr.
Soukup udeří pěstí do stolu. (Šošoni válí
balvany na tábor Dakotů.) Dr. Soukup hladí se za
bradu. (Kouzelník Dakoťanů předvídá Šošonům
zkázu.) A nový úder do stolu pěstí, druhý, třetí
v rytmickém souladu, ráz na ráz! (Šošoni
skalpovali náčelníka Dakoťanů.)
Policejní komisař rozpouští schůzi. A vtom
slyšíte již dr. Soukupa, vyzývajícího klidně
posluchačstvo, aby se rozešlo a nedalo se
vyprovokovat. Obdivujete nyní jeho klid, kterak
napomínáním k rozchodu rozlušťuje otázku celních
šraňků a tu teprve chápete, že je znamenitým
právníkem, který nechce uvádět své klienty do
nebezpečí.
Dr. Fr. Soukup jest tedy doktorem práv a jako
právník přispíval zejména při posledních volbách
do říšské rady cennými pokyny do Práva lidu v
rubrice Právní rádce, z nichž jeden stůjž zde co
malá ukázka jeho všestranné činnosti:
„Soudruhu K. v T. O straně státoprávní můžeš
říci na schůzi, že třebas zapaluje stohy. Pro to
tě podle zákona strana žalovati nemůže. O straně
agrární můžeš říci na schůzi, že vraždí
nepohodlné lidi, soudně tě pro to nemohou
stíhati. Musíš však dbáti o to, abyste na schůzi
měli většinu. S pozdravem redakce.“
Ovšem nežli si dr. Fr. Soukup získal podobných
politických zkušeností, prodělal mnoho bojů a
měnil často politické smýšlení. Zúčastnil se
hnutí mládeže radikálně pokrokové, pracoval v
redakci Nezávislých listů a Radikálních listů.
Dále pracoval v Pelclových Rozhledech, stále
čilý, neúnavný sběratel silných slov a
zarážejících vět. V těch pohnutých dobách
chodíval na hradby kde podle vzoru Démosthenova
vkládal si pod jazyk kamínek, aby naučil se
vyslovovati „r“, což se mu také roku 1896
podařilo. Od toho roku vrhl se tedy se svým
zdokonaleným „r“ na hnutí dělnické a vydal
spisek Proč se bijeme za všeobecné právo
hlasovací.
Nepřátelé jeho tvrdili, že s touto otázkou
zastavoval od roku 1894 až do roku 1896
kolemjdoucí chodce. Ať je tomu jakkoli, klade se
mu do úst letošního roku tato věta: „Proto jsem
se bil od roku 1894 za všeobecné právo
hlasovací, abych ztratil na jaře roku 1909
diety. V Rakousku není spravedlnosti. Od roku
1894 snažil jsem se poctivě, aby mně byla má
námaha odměněna a roku 1909, kdy zvykl jsem si
po dosažení všeobecného práva hlasovacího hájiti
za dvacet korun denně zájmy strany, vyrazí mně
obstrukce dvacet korun z ruky. Jest to politické
darebáctví prvého řádu, které musí odsouditi
každý slušný člověk, jenž ví, co znamená pro
nezámožného občana denní ztráta dvacetikoruny.
Jest to políček zasazený spravedlnosti.“
Leží v tom celá tragika muže, který konečně
dosáhl čestného místa v parlamentě. V době, kdy
měl sklízeti ovoce své práce a hrdě prohlásiti
lidu: „Já mám o dvacet korun denně v kapse více
a vaše strana o jednoho poslance“ - politické
zápletky zarazí vyplácení diet.
Že jako redaktor Práva lidu netajil se svým
rozhořčením nad touto ranou osudu, je všeobecně
známo. Užil-li přitom ve svých úvodnících výše
zmíněných ostrých slov, dá se to omluviti za
dnešní drahoty, tím spíše, že ona peněžitá
ztráta postihla celý klub sociálně
demokratických poslanců.
Je jistě smutným zjevem, domnívají-li se mnozí,
že duševní stav dr. Soukupa není na základě
oněch úvodníků v úplném pořádku. Lze sice po
zaražení výplaty diet pozorovati na dr.
Soukupovi jakousi ochablost a skleslost, duševní
malátnost, ale jeho stav není nijak vážný, aby
snad bylo nutno internovat jej v některém
sanatoriu.
Přesto však voláme k vládě: „Vraťte diety dr.
Soukupovi a zachráníte ho rodině i straně a
budete v něm míti opět statečného obránce zájmů
říše!“
Kéž vládě postačí toto upozornění! My pak
upřímně blahopřejeme dr. Fr. Soukupovi k úplnému
uzdravení. |