EMANUEL ŠLECHTIC Z LEŠEHRADU |
|
Kdo jest vlastně ten, který jest mým dobrým
známým? - Vezměte si gothajský almanach, který
obsahuje všechny šlechtické rody v celé Evropě,
kalendář šlechticů, vydávaný ve Vídni, obsahuje
taktéž rody šlechtické, počínaje svobodným pánem
až po rody císařské; avšak tyto oba šlechtické
almanachy naprosto ignorují Emanuela šlechtice z
Lešehradu. Není tam žádná zmínka o tom, že by v
Čechách žil nějaký rod šlechticů z Lešehradu. -
Lešehrad sice v Čechách existuje, ale je to
vesnička, patřící panství Coloredo-Mansfeld,
takže otázka šlechtického původu Emanuela
šlechtice z Lešehradu je tím záhadnější. Než rod
Coloredo-Mansfeldů získal ono panství, patřila
víska Lešehrad Rožmberkům; kde tedy vzal Emanuel
šlechtic z Lešehradu onu odvahu, psáti se
šlechticem? Pravý šlechtic si však z takových
maličkostí nic nedělá. Emanuel kdysi shledal, že
jest rytíř ducha, a počal se podpisovat na své
první literární výrobky Emanuel šlechtic z
Lešehradu. Tak to dělá také magistrátní rada
Čenkov, který vzal si zase pro své literární
práce přídomek »rytíř z Čenkova« a podpisoval se
tak i soukromně, a dokonce začal pátrat po svých
předcích a dokazoval, že jeho předkové byli v
držení hradu Čeňkova, kterýžto hrad však byl
úplně smeten z povrchu zemského, kroniky, kde
byla o něm zmínka, že zmizely a dnes že nikdo
tedy neví, kde stával a kde nestával. Rytíř z
Čeňkova tak dbal a ostře chránil svůj šlechtický
predikát, že chodil i do šlechtického kasina, o
jeho manželce říkalo se paní rytířka, až konečně
to prasklo, že on žádný rytíř není, ale že je to
praobyčejný magistrátní rada Čenkov. Toč něco
krásného v našem demokratickém století, když si
spisovatelé dávají pseudonymy šlechticů a
nakonec myslí si, že jimi skutečně jsou, a brání
se zuby nehty, řekne-li někdo, že to není
pravda. Máme kupříkladu ještě jiné takové
chlapíky, jako: Czech z Czechenherzů nebo Jan z
Wojkowicz, a aby to vypadalo ještě nóbleji:
Karel de Wetter. Ale všichni, i ,z Finberků’,
myslí, že tím omráčí čtenářstvo a že jejich
práce nabudou tím větší ceny. Kdo to blíže
nezná, ten si myslí: „Tolik šlechticů v Čechách
je literárně činno,“ a má dojem, že šlechtici
nic jiného nedělají, nežli že píší básničky a
povídky. Kdo však šlechtice zná, ví, že každý
šlechtic je nehorázný hlupák, který by stěží
napsal souvisle pár vět. Někdy ovšem i práce
těchto pseudošlechticů vypadají, jako by je
psali šlechtici skuteční. Emanuel šlechtic z Lešehradu málo však dbá své cti šlechtické, poněvadž je ve službách plantážníka Hynka. Hynek sám jest velice dobrý člověk, ale Emanuel šlechtic z Lešehradu uvízl v jeho tenatech. Rediguje tam různé sbírky se zoufalou odhodlaností, že práce člověka šlechtí, a pracuje pro firmu Hynkovu, ono nakladatelství krváků, s lítostivým vzdycháním, jak by to bylo krásné, kdyby skutečným tím šlechticem byl a měl v Lešehradu své panství, svůj zámek, a nemusel psát Hynkovi povídky, řádek za čtyři haléře. Aby pak aspoň trochu blíže byl oněm oblakům, kam zalétá jeho básnická duše, vystěhoval se až na Malvazinka a bydlí tam v jednom z rodinných domků, v najatém bytě. Toť hrozný osud toho šlechtického rodu. Jeho panství má Coloredo-Mansfeld, on musí jezdit elektrikou domů, je ve službách Hynka a ke všemu ještě není ani šlechticem, nýbrž jen českým spisovatelem, a to je jistě to nejhroznější, co šlechtice může stihnout. |
komentář |