Zda se být jistě trochu podivným, že
cestopis hned začíná okresním soudem. Jest to
však nutné, aby každý hned seznal, že i v
Maliboři mají neobyčejně vyvinutý smysl pro
spravedlnost. Pro cestovatele jest taková
skutečnost velice milou. Ví, že bude-li zabit
domorodci, nezůstane ten čin nepomstěn. Proto
také bezstarostně vjížděl jsem do Maliboře.
Ulice prapory sice ozdobeny nebyly, nikdo mne
oficiálně neuvítal, ale přesto měl jsem takovou
všelidskou radost z toho, že Maliboř mne hostí
ve svých zdech, že mně to připadalo jako vjezd
Jošui do Jeruzaléma. Vím dále tolik, že jsem se
v hraběcím kočáře strašně nafukoval, a kdykoliv
jsem uviděl nějakého kluka, že jsem mu hodil s
aristokratickým gestem dvouhaléř. Těch kluků
bylo šestadvacet. Ba zdálo se mně dokonce, že na
mou počest v Maliboři si vystavěli elektrárnu.
Než jsem projel Maliboři k hraběcímu zámku,
probudilo se ve mně vlastní já tou měrou, že
jsem si sám sobě stiskl ruku. Měl jsem sám ze
sebe velkou radost. Konečně se tedy Maliboř
dočkala toho, že ve svých zdech hostí pořádného
člověka. Během jízdy v kočáře uvědomil jsem si,
že prokázal jsem Maliboři velkou čest, a z
radosti nad tím vyprázdnil jsem přes město
butelku koňaku.
V rozradostněné náladě vjel jsem do zámeckého
parku. Nechci prozatím líčit tklivé seznámení s
jedním baronem z Vídně. Podotýkám jen tolik, že
ten pán má progresivní paralýzu a že se se mnou
hádal, že mne viděl v Londýně Dělalo to dobrý
dojem, tak jsem to konečně připustil. To jen
mimochodem. Abych se tedy vrátil k okresnímu
soudu. Zatímco jsem na zámku říkal: „Eh, eh, es
freut mich“, vystrkovali na věži okresního soudu
v Maliboři bílý prapor.
A po celé Maliboři se o ničem jiném nemluvilo
než o bílém praporu. Ten bílý prapor byl asi
také vinen tím, že má návštěva netěšila se
takové pozornosti, a proto nezbývá mně nic
jiného než vysvětlit celou historii onoho bílého
praporu. Pokusím se trochu Maliboř zostudit. A
dobře jim tak. Proč mne nepřišel pan starosta na
nádraží uvítat.
V každém městě jsou dva druhy občanstva. Hodní a
darebáci. Poslední tvoří v Maliboři značnou
většinu. Okresní soud má plné ruce práce. V
Maliboři se krade již od pradávných dob. Soud
tam mají také již odedávna. Maliboř měla dokonce
i své vlastní hrdelní právo. Jednou tam dokonce
byli nuceni oběsit svého vlastního purkmistra
Jana Vráteče ze Svin. Jeden jeho potomek má nyní
v Maliboři obchod se střižným zbožím. Tedy smysl
pro právo je v Maliboři silně vyvinut. V budově
okresního soudu ukazují dubovou lavici z dob
císaře Josefa II. Na té lavici vypláceli až do
roku 1862 na základě prügelpatentu dědečky
nynějších Malibořáků. A na té lavici nyní sedá
sluha od soudu, kouří z dýmky, a když naproti se
soudí nějaký těžký případ, pije borovičku, aby
to lepší šlo panu soudci. A vězení okresního
soudu od roku 1792 bylo stále plné.
Až den 2. září roku 1912 pro Malibořáky značí
novou éru. Bílý prapor vlál na věži soudu. Bílá
barva nevinnosti zaplála nad nešťastným městem.
A v Maliboři budou počítat nyní letopočet od 2.
září 1912.
A bílý prapor se stkvěl od tří hodin odpůldne do
půl čtvrté téhož dne. To přivedli strážníci k
soudu Josefa Vyskočila, kterého ve tři hodiny
pustili.
Když sluha od soudu prapor svinoval, tu slzel. A
prapor byl stále menší a menší, barva nevinnosti
se krátila, ještě kousek a pak konec slávy. A
dole davy Malibořáků dívaly se, jak ta bílá
barva nevinnosti mizí, a když prapor byl sundán,
tu ty davy občanstva provolaly bouřlivě slávu.
Čest Maliboře zachráněna. Vězení mají opět
obsazeno Josef Vyskočil ukradl viržinku a klid
vrátil se do pobouřených myslí občanstva
malibořského. Již Malibořáci nechodí jako bez
duše. Josef Vyskočil sedí na pryčně a ve
prospěch statečného muže bude mezi občanstvem
uspořádána sbírka.
A tu noc anděl nevinnosti ve dvanáct hodin
postavil se před okresní soud, vyplázl na něj
jazyk a vznesl se tiše k hvězdnatému nebi,
zatímco v Panském domě místní inteligenti
pustili se do posledního kola ferbla. |
Prosím tímto tisíckrát Ignáta Herrmanna za
odpuštění a zároveň ho varuji, aby do Chotěboře
nejezdil, neboť dnes mu nikdo již nebude věřit,
že se tam skutečně v tom mlýně u Doubravky
narodil. Za celý den podařilo se mi v Chotěboři
podrýt víru občanstva ve správnost tvrzení
Ignáta Herrmanna a dnes již každé malé dítě v
Chotěboři ví, že s tím rodištěm Ignáta Herrmanna
je to pouhý švindl. Prosím tedy Ignáta Herrmanna
ještě jednou za prominutí.
Materiál, který se mi podařilo sehnat a kterým
své tvrzení jsem podepřel, jest obrovský. A
hlavně vděčím za něj panu Závorkoví, majiteli
mlýna, o kterém Ignát Herrmann tvrdí, že se tam
narodil.
Jsem přesvědčen, že věc napohled nepatrná
promění se v aféru dosti závažnou.
Co vlastně vedlo Ignáta Herrmanna, že vydává
mlýn u Chotěboře za své rodiště?
Jaký jest tu psychologický motiv? Nynější
majitel mlýna pan Závorka líčí to takto: „Jsem
zde již 27 let. Ten rok, kdy jsem mlýn koupil,
takhle v měsíci červenci, přiběhne děvče, že
vzadu za mlýnem okukuje mlýn nějaký dlouhý,
nosatý pán. Netrvá to dlouho, ten pán objeví se
na chodbě a představí se mně. Byl to Ignát
Herrmann. ,Máte to zde velice hezké,’ povídá,
‚krajina je zde báječná. Stojí ten mlýn již
dlouho?’ Řekl jsem, že jistě dvě stě let. ,To je
dobře,’ řekl na to Ignát Herrmann a počal zas
mlýn ze všech stran okukovat a neustále říkal:
,To je krásná poloha, zde je nádherně.’ Najednou
se ke mně otočí: ,Víte, milý příteli, že jsem se
tu narodil? Ale neříkejte zatím nikomu nic, já
se podívám ještě na mlýn v Rozsochatci, ten prý
má také pěknou polohu.’ Za tři dny se vrátil.
Říkal, že zběhal všechny mlýny v okolí a že
tenhle se mu nejlíp zamlouvá a nejlíp hodí za
jeho rodiště, neboť krajina jest romantická,
kolem lesy, kousek dál skály. Vykládal také, že
dosud bylo velkou chybou, že čeští spisovatelé
nedovedli si ku svému narození najít pěkný
koutek. On že to tedy začne s tímhle mlýnem.
Slíbil také, že udělá tomu reklamu. Tak jsem dal
mlýn ofotografovat a dal nadělat pohlednice a
rozšířili jsme to v Chotěboři. Pak jsem dal
zarazit tyhle lavice a stoly, jak tamhle vidíte
u Doubravky, objednal jsem láhvové pivo a
uherský salám. Zkrátka udělali jsme z toho
výletní místo. Bude libo pivo?“
Poručil jsem si láhev, a abych měl ještě větší
jistotu, jak to vlastně je s rodištěm Ignáta
Herrmanna, otázal jsem se, kdo byl předtím
majitelem mlýna.
„Nějaký Křička, ten měl mlýn přes padesát let.
Nevím to sice určitě, ale říká se to.“
„Vy máte mlýn již na 27 roků, ten ho měl 50 let,
to je 77 let. To se Ignát Herrmann zapletl do
pěkné věci. Jezdí sem často?“
„Jednou byl uspořádán na jeho počest banket v
Chotěboři, když přijel. A to byl po celý banket
velice zaražený. Stala se mu totiž nehoda. Pod
mým mlýnem je ještě jeden a on vedl tam několik
pánů z Prahy. Spletl si to a vydával ten druhý
mlýn za své rodiště. Vedl je také do jedné
světnice a ukazoval, kde se narodil, kde si
hrál, a říkal: ,Tak je to zde stále jako
tenkrát, jako by s ničím nebylo ani hnuto.
Pamatuji se na tuhle truhlu, jako by to bylo
včera.’ Když byl v nejlepším, povídá mlynářka:
,Vašnosti, vždyť se ráčili narodit v hořejším
mlýně a ne zde. Já jim ukážu cestu. To musejí
jit tadyhle kolem skály a za čtvrt hodinky jsou
na místě.“
„A nejsou snad v okolí Herrmannové?“
„Jsou. Jeden Herrmann je v Libici nad
Doubravkou, ale ten se přistěhoval do Libice
před 10 lety odněkud od Moravských Budějovic.
Pak je chotěbořský Herrmann, a ten je teprve
dvacet let v Chotěboři. Dříve byl ve Vídni.“
„Vy tedy myslíte, že se snad Ignát Herrmann
zmýlil se svým rodištěm?“
„To je těžko říct. Já už prodal přes 2000
pohlednic s jeho rodným mlýnem. A ta sláva by
mne neuživila. Kromě toho vyrábím hlavně ovesné
preparáty a kostní moučku. Jako teď je sezóna.
Tak dávám kosti do světnice, kde se prý Ignát
Herrmann narodil, poněvadž se tam hodně toho
vejde, a když někdo mermomocí přeje si vidět to
místo, ukážeme mu prázd-nou komůrku vedle, a teď
také ne, teď tam máme ovesné otruby, a tak
říkáme, že se narodil na zahradě, když byla
otava. A teď je právě Otava, a tak to jde pěkně
všechno k sobě.“
Poděkoval jsem mu za informace, ze kterých bude
mít Ignát Herrmann jistě malou radost, ale
nemohu si pomoci.
V Chotěboři v hotelu Na poště mají lokál,
ozdobený různými hesly, a nade dveřmi stkví se
nápis: „S pravdou ven!“ Proto tam z lokálu
vyhazují jen pravdomluvné lidi, což vím z
vlastní zkušenosti, když v zájmu pravdy vykládal
jsem, jak to vlastně je s rodištěm Ignáta
Herrmanna. |