Kniha první |
V ZÁZEMÍ 1. |
11. ŠVEJK JEDE S POLNÍM KURÁTEM SLOUŽIT POLNÍ MŠI |
Část I. |
Přípravy
k usmrcování lidí děly se vždy jménem božím či
vůbec nějaké domnělé vyšší bytosti, kterou si
lidstvo vymyslilo a stvořilo ve své
obrazotvornosti. Nežli podřízli staří Foeničané krk nějakému zajatci, sloužili stejně slavné bohoslužby jako několik tisíc let později nové generace, než táhly na vojnu a hubily své nepřátele ohněm a mečem. Lidožrouti ostrovů Quinejských a Polynesie, než sežerou slavnostně své zajatce či lidi nepotřebné, jako misionáře, cestovatele a jednatele různých obchodních firem či prosté zvědavce, obětují předtím svým bohům, vykonávajíce nejrozmanitější náboženské výkony. Poněvadž k nim nepronikla ještě kultura ornátů, vyzdobují své hýždě věnci z pestrého péří lesního ptactva. Než svatá inkvisice upálila své oběti, sloužila při tom nejslavnější bohoslužby, velkou mši svatou se zpěvy. Při popravách provinilců účinkují vždy kněží, obtěžujíce svou přítomností delikventa. V Prusku vodil pastor ubožáka pod sekyru, v Rakousku katolický kněz k šibenici, ve Francii pod guilotinu, v Americe kněz na elektrickou stolici, ve Španělsku na židli, kde byl důmyslným způsobem uškrcen, a v Rusku bradatý pop revolucionáře atd. Všude přitom manipulovali s ukřižovaným, jako by chtěli říci: „Tobě jenom useknou hlavu, oběsí tě, uškrtí, pustí do tebe 15.000 volt, ale co tenhle musel zkusit.“ Veliká jatka světové války neobešla se bez požehnání kněžského. Polní kuráti všech armád modlili se a sloužili polní mše za vítězství té strany, čí chleba jedli. Při popravách vzbouřených vojáků objevil se kněz. Při popravách českých legionářů bylo vidět kněze. Nic se nezměnilo od té doby, kdy loupežník Vojtěch, kterému přezděli „svatý“, účinkoval s mečem v jedné a křížem v druhé ruce při vraždění a vyhubení pobaltických Slovanů. Lidi šli v celé Evropě na jatka jako dobytek, kam je vedli vedle řezníků-císařů, králů a jiných potentátů a vojevůdců, kněží všech vyznání, žehnajíce jim a dávajíce jim falešně přísahat, že na zemi, ve vzduchu, na moři atd.... Dvakrát se sloužily polní mše. Když část odjížděla na posici do fronty, a potom před frontou, před krvavými řežemi, ubíjením. Pamatuji se, že nám jednou při takové polní mši nepřátelský aeroplán pustil bombu právě do polního oltáře a z polního kuráta nezbylo nic, než nějaké krvavé hadry. Potom o něm psali jako o mučedníkovi, zatímco naše aeroplány připravovaly podobnou slávu polním kurátům na druhé straně. Měli jsme z toho nehoráznou švandu a na provisorním kříži, kde pochovali zbytky po polním kurátovi, objevil se přes noc tento hřbitovní nápis: Co stihnout může nás, to stihlo také tebe. Tys nebe sliboval nám, brachu, jistě. Pak na tebe to spadlo při mši svaté s nebe. flek po tobě jen zůstal na tom místě.
|
Opraveno dle prvního vydání: |
Féničané → Foeničané ; o několik → několik; Guinejských → Quinejských; obtěžující → obtěžujíce; gilotinu → guilotinu; patnáct tisíc volt → 15.000 volt; Velká → Veliká; přezdily → přezděli; |