Polní kurát
Otto Katz seděl zadumaně nad cirkulářem, který právě přinesl z kasáren. Byl
to reservát ministerstva vojenství:
„Ministerstvo
ruší po dobu války platné předpisy týkající se zaopatřování vojínů posledním
pomazáním a ustanovuje tyto pravidla pro vojenské duchovní:
§ 1. Na frontě
se poslední pomazání zrušuje.
§ 2. Není
dovoleno těžce nemocným a raněným odebrati se do týlu kvůli poslednímu
pomazání. Vojenští duchovní povinni jsou předávat takové lidi okamžitě
příslušným vojenským úřadům k dalšímu stíhání.
§ 3. Ve
vojenských nemocnicích v zázemí možno jest udělit poslední pomazání
hromadně, na základě dobrozdání vojenských lékařů, pokud poslední pomazání
nemá v sobě ráz obtěžování příslušné vojenské instituce.
§ 4. V
mimořádných případech může velitelství vojenských nemocnic v zázemí dovolit
jednotlivcům přijati poslední pomazání.
§ 5. Vojenští
duchovní jsou povinni na vyzvání velitelství vojenských nemocnic udělovat
poslední pomazání těm, které velitelství navrhuje.“
Potom přečetl
polní kurát ještě jednou předpis, ve kterém se mu oznamuje, že zítra má jít
na Karlovo náměstí co Vojenské nemocnice zaopatřovat těžce raněné.
„Poslyšte,
Švejku,“ zavolal polní kurát, „není to svinstvo? Jako kdyby v celé Praze byl
jsem jen já jediným polním kurátem. Proč tam nepošlou toho nábožného kněze,
který u nás posledně spal. Máme jít zaopatřovat na
Karlák. Já už zapomněl,
jak se to dělá.“
„Tak si
koupíme katechismus, pane feldkurát, tam to bude,“ řekl Švejk, „to je jako
průvodčí cizinců pro duchovní pastýře. V
Emauzích pracoval v klášteře jeden
zahradnickej pomocník, a když chtěl vstoupit do řádu laiků a dostat kutnu,
aby nemusel trhat svoje šaty, musel si koupit katechismus a učit se, kterak
se dělá kříž, kdo jediný zůstal uchráněn hříchu dědičného a co je to, mít
čisté svědomí, a jiné takové maličkosti, a potom jim prodal z klášterní
zahrady pod rukou polovinu vokurek a odešel s hanbou z kláštera. Když jsem
se s ním sešel, tak mně povídá: ,Vokurky jsem moh prodávat i bez
katechismu.’“
Když přinesl
Švejk koupený katechismus, polní kurát listuje se v něm řekl: „Vida,
poslední pomazání může udělovat pouze kněz, a to jen olejem od biskupa
posvěceným. Tak vidíte, Švejku, vy sám poslední pomazání udělovat nemůžete.
Přečtěte mně, kterak se uděluje poslední pomazání.“
Švejk četl:
„Uděluje se takto: Kněz maže nemocného na jednotlivých smyslech, modle se
zároveň: ,Skrze toto svaté pomazání a své předobrotivé milosrdenství
odpustiž tobě bůh, cokoliv jsi zavinil zrakem, sluchem, čichem, chutí, řečí,
hmatem a chůzí.’“
„To bych rád
věděl, Švejku,“ ozval se polní kurát, „co může člověk zavinit hmatem, můžete
mně to vysvětlit?“
„Moc věcí,
pane feldkurát, hmátne třebas do cizí kapsy, nebo na tanečních zábavách,
však mně rozumíte, jaký tam bývá představení.“
„A chůzí,
Švejku?“
„Když začne
pajdat, aby se nad ním lidi ustrnuli.“
„A čichem?“
„Když se mu
nějakej smrad nelíbí.“
„A chutí,
Švejku?“
„Když má na
někoho chuť.“
„A řečí?“
„To už patří
se sluchem dohromady, pane feldkurát. Když někdo hodně žvaní a
druhej ho
poslouchá.“
Po těchto
filosofických úvahách polní kurát umlkl a řekl: „Potřebujeme tedy olej
posvěcený od biskupa. Tady máte 10 korun a kupte lahvičku. Ve vojenské
intendantuře patrně takový olej nemají.“
Švejk vypravil
se tedy na cestu za olejem posvěceným od biskupa. Taková věc je horší než
hledání živé vody v pohádkách
Boženy Němcové.
Byl v několika
drogeriích, a jakmile řekl: „Prosím láhvičku oleje posvěceného od biskupa,“
dali se někde do smíchu a jinde skryli se uděšeni za pultem. Přitom Švejk se
tvářil neobyčejně vážně.
Umínil si
tedy, že zkusí své štěstí v lékárnách. V první dali ho vyvést laborantem. V
druhé chtěli telefonovat na ochrannou stanici a ve třetí mu řekl
provisor,
že
firma Polák v
Dlouhé třídě, obchod
olejem a laky, bude mít rozhodně žádaný olej na skladě.
Firma Polák v
Dlouhé třídě byla opravdu firma agilní. Nepustila žádného kupce, aby
neuspokojila jeho přání. Chtěl-li
balsám kopaivu, nalili mu
terpentýn a bylo
také dobře.
Když Švejk
přišel a přál si za deset korun olej posvěcený od biskupa, řekl šéf k
příručímu: „Nalejou mu, pane Tauchen, deset deka
konopného oleje čís. 3.“
A příručí,
zabaluje lahvičku do papíru, řekl k Švejkovi čistě obchodně: „Je to první
kvalita, budete-li si přát štětce, laky,
fermež, račte se obrátit k nám.
Obsloužíme vás solidně.“
Zatím polní
kurát si v katechismu zopakoval, co kdysi v semináři neutkvělo mu v paměti.
Velmi se mu líbily neobyčejně duchaplné věty, kterým se upřímně zasmál:
„Jméno ,poslední pomazání’ pochází odtud, že toto pomazání obyčejně bývá
posledním ze všech pomazání, jež církev člověku uděluje.“
Nebo:
„Poslední pomazání může přijmout každý katolický křesťan, který nebezpečně
onemocněl a už přišel do rozumu.“
„Nemocný má
přijmouti poslední pomazání, možno-li, dokud ještě je při dobré paměti.“
Potom přišel
ordonanc a přinesl
paket, ve kterém se polnímu kurátovi oznamuje, že zítra
bude při zaopatřování v nemocnici přítomno „Sdružení šlechtičen pro
náboženskou výchovu vojáků“.
Toto sdružení
sestávalo z hysterických bab a rozdávalo po nemocnicích vojákům obrázky
svatých a povídky o katolickém vojínovi, který umírá pro císaře pána. Byl na
těch povídkách barevný obrázek představující bojiště. Všude se válí mrtvoly
lidí a koní, převrácené muniční vozy a děla lafetami vzhůru. Na obzoru hoří
vesnice a praskají šrapnely a v popředí leží umírající voják s utrženou
nohou, nad kterým se sklání anděl a přináší mu věnec s nápisem na stuze:
„Ještě dnes budeš se mnou v ráji.“ A umírající se blaženě usmívá, jako by mu
nesli zmrzlinu.
Když Otto Katz
přečetl obsah paketu, odplivl si a pomyslil si: „To bude zas zítra den.“
Znal tu
pakáž,
jak ji nazýval, z chrámu od Ignáce, když před léty tam míval kázání pro
vojsko. Tenkrát ještě vkládal do kázání mnoho a „Sdružení“ sedávalo za
plukovníkem. Dvě vytáhlé ženštiny v černých šatech s růžencem, které se
jednou k němu přidaly po kázání a po dvě hodiny mluvily o náboženské výchově
vojáků, dokud se nedopálil a neřekl jim: „Odpusťte, mé dámy, na mne čeká pan
hejtman s partií
ferbla.“
„Tak už máme
volej,“ řekl slavnostně Švejk, když se vrátil od firmy Polák, „konopnej
volej čís. 3, první kvality, můžeme s ním namazat
celej batalion. Je to
solidní firma. Prodává taky laky, fermež a štětce. Ještě potřebujeme
zvoneček.“
„Na co
zvoneček, Švejku?“
„Musíme po
cestě zvonit, aby nám lidi smekali, když jdeme s pánembohem, pane feldkurát,
s tím konopným volejem čís. 3. To se tak dělá, a bylo už mnoho lidí,
kterejm
do toho nic nebylo, zavřenejch, že nesmekli. Na
Žižkově jednou farář zmlátil
jednoho slepýho, že při
takovej příležitosti
nesmek, a eště byl zavřenej,
poněvadž mu u soudu dokázali, že není hluchoněmej, a jenom
slepej, a že
slyšel cinkot zvonečku a budil pohoršení, ačkoliv to bylo v noci. To je jako
o Božím těle. Jindy by si nás lidi ani nevšimli, a teď nám budou smekat.
Jestli tedy, pane feldkurát, proti tomu nic nemáte, přinesu ho hned.“
Obdržev
svolení, Švejk přinesl za půl hodiny zvonek.
„Je od vrat
zájezdní hospody ,U Křížků,“ řekl, „stál mne pět minut strachu a dlouho
jsem předtím musel čekat, poněvadž se pořád trousili lidi.“
„Půjdu do
kavárny, Švejku, kdyby někdo přišel, ať počká.“
Asi za hodinu
přišel šedivý starší pán, přímého držení těla a přísného pohledu.
Z celého jeho
vzezření čišela urputnost a zloba. Díval se tak, jako by byl poslán osudem
zničit naši bídnou planetu a zahladit její stopy ve vesmíru.
Řeč jeho byla
drsná, suchá a přísná: „Doma? Že šel do nějaké kavárny? Že mám počkat?
Dobrá, budu tedy čekat až do rána. Na kavárnu má, ale dluhy platit, to
nikoliv. Kněz, fujtajxl!“
Odplivl si v
kuchyni.
„Pane,
neplivejte nám tady!“ ozval se Švejk, dívaje se se zájmem na cizího pána.
„A ještě
jednou si odplivnu, vidíte, takhle,“ řekl tvrdošíjně přísný pán, plivaje
podruhé na podlahu, „že se nestydí. Vojenský duchovní, hanba!“
„Jste-li
vzdělanej člověk,“ upozorňoval ho Švejk, „tak si odvyknete plivat v cizím
bytě. Nebo myslíte, že když je světová válka, že si můžete všechno dovolit?
Máte se chovat slušně, a ne jako
votrapa. Máte jednat jemně, mluvit slušně a
nepočínat si jako rošťák, vy jeden
pitomej civilisto!“
Přísný pán
vstal ze židle, počal se rozčilením třást a křičel: „Co si to vy
opovažujete, já že nejsem slušný člověk, co tedy jsem, mluvte...“
„Hajzlík
jste,“ odpověděl Švejk, dívaje se mu do očí, „pliváte na zem, jako byste byl
v elektrice, ve vlaku nebo někde ve veřejné místnosti. Pořád jsem se divil,
proč tam všude visejí cedulky, že plivat na zem se zakazuje, a teď vidím, že
je to kvůli vám. Voni vás asi všude musejí moc dobře znát.“
Přísný pán
počal měnit barvu v obličeji a snažil se odpovědít přívalem nadávek
adresovaných na Švejka i na polního kuráta.
„Jste hotov se
svým řečněním,“ otázal se klidně Švejk (když padlo poslední „lumpové jste
oba; jaký pán, taký krám“), „či chcete to ještě nějak doplnit, než poletíte
se schodou?“
Poněvadž
přísný pán se již tak dalece vyčerpal, že mu na mysl nepřišla již žádná
hodnotná nadávka, a proto se zamlčel, považoval to Švejk za to, že by čekal
marně doplňků.
Otevřel tedy
dvéře, postavil si přísného pána do dveří obličejem na chodbu, a za takový
shoot by se nestyděl ani nejlepší hráč nejlepšího mezinárodního mistrovského
footballového mužstva.
A za přísným
pánem se nesl na schody Švejkův hlas: „Podruhý, když jdou někam mezi slušný
lidi na návštěvu, tak se chovají slušně.“
Přísný pán
chodil dlouho pod okny a čekal na polního kuráta. Švejk si otevřel okno a
pozoroval ho.
Konečně se
host dočkal polního kuráta, který ho odvedl do pokoje a posadil naproti sobě
na židli.
Švejk mlčky
přinesl plivátko a postavil před hosta.
„Co to děláte,
Švejku?“
„Poslušně
hlásím, pane feldkurát, že už tady byla s tím pánem malá nepříjemnost kvůli
plivání na podlahu.“
„Opusťte nás,
Švejku, my máme něco mezi sebou vyřizovat.“
Švejk
zasalutoval. „Poslušně hlásím, pane feldkurát, že vás opouštím.“
Odešel do
kuchyně a v pokoji vedl se velice zajímavý rozhovor.
„Vy jste si
přišel pro peníze za tu směnku, nemýlím-li se?“ otázal se polní kurát svého
hosta.
„Ano, a
doufám...“
Polní kurát
vzdychl.
„Člověk
přichází častokrát do takové situace, že mu zbývá jedině naděje. Jak krásné
je to slůvko ,doufej’ z toho trojlístku, který povznáší člověka z chaosu
života: ,víra, naděje, láska’. „
„Já doufám,
pane polní kurát, že obnos...“
„Zajisté,
ctěný pane,“ přerušil ho polní kurát, „mohu ještě jednou opakovat, že slovo
,doufat’ posilňuje člověka v jeho zápase se životem. I vy neztrácíte naděje.
Jak je to krásné, míti určitý ideál, být nevinným, čistým tvorem, který
půjčuje peníze na směnku a má naději, že dostane včas zaplaceno. Doufat,
neustále doufat, že vám vyplatím 1200 korun, když mám v kapse necelých sto.“
„Vy tedy...,“
zakoktal host.
„Ano, já
tedy,“ odpověděl polní kurát.
Obličej hostův
nabyl opět urputného a zlostného výrazu.
„Pane, to je
podvod,“ řekl vstávaje.
„Uklidněte se,
ctěný pane...“
„Je to
podvod,“ křičel tvrdošíjně host, „zneužil jste mé důvěry.“
„Pane,“ řekl
polní kurát, „vám rozhodně prospěje změna vzduchu. Zde je příliš dusno.
Švejku,“ volal
do kuchyně, „tento pán si přeje vyjít na čistý vzduch.“
„Poslušně
hlásím, pane feldkurát,“ ozvalo se z kuchyně, „že jsem toho pána už jednou
vyhodil.“
„Opakovat,“
zněl rozkaz, který byl proveden rychle, bystře a krutě.
„To je dobře,
pane feldkurát,“ řekl Švejk, když se vrátil z chodby, „že jsme to s ním
skoncovali dřív, než nám zde vyved nějakou výtržnost. V
Malešicích byl jeden šenkýř, písmák, který na všechno měl citáty z Písma
svatýho, a když někoho
pral bejkovcem, vždycky říkal: ,Kdo šetří metly, nenávidí syna svého; ale
kdo ho miluje, včas jej tresce, já ti dám prát se mi v hospodě.’“
„Vidíte,
Švejku, jak to dopadá s takovým člověkem, který nectí kněze,“ usmál se polní
kurát. „sv. Jan Zlatoústý řekl: ,Kdo ctí kněze, ctí Krista, kdo příkoří činí
knězi, činí příkoří Kristu pánu, jehož zástupcem právě kněz jest.’
Na zítřek
musíme se dokonale připravit. Udělejte smažená vajíčka se šunkou, uvařte
bordeaux-punč a potom věnujeme se rozjímání, neboť jak je v modlitbě
večerní: ,Odvráceny jsou milostí boží všechny úklady nepřátel o tento
příbytek.’“
Na světě
existují vytrvalci, mezi které patřil i muž dvakrát již vyhozený z bytu
polního kuráta. Právě když byla večeře hotova, někdo zazvonil, Švejk šel
otevřít, vrátil se za chvíli a hlásil: „Je tu zas, pane feldkurát. Zavřel
jsem ho prozatím do koupelny, abychom se mohli spokojeně navečeřet.“
„Nečiníte
dobře, Švejku,“ řekl polní kurát, „host do domu, bůh do domu. Za dávných dob
při hostinách dávali se obveselovat zrůdama. Přiveďte ho sem, ať nás
pobaví.“
Švejk vrátil
se za chvíli s vytrvalým mužem, který hleděl zasmušile před sebe.
„Sedněte si,“
vybídlo ho vlídně polní kurát, „právě dokončujeme večeři. Měli jsme humry,
lososa, a teď ještě smažená vajíčka se šunkou. To se nám to hoduje, když nám
lidi půjčují peníze.“
„Doufám, že
zde nejsem pro legraci,“ řekl zasmušilý muž. „jsem zde dnes již potřetí.
Doufám, že nyní se vše vysvětlí.“
„Poslušně
hlásím, pane feldkurát,“ poznamenal Švejk, „že je to
hotovej nezmar, jako
nějakej Boušek z
Libně. Vosumnáctkrát za večer ho vyhodili
od ,Exnerů’, a
vždycky se jim tam vrátil, že tam zapomněl fajfku. Lez jim tam
voknem,
dveřma, z kuchyně, přes zeď do lokálu, přes sklep do výčepu a byl by se
spustil snad komínem, kdyby ho byli hasiči nesundali se střechy.
Takovej byl
vytrvalej, že by se moh stát ministrem nebo poslancem. Udělali pro něj, co
mohli.“
Vytrvalý muž,
jako by nedbal toho, co se mluví, tvrdošíjně opakoval: „Já chci mít jasno a
přeji si, abych byl vyslechnut.“
„To se vám
povoluje,“ řekl polní kurát, „mluvte, ctěný pane. Mluvte, jak dlouho chcete,
a my zatím budeme pokračovat v našich hodech. Doufám, že vám to nebude
překážet ve vypravování. Švejku, neste na stůl.“
„Jak je vám
známo,“ řekl vytrvalec, „zuří vojna. Obnos půjčil jsem vám před vojnou, a
kdyby nebylo vojny, nenaléhal bych na zaplacení. Mám však smutné
zkušenosti.“
Vytáhl
zápisník z kapsy a pokračoval: „Mám to všechno zapsáno. Nadporučík Janata
dluhoval mně 700 korun a odvážil se padnout na
Drině. Poručík Prášek upadl
na ruské frontě do zajetí, a je mně dlužen na 2000 korun. Hejtman Wichterle,
dluhující mně stejný obnos, dal se zabít pod
Ruskou Ravou vlastními vojáky.
Nadporučík Machek zajat v Srbsku, dluhuje mně 1500 korun. Je zde víc
takových lidí. Ten padne v Karpatech s mou nezaplacenou směnkou, ten jde do
zajetí, ten se mně utopí v Srbsku, ten umře v Uhrách
ve špitále. Chápete
nyní mé obavy, že mne tato válka zahubí, nebudu-li energickým a neúprosným.
Vy mně můžete namítnout, že u vás nehrozí žádného přímého nebezpečí.
Podívejte se.“
Přistrčil
polnímu kurátovi svůj zápisník pod nos. „Vidíte: Polní kurát Matyáš v Brně,
zemřel v isolační nemocnici před týdnem. Já bych si rval vlasy. Nezaplatil
mně 1800 korun, a jde do cholerového baráku zaopatřovat nějakého člověka, po
kterém mu nic nebylo.“
„To byla jeho
povinnost, milý pane,“ řekl polní kurát; „já jdu zítra také zaopatřovat.“
„A taky do
cholerovýho baráku,“ poznamenal Švejk; „můžete jít s sebou, abyste viděl, co
to znamená, vobětovat se.“
„Pane polní
kuráte,“ řekl vytrvalý muž, „věřte, že jsem v zoufalé situaci. Vede se válka
kvůli tomu, aby sprovodila se světa všechny mé dlužníky?“
„Až vás
odvedou na vojnu a budete rukovat do pole,“ poznamenal opět Švejk, „tak
vodsloužíme s panem feldkurátem mši svatou, aby bůh nebeský dal a
první
granát vás přeraziti ráčil.“
„Pane, to je
vážná věc,“ řekl nezmar k polnímu kurátovi, „žádám vás, aby váš sluha se do
našich záležitostí nepletl, abychom to mohli ihned skoncovat.“
„Dovolte, pane
feldkurát,“ ozval se Švejk, „račte mně přikázat vopravdu, abych se do vašich
záležitostí neplet, jinak budu hájit dál vaše zájmy, jak se na pořádného
vojáka sluší a patří. Ten pán má ouplnou pravdu,
von chce vodtud vodejít
sám. Já taky nemám rád nějaký výstupy, já jsem
společenskej člověk.“
„Švejku, mě už
to začíná nudit,“ řekl polní kurát, jako by nepozoroval přítomnost hostovu,
„myslel jsem, že nás ten člověk pobaví, bude nám vypravovat nějaké anekdoty,
a on žádá, abych vám poručil, abyste se do toho nepletl, ačkoliv už jste měl
s ním dvakrát co dělat. Večer, když mám před takovým důležitým náboženským
úkonem, kdy mám obrátit všechny své smysly k bohu, obtěžuje mne nějakou
pitomou historií o mizerných 1200 korunách, odvrací mne od zpytování
svědomí, od boha, chce, abych mu ještě jednou řekl, že mu teď nic nedám.
Nechci s ním déle mluvit, aby tento posvátný večer nebyl zkažen. Řekněte mu
sám, Švejku: Pan feldkurát vám nic nedá.“
Švejk vyplnil
rozkaz, zahulákav to hostu do ucha.
Vytrvalý host
zůstal však sedět dál.
„Švejku,“
vybízel polní kurát, „zeptejte se ho, jak dlouho myslí, že bude zde ještě
okounět?“
„Nehnu se
odtud, dokud nedostanu zaplaceno,“ tvrdošíjně ozval se nezmar.
Polní kurát
vstal, šel k oknu a řekl: „V takovém případě odevzdávám ho vám, Švejku.
Dělejte si s ním, co chcete.“
„Pojďte,
pane,“ řekl Švejk, uchopiv nemilého hosta za rameno, „do třetice všeho
dobrého.“
A opakoval
svůj výkon rychle a elegantně, zatímco polní kurát bubnoval na okno pohřební
pochod.
Večer věnovaný
rozjímání prošel několik fází. Polní kurát tak zbožně a vroucně přibližoval
se k bohu, že ještě ve dvanáct hodin zněl z bytu jeho zpěv:
Když jsme
mašírovali,
všechny
holky plakaly...
S ním zpíval i
dobrý voják Švejk.
Po posledním
pomazání ve vojenské nemocnici toužili dva. Jeden starý
major a jeden
bankovní disponent, důstojník v záloze. Oba dostali kulku do břicha v
Karpatech a leželi vedle sebe. Reservní důstojník považoval za svou
povinnost dát se zaopatřit svátostí umírajících, poněvadž jeho představený
toužil po posledním pomazání. Aby se nedal také zaopatřit, považoval za
porušení subordinace. Nábožný major to dělal z chytrosti, domnívaje se, že
modlitba víry uzdraví nemocného. Tu noc před posledním pomazáním oba však
zemřeli, a když se dostavil ráno polní kurát se Švejkem, leželi s obličejem
zčernalým pod prostěradlem jako všichni, kteří zemrou zadušením.
„Takovou slávu
jsme dělali, pane feldkurát, a teď nám to zkazili,“ zlobil se Švejk, když
jim v kanceláři oznámili, že ti dva už nepotřebují ničeho.
A to byla
pravda, že dělali slávu. Jeli v drožce, Švejk zvonil a polní kurát držel v
ruce lahvičku s olejem, zabalenou do ubrousku, kterým s vážnou tváří žehnal
kolemjdoucím, kteří smekli.
Nebylo jich
pravda mnoho, ačkoliv Švejk snažil se dělat se svým zvoncem obrovský rámus.
Za drožkou
běželo několik nevinných pacholátek, z nichž jedno sedlo si vzadu, načež
jeho druhové spustili unisono: „Za vozem, za vozem!“
A Švejk do
toho zvonil, drožkář sekal bičem dozadu, ve
Vodičkově ulici nějaká
domovnice, členka mariánské kongregace, klusem dohnala drožku, dala si v
jízdě požehnat, pokřižovala se, odplivla si poté: „Jedou s tím pánembohem
jako všichni čerti! Člověk aby dostal
souchotiny!“ a vracela se udýchána na
své staré místo.
Nejvíc hlas
zvonku znepokojoval drožkářskou kobylu, které patrně musel něco připomínat z
minulých let, poněvadž se stále ohlížela dozadu a občas učinila pokus
zatancovat na dlažbě.
To byla tedy
ta velká sláva, o které mluvil Švejk. Polní kurát šel zatím do kanceláře
vyřídit finanční stránku posledního pomazání a vypočítal již účetnímu
šikovateli, že je mu vojenský
erár dlužen na 150 korun za posvěcený olej a
cestu.
Potom
následoval spor s velitelem nemocnice a polním kurátem, přičemž polní kurát
několikrát udeřil pěstí do stolu a vyjádřil se: „Nemyslete si, pane
hejtmane, že je poslední pomazání zadarmo. Když důstojník od dragounů je
komandýrován do hřebčince za
koňma, tak se mu také platí diety. Opravdu
lituji, že se ti dva posledního pomazání nedočkali. Bylo by to o padesát
korun dražší.“
Švejk čekal
zatím dole na strážnici s lahvičkou sv. oleje, která mezi vojáky vzbuzovala
opravdový zájem.
Někdo mínil,
že by s s tím olejem daly velice dobře čistit ručnice a bodla.
Nějaký
mladičký vojáček z Českomoravské vysočiny, který ještě věřil v pánaboha,
prosil, aby se o takových věcech nevedly řeči a aby se svatá tajemství
nezatahovala do debaty. Musíme křesťansky doufat.
Starý
reservista podíval se na zeleňáčka a řekl: „Pěkný doufání, že ti
šrapnel
utrhne hlavu. Bulíkovali nás. Jednou k nám přijel
nějakej
klerikální
poslanec a mluvil o božím míru, který se klene nad zemí, a jak pánbůh si
nepřeje války a chce, aby všichni žili v míru a snášeli se jako bratří. A
vida ho, vola, jakmile vypukla válka, ve všech kostelích se modlí za zdar
zbraní a o pánubohu se mluví jako o nějakém náčelníkovi
jenerálního štábu,
který tu vojnu řídí a diriguje. Z téhle vojenské nemocnice už jsem viděl
pohřbů, a uříznutých noh a ruk vozí odtud vozy.“
„A vojáky
pochovávají nahý,“ řekl jiný voják, „a do toho munduru voblíknou zas jinýho
živýho a tak to jde napořád.“
„Dokud to
nevyhrajem,“poznamenal Švejk.
„Taková fajfka
chce něco vyhrát,“ ozval se z kouta desátník. „Na posici s vámi, do zákopů,
a hnát vás na bodáky o všechno pryč, na dráty, podkopy a minomety. Válet se
v týlu, to dovede každej, a
žádnýmu se nechce padnout.“
„Já taky
myslím, že je to moc hezký, dát se probodnout bajonetem,“ řekl Švejk, „a
taky to není špatný, dostat kouli do břicha, a ještě pěknější, když člověka
přerazí granát a člověk kouká, že jeho nohy i s břichem jsou nějak
vod něho
vzdálený, a je mu to tak divný, že z toho umře dřív, než mu to někdo může
vysvětlit.“
Mladičký voják
vzdychl si upřímně. Litoval sám svůj mladý život, že se narodil v tak
hloupém století, aby ho zařezali jako krávu na porážce. Pročpak je tohle
všechno?
Jeden voják,
učitel z povolání, jako by četl jeho myšlenky, poznamenal: „Někteří učenci
vysvětlují válku objevením se skvrn na slunci. Jakmile taková skvrna se
udělá, tak přijde vždy něco hrozného. Dobytí Karthaga...“
„Nechaj si
své
učenosti,“ přerušil ho desátník, „a jdou raděj zamést
cimru, dneska je to na
nich. Co je nám do nějaký pitomý skvrny na slunci. Kdyby jich tam bylo třeba
dvacet, tak si za to nic nekoupím.“
„Ty skvrny na
slunci mají vopravdu velkej význam,“ zamíchal se Švejk, „jednou se
vobjevila
taková skvrna a ještě ten samej den byl jsem bit
,U Banzetů’ v Nuslích.
Vod tý doby, jak jsem šel někam, vždycky jsem v novinách hledal, jestli se zas
nevobjevila nějaká skvrna. A jakmile se
vobjevila, sbohem, Máry, nešel jsem
nikam, a jen tak jsem to přečkal. Když tenkrát ta sopka Mont-Pellé zničila
celý ostrov Martinique, jeden profesor psal v ,Národní politice’, že už
dávno upozorňoval čtenáře na velkou skvrnu na slunci. A
vona ta ,Národní
politika’ včas nedošla na ten vostrov, a tak si to tam na tom
vostrově
vodskákali.“
Zatím polní
kurát setkal se nahoře v kanceláři s jednou dámou ze „Sdružení šlechtičen
pro náboženskou výchovu vojáků“, starou protivnou
ochechulí, která již od
rána chodila po nemocnici a všude rozdávala obrázky svatých, které ranění a
nemocní vojáci házeli do plivátek.
Při své
obchůzce rozčilovala všechny svým hloupým žvaněním a řečněním, aby upřímně
litovali svých hříchů a opravdově se polepšili, aby po smrti milý bůh jim
dal věčné spasení.
Byla bledá,
když mluvila s polním kurátem. Jak ta vojna, místo aby zušlechťovala, dělá z
vojáků zvířata. Dole na ni marodi vyplázli jazyk a řekli jí, že je maškara a
nebeská koza.
„Das ist wirklich schrecklich, Herr Feldkurat, das Volk ist
verdorben.“
A rozhovořila
se, jak si představuje náboženskou výchovu vojáka. Jen tenkrát voják bojuje
statečně, když věří v boha a má náboženský cit, pak se neleká smrti,
poněvadž ví, že ho čeká ráj.
Žvanilka řekla
ještě několik podobných hloupostí a bylo vidět, že je odhodlána nepustit
polního kuráta, který však zcela negalantně se poroučel.
„Jedem domů,
Švejku,“ zavolal do strážnice. Na zpáteční cestě nedělali žádnou slávu.
„Ať si jede
zaopatřovat příště, kdo chce,“ řekl polní kurát, „člověk aby se za každou
duši, kterou chce spasit, s nimi handrkoval o peníze. Mají samé účetnictví,
pakáž.“
Vida v ruce
Švejkově lahvičku s „posvěceným“ olejem, zachmuřil se: „Nejlepší uděláme,
když tím olejem mně a sobě namažete boty.“
„Zkusím s tím
namazat taky zámek,“ dodal Švejk, „strašně vrže, když jdete v noci domů.“
Tak skončilo
poslední pomazání, ke kterému nedošlo.