Stávalo se, že
Švejk po celé dny neviděl pěstitele vojenských duší.
Polní kurát rozděloval
své povinnosti s hýřením a přicházíval velice zřídka domů, umazaný, nemytý,
jako kocour, když se mrňouká a dělá své výlety po střechách.
Při návratu,
mohl-li se vyjadřovat, hovoříval ještě se Švejkem, než usnul, o vznešených
cílech, o zápale, o radosti z myšlení.
Někdy se také
pokoušel mluvit ve verších, citovat
Heina.
Švejk sloužil
s polním kurátem ještě jednu polní mši u
zákopníků, kam byl omylem pozván
ještě jeden polní kurát, bývalý
katecheta, neobyčejně nábožný člověk,
dívající se na svého kolegu velice udiveně, když ten mu nabízel ze Švejkovy
polní láhve, kterou ten vždy nosil na takové náboženské úkony s sebou,
doušek koňaku.
„Je to dobrá
známka,“ řekl polní kurát Otto Katz, „napijte se a jděte domů. Já už to sám
vyřídím, poněvadž potřebuji být pod širým nebem, mě dnes nějak bolí hlava.“
Nábožný polní
kurát odešel, vrtě hlavou, a Katz zhostil se, jako vždy velmi skvěle, své
úlohy.
V krev páně se
tentokrát proměňoval vinný střik a kázání bylo delší, přičemž každé třetí
slovo bylo: a tak dále a zajisté.
„Vy dnes,
vojáci, budete odjíždět na frontu a tak dále. Vy obracejte se nyní k bohu a
tak dále, zajisté. Nevíte, co se s vámi stane, a tak dále a zajisté.“
A dál hřmělo
od oltáře „a tak dále“ a „zajisté“, střídajíc se s bohem a všemi svatými.
V zápalu a
řečnickém rozmachu vydával polní kurát i prince
Eugena Savojského za světce,
který je bude chránit, až budou dělat mosty přes řeky.
Nicméně
skončila polní mše beze všeho pohoršení, příjemně a zábavně.
Zákopníci se
bavili velmi dobře.
Na zpáteční
cestě nechtěli je pustit se skládacím polním oltářem
do elektriky.
„Že tě praštím
tím svatým přes hlavu,“ poznamenal Švejk k průvodčímu.
Když se
konečně dostali domů, zjistili, že ztratili někde po cestě
tabernakulum.
„To nevadí,“
řekl Švejk, „první křesťani sloužili mši svatou i bez tabernakula. Kdybychom
to někde voznámili, tak by chtěl ten
poctivej nálezce na nás
vodměnu. Kdyby
to byly peníze, tak by se snad nenašel žádnej poctivej nálezce, ačkoliv jsou
ještě takoví lidi. U nás v
Budějovicích u
regimentu byl jeden voják,
takový
dobrý hovado, ten našel jednou šest set korun na ulici a odevzdal je na
policii a v novinách se o něm psalo jako o poctivým nálezci a měl z toho
vostudu. Žádnej s ním nechtěl mluvit,
každej mu říkal: ,Ty jeden pitomče, co
jsi to vyved za hloupost. Vždyť tě to musí do smrti mrzet, jestli máš ještě
trochu cti v těle. Měl holku, a ta s ním přestala mluvit. Když přijel domů
na dovolenou, tak ho o muzice kvůli tomu kamarádi vyhodili z hospody. Počal
chřadnout, brát si to do hlavy a nakonec se dal přeject
vlakem. Jednou zas u
nás v ulici našel jeden krejčí zlatý prsten. Lidi ho varovali, aby ho
nevracel na policii, ale on si nedal říct. Přijali ho neobyčejně vlídně, že
prý už je tam hlášena ztráta zlatého prstenu s briliantem, potom ale
podívají se na kámen a říkají mu: ,Člověče, vždyť je to sklo, a ne briliant.
Kolikpak vám za ten briliant dali? Takový poctivý nálezce my známe.’ Nakonec
se to vysvětlilo, že ještě jeden člověk ztratil zlatý prsten s falešným
briliantem, nějakou rodinnou památku, ale krejčí seděl přece jen tři dny,
poněvadž se v rozčilení dopustil urážky stráže. Dostal zákonitou odměnu
deset procent, 1 K 20 hal., poněvadž ten
šmejd měl cenu 12 korun, a on tu
zákonitou odměnu hodil tomu pánovi do obličeje, a ten ho žaloval pro urážku
na cti a krejčí dostal ještě 10 korun pokuty. Potom všude říkal, že
každej
poctivej nálezce zaslouží pětadvacet, zřezat ho, až bude
modrej, vysekat mu
veřejně, aby si to lidi pamatovali a řídili se podle toho. Myslím, že naše
tabernakulum nám nikdo nepřinese nazpátek, i když je vzadu značka
regimentu,
poněvadž s vojenskýma věcma nikdo nechce nic mít. Raději to zahodí někam do
vody, aby s tím ještě neměl oplétání. Včera jsem mluvil v hospodě ,U zlatého
věnce’ s jedním člověkem z venkova, je mu už šestapadesát let, a ten šel se
optat na okresní hejtmanství do
Nové Paky, proč mu
rekvisírovali
bryčku. Na
zpáteční cestě, když ho z okresního hejtmanství vyhodili, díval se na trén,
který právě přijel a stál na náměstí. Nějaký mladý muž poprosil ho, aby mu
chvíli počkal u koní, že vezou pro vojsko konservy, a víckrát už nepřišel.
Když se pak hnuli, musel s nimi a dostal se až do Uher, kde někde poprosil
taky někoho, aby mu počkal u vozu, a tím se jedině zachránil, a to by ho
táhli do Srbska. Přijel celý vyjevený a víckrát nechce mít nic s
vojenskejma
věcma.“
Večer dostali
návštěvu nábožného polního kuráta, který chtěl také ráno sloužit polní mši
zákopníkům. Byl
to člověk fanatik, který chtěl každého přiblížit k bohu. Když byl
katechetou, vyvíjel u dětí náboženský cit pohlavky a v různých časopisech
občas uveřejňovány byly noticky o něm: „Katecheta surovec“,
„Katecheta, který pohlavkuje“. Byl přesvědčen, že katechismus nejlépe si
dítě osvojí pomocí rákoskového systému.
Kulhal trochu
na jednu nohu, což bylo důsledkem toho, že ho vyhledal jeden otec žáka,
kterému katecheta napohlavkoval, poněvadž školák jevil určité pochybnosti o
trojici boží. Dostal tři pohlavky. Jeden za boha otce, druhý za boha syna a
třetí za svatého ducha.
Dnes přišel
svého kolegu Katze uvésti na pravou cestu a promluvit mu do duše, což začal
tím, že poznamenal: „Divím se, že u vás nevisí krucifix. Kde se modlíte
breviář? Ani jeden obrázek svatých nezdobí stěny vašeho pokoje. Co to máte
nad postelí?“
Katz se usmál:
„To je ,Zuzana v lázni’ a ta nahá ženská pod tím je moje stará známost.
Napravo je japonerie, znázorňující sexuelní akt mezi gejšou a starým
japonským samurajem. Pravda, něco velice originelního? Breviář mám v
kuchyni. Švejku, přineste ho sem a otevřete na třetí straně.“
Švejk odešel a
z kuchyně ozvalo se třikrát za sebou vytáhnutí zátky z lahví vína.
Nábožný kurát
byl zdrcen, když se na stole objevily tři láhve.
„Je to mešní
víno lehké, pane kolego,“ řekl Katz, „velice dobré jakosti, ryzlink. Chutí
podobá se moselskému.“
„Nebudu pít,“
tvrdošíjně ozval se nábožný kurát, „přišel jsem vám promluvit do duše.“
„To vám
vyschne, pane kolego, v krku,“ řekl Katz, „napijte se a já poslouchám. Jsem
člověk velice snášenlivý a mohu slyšet i jiné názory.“
Nábožný kurát
trochu upil a vytřeštil oči.
„Po čertech
dobré víno, pane kolego, není-liž pravda?“
Fanatik tvrdě
řekl: „Pozoruji, že vy klejete.“
„To je zvyk,“
odpověděl Katz, „někdy se přistihnu dokonce, že se rouhám. Nalejte, Švejku,
panu kurátovi. Mohu vás ubezpečit, že říkám také:
Himmelherrgott, krucifix a
sakra. Myslím, až budete tak dlouho sloužit na vojně jako já, že se taky do
toho vpravíte. Není to zcela nic těžkého, obtížného a nám duchovním je to
velice blízké: nebe, bůh, kříž a velebná svátost, nezní to hezky a odborně?
Pijte, pane kolego.“
Bývalý
katecheta mechanicky se napil. Bylo vidět, že by chtěl něco říct, ale
nemohl. Sbíral myšlénky.
„Pane kolego,“
pokračoval Katz, „hlavu vzhůru, neseďte tak smutně, jako by vás měli za pět
minut pověsit. Slyšel jsem o vás, že jste jednou v pátek omylem snědl v
restauraci vepřovou kotletu, poněvadž jste myslel, že je čtvrtek, a že jste
si na záchodě strkal prst do krku, aby to šlo ven, poněvadž jste si myslel,
že vás bůh zahladí. Já se nebojím jíst v půstě maso a nebojím se ani pekla.
Pardon, napijte se. Tak, už je vám lepší? Či máte pokrokový názor o peklu a
jdete s duchem času a s reformisty? To jest místo obyčejných kotlů se sírou
pro ubohé hříšníky
papinské hrnce, kotle s velkou atmosférou, hříšníci se
smaží na margarinu, rožně s elektrickým pohonem, po miliony let přejíždějí
přes hříšníky stoje na válcování silnic, skřípání zubů obstarávají dentisti
zvláštními přístroji, kvílení se zachycuje do gramofonů a desky se posílají
nahoru do ráje k obveselení spravedlivých. V ráji účinkují rozprašovače
kolínské vody a filharmonie hraje tak dlouho
Brahmsa, že raději dáte
přednost peklu a očistci. Andílkové mají v zadnici vrtuli od aeroplánu, aby
se tolik nenadřeli se svými křídly. Pijte, pane kolego, Švejku,
nalejte mu
koňak, mně se zdá, že mu není dobře.“
Když se
nábožný kurát vzpamatoval, zašeptal: „Náboženství je rozumová úvaha. Kdo
nevěří v existenci svaté trojice...“
„Švejku,“
přerušil ho Katz, „nalejte panu kurátovi ještě jeden koňak, ať se
vzpamatuje. Řekněte mu něco, Švejku.“
„U
Vlašimě
byl, poslušně hlásím, pane feldkurát,“ řekl Švejk, „jeden děkan a ten měl,
když mu jeho stará hospodyně utekla s klukem i s penězi, posluhovačku. A ten
děkan na stará kolena dal se do studování
svatýho Augustina,
kterýmu říkají,
že patří mezi svaté otce, a dočet se tam, že kdo věří v protinožce, má bejt
prokletej. Tak si zavolal svou posluhovačku a povídá k ní: ,Poslouchejte, vy
jste mně jednou povídala, že váš syn je strojní zámečník a odjel do
Australie. To by byl mezi protinožci, a svatý Augustin přikazuje, aby každý,
kdo věří v protinožce, byl proklet.’ ,Jemnostpane,’ povídá na to ta ženská,
,vždyť můj syn mně posílá z Australie psaní a peníze.’ ,To je mámení
ďábelské,’ říká na to pan děkan, ,žádná Australie podle svatýho Augustina
neexistuje to vás jen ten antichrist svádí.’ V neděli je veřejně proklel a
křičel, že Australie neexistuje. Tak ho rovnou z kostela odvezli do
blázince. Vono by jich tam patřilo víc. ,U
uršulinek’ mají v klášteře
lahvičku s mlékem panny Marie, kterým kojila Ježíška, a v sirotčinci u
Benešova, když jim tam přivezli
lurdskou vodu, dostali po ní sirotkové
takovou běhavku, že to svět neviděl.“
Nábožnému
polnímu kurátu udělaly se mžitky před očima a vzpamatoval se novým koňakem,
který mu vstoupil do hlavy.
Mžouraje
očima, otázal se Katze: „Vy nevěříte v neposkvrněné početí panny Marie,
nevěříte, že palec
sv. Jana Křtitele, který se chrání
u piaristů, je pravý?
Věříte vůbec v pána boha? A když nevěříte, proč jste polním kurátem?“
„Pane kolego,“
odpověděl Katz, plácaje ho důvěrně po zádech, „dokud stát neuzná za dobré,
že vojáci, než jdou mřít do bitvy, nepotřebují na to požehnání boží, je
polní kurátství slušně honorovaným zaměstnáním, při kterém se člověk
nepředře. Pro mne to bylo lepší než běhat po cvičištích, chodit na
manévry... Tenkrát dostával jsem rozkazy od představených, a dnes si dělám,
co chci. Zastupuji někoho, kdo neexistuje, a hraju sám úlohu boží. Jestli
nechci někomu odpustit hříchy, tak mu je neodpustím, i kdyby mne prosil na
kolenou. Ostatně posledních by se našlo
sakramentsky málo.“
„Já mám
pánaboha rád,“ ozval se nábožný polní kurát, začínaje škytat, „moc ho mám
rád. Dejte mně trochu vína.
Já si pánaboha
vážím,“ pokračoval potom, „moc si ho vážím a ctím. Nikoho si tak nevážím
jako jeho.“
Uhodil pěstí
do stolu, až láhve poskočily: „Bůh je vznešená povaha, cosi nadpozemského.
Je čestný ve svých záležitostech. Je to slunný zjev, to mně nikdo nevyvrátí.
I sv. Josefa si vážím,
všechněch svatých si vážím, až na
sv. Serapiona. Má
takové ošklivé jméno.“
„Měl by
zažádat o změnu,“ poznamenal Švejk.
„Sv. Ludmilu
mám rád, i
sv. Bernardina,“ pokračoval bývalý katecheta, „ten zachránil moc
poutníků ve
sv. Gotthardě. Má na krku láhev s koňakem a vyhledává zapadlé
sněhem.“
Zábava dostala
jiný směr. Nábožný polní kurát počal mluvit páté přes deváté: „Mláďátek si
ctím, mají svátek 28. prosince.
Herodesa nenávidím.
Když spí
slepice, tak nemůžete dostat čerstvá vajíčka.“
Dal se do
smíchu a počal zpívat „Svatý bože, svatý, silný“.
Přerušil to
však ihned, a obraceje se na Katze, otázal se ostře, vstávaje: „Vy nevěříte,
že 15. srpna je svátek Nanebevzetí panny Marie?“
Zábava byla v
plném proudu. Objevily se ještě jiné láhve a chvílemi ozýval se Katz:
„Řekni, že nevěříš v pána boha, a to ti jinak nenaleju.“
Zdálo se, že
se vracejí doby pronásledování prvních křesťanů. Bývalý katecheta zpíval
nějakou píseň mučedníků z římské arény a řval: „Věřím v pána boha, nezapřu
ho. Nech si své víno! Mohu si sám pro ně poslat.“
Nakonec ho
uložili do postele. Než usnul, prohlásil, vztyčuje k přísaze pravici: „Věřím
v boha otce, syna i ducha svatého. Přineste mně breviář!“
Švejk mu
strčil do ruky nějakou knihu ležící na nočním stolku, a tak nábožný polní
kurát usnul s
„Decameronem“ G. Boccaccia v ruce.