Instituce
důstojnických sluhů je prastarého původu. Zdá se, že již Alexandr Macedonský
měl svého pucfleka. Jisto však je, že v době feudalismu vystupovali v té
úloze žoldnéři rytířů. Čím byl Sancho Pansa Dona Quijota? Divím se, že
historie vojenských sluhů nebyla dosud nikým sepsána. Našli bychom tam, že
vévoda z Almaviru snědl svého vojenského sluhu při obležení Toleda z hladu
bez soli, o čemž vévoda sám píše ve svých pamětech, vypravuje, že jeho sluha
měl maso jemné, křehké, vláčné, chutí podobající se něčemu mezi kuřecím a
oslím.
Ve staré
švábské knize o umění vojenském nalézáme též pokyny pro vojenské sluhy.
Pucflek staré doby měl býti zbožný, ctnostný, pravdomluvný, skromný,
statečný, odvážný, poctivý, pracovitý. Zkrátka měl to být vzor člověka. Nová
doba tomuto typu změnila mnoho. Moderní
„fajfka“ nebývá obyčejně ani zbožný,
ani ctnostný, ani pravdomluvný. Lže, podvádí svého pána a proměňuje velice
často život svého velitele v pravé peklo. Je to lstivý otrok, vymýšlející si
nejrůznější záludné triky, aby ztrpčil svému pánovi život. Mezi touto novou
generací pucfleků nenajdou se tací obětaví tvorové, kteří by se dali sníst
svými pány bez soli jako šlechetný Fernando vévody z Almaviru. Na druhé
straně vidíme, že velitelé, zápasíce na život a na smrt se svými sluhy nové
doby, používají nejrozmanitějších prostředků, aby udrželi svou authoritu.
Bývá to jistý druh hrůzovlády. Roku 1912 byl ve Štyrském Hradci proces, při
kterém vynikající úlohu hrál jeden hejtman, který ukopal svého pucfleka. Byl
tenkrát osvobozen, poněvadž to udělal teprve podruhé. V názorech těch pánů
nemá život pucfleka žádné ceny. Je to předmět pouze, v mnohém případě
fackovací panák, otrok, služka pro všechno. Není pak divu, že takové
postavení vyžaduje od otroka, aby byl vychytralý, lstivý. Jeho postavení na
naší planetě možno srovnávat jen s utrpením pikolíků za starých dob,
vychovávaných k svědomitosti pohlavky a mučením.
Bývají však
příklady, že pucflek vyšine se na favorita, a tu stává se hrůzou roty,
batalionu. Všechny šarže snaží se ho podplácet. On rozhoduje o dovolené, on
se může přimluvit, aby to u raportu dopadlo dobře.
Tito favoriti
bývali za války odměňováni velkými i malými stříbrnými medaliemi za
statečnost a chrabrost.
U 91. pluku
znal jsem jich několik. Jeden pucflek dostal velkou stříbrnou proto, že uměl
báječně péct husy, které kradl. Druhý dostal malou stříbrnou, poněvadž z
domova dostával nádherné zásilky
aprovisace, takže jeho pán v době
největšího hladu přecpal se tak, že nemohl chodit.
A návrh na
jeho odměnění medaliemi stylisoval jeho pán takto:
Za to, že v
bojích, projevuje neobyčejnou statečnost a chrabrost, opovrhoval životem a
neopouštěl svého důstojníka ani na krok pod silnou palbou nastupujícího
nepřítele.
A on zatím
někde v týlu plundroval kurníky. Válka změnila poměr pucfleka k pánovi a
učinila z něho nejnenáviděnějšího tvora mezi mužstvem. Pucflek měl vždy
celou konservu, když jedna byla rozdávána pěti mužům. Jeho polní láhev byla
vždy plna rumu nebo koňaku. Celý den takový tvor žvýkal čokoládu a žral
důstojnické sladké suchary, kouřil cigarety svého důstojníka, kuchtil, vařil
celé hodiny a nosil extrabluzu.
Důstojnický
sluha byl s ordonancí
v nejdůvěrnějším styku a uděloval mu hojně odpadky se
svého stolu a ze všech těch výhod, které měl. Do
triumvirátu přibíral si
ještě účetního šikovatele. Tato trojka, žijící v bezprostředním styku s
důstojníkem, znala všechny operace i válečné plány.
Ten
švarm byl
vždy nejlépe informován, kdy to začne, jehož desátník kamarádil s
důstojnickým sluhou.
Když ten řekl:
„Ve dvě třicet pět budem brát roha,“ tak přesně ve dvě třicet pět rakouští
vojáci začali se odpoutávat od nepřítele.
Důstojnický
sluha byl v nejintimnějších stycích s polní kuchyní a potloukal se velice
rád u kotle a poroučel si, jako by byl v restauraci a měl před sebou jídelní
lístek.
„Já chci
žebro,“ říkal ke kuchaři, „včera jsi mně dal oháňku. Přidej mně taky kousek
jater do polívky, víš, že slezinu nežeru.“
A
nejvelkolepějším byl pucflek v dělání paniky. Při bombardování posic srdce
mu padalo do kalhot. Nalézal se v tu dobu se svými a svého pána zavazadly v
nejbezpečnější blindáži a ukrýval hlavu pod deku, aby ho granát nenašel, a
neměl jiného přání, než aby jeho pán byl raněn a on se dostal s ním do týlu,
do zázemí, hodně hluboko.
Paniku
pěstoval soustavně s jistým tajnůstkářstvím. „Mně se zdá, že skládají
telefon,“ sděloval důvěrně po švarmech. A byl šťastný, když mohl říct: „Už
ho složili.“
Nikdo tak rád
neustupoval jako on. V tom okamžiku zapomínal, že svistí mu nad hlavou
granáty a šrapnely, a prodíral se neúnavně se zavazadly ke štábu, kde stálo
vozatajstvo. Měl rád rakouský
trén a neobyčejně rád se vozil. Používal v
nejhorších případech i sanitních dvoukolek. Když musel jít pěšky, dělal
dojem nejzničenějšího člověka. V takovém případě nechal zavazadla svého pána
v zákopech a táhl jen svůj majetek.
Stal-li se
takový případ, že se důstojník zachránil útěkem před zajetím a on tam
zůstal, neopomenul důstojnický sluha v žádném případě odvléknout do zajetí i
zavazadla svého pána. Ona přešla v jeho majetek, na kterém lpěl celou duší.
Viděl jsem
jednoho zajatého důstojnického sluhu, který od
Dubna šel s druhými pěšky až
do
Dárnice za Kyjevem. Měl s sebou kromě svého
baťochu a baťochu svého
důstojníka, který před zajetím utekl, ještě pět ručních kufříků různého
tvaru, dvě pokrývky a polštář kromě nějakého zavazadla, které nesl na hlavě.
Stěžoval si, že mu kozáci dva kufry ukradli.
Nikdy
nezapomenu toho člověka, který se tak mořil s tím přes celou Ukrajinu. Byl
to živý spediterský vůz a nemohu si vysvětlit, jak to mohl unést a táhnout
tolik set kilometrů a potom jet s tím až do
Taškentu, opatrovat to a umřít
na svých zavazadlech na skvrnitý tyf v zajateckém táboře.
Dnes jsou
důstojničtí sluhové roztroušení po celé naší republice a vypravují o svých
hrdinných skutcích. Oni
šturmovali
Sokal,
Dubno,
Niš,
Piavu. Každý z nich je
Napoleonem: „Povídal jsem našemu
obrstovi, aby telefonoval do štábu, že už
to může začít.“
Povětšině byli
reakcionáři a mužstvo je nenávidělo. Někteří donášeli a bylo pro ně
zvláštním potěšením, když se mohli dívat, jak někoho uvazují.
Vyvinuli se ve
zvláštní kastu. Jejich sobectví neznalo mezí.