Heslo:
klerika | polní kurát
Výklad:
Klerika nebo
též sutana, či Talar je dlouhé splývavé roucho duchovních, přiléhající k tělu s
42 černě pošitými knoflíky. Barva odpovídá místu v církevní hierarchii. Kněží, tedy i feldkuráti, nosili
černou kleriku. Podle Ustrojovacího předpisu (Adjustierungforschrift) se oděv
vojenských duchovních skládal z kleriky , duchovenského kolárku nebo z černého
pláště (Abbémantel) se šesti černě pošitými knoflíky a černých kalhot. K
oděvu patřila i 10,5 cm široká černá stuha opatřená na koncích zlatými třásněmi
dlouhými 8 cm. Ta se nosila ovázána kolem pasu. Na
rukávech kleriky i kabátu bylo zlatými stuhami našito
hodnostní
označení. V poli byli kuráti oděni v polní uniformě, jako ostatní důstojníci, s
patřičným označením na rukávech a černou nášivkou na límcích.
Vojenských kněží - feldkurátů a obrfeldkurátů je v románu několik. První na řadě
je
feldkurát Otto Katz, potom jeden pobožný polní kurát, se kterým vedl Katz
náboženskou debatu, potom vrchní polní kurát páter Lacina,
vrchní polní
kurát Ibl a
polní kurát Martinec.
Jeden polní kurát je i v povídce Dobrý voják Švejk v
zajetí. V povídce Dobrý voják Švejk opatřuje mešní víno, kde je na začátku
krátká úvaha o vojenských duchovních, se objevuje dokonce
apoštolský polní vikář, což byl nejvyšší armádní duchovní, jež zastupoval boha v
armádě.
Na
chodbě domu, kde měl byt, velice často ozývaly se kletby neuspokojených
věřitelů. Vodil si také do bytu holky z ulice nebo posílal si pro ně svého
vojenského sluhu. Velmi rád hrával ferbla a byly jisté domněnky a
předpoklady, že hraje falešně, ale nikdo mu nedokázal, že má schované eso v
širokém rukávě své vojenské kleriky.
V důstojnických kruzích zvali ho svatým otcem.
Štáb
kumpanie se všemi důstojníky, účetním šikovatelem Vaňkem, s vojenskými
sluhy, telefonistou, sanitou, kuchaři a se Švejkem usadil se u pana plebána
na faře, který taktéž nepřijal k sobě ani jednu zničenou rodinu z okolí,
takže měl tam hodně místa.
Byl to vysoký, hubený starý pán ve vybledlé a zamaštěné
klerice,
který ze samé lakoty takřka nejedl.
Polní
kurát Otto Katz byl přece jen
roztomilý člověk. Jeho kázání byla neobyčejně poutavá, legrační, osvěžující
tu nudu garnisonu. Uměl tak krásně žvanit o neskonalé milosti boží, sílit
zpustlé vězně a muže zneuctěné. Uměl tak krásně vynadat od kazatelny i od
oltáře. Uměl tak báječně řvát u oltáře své: „Ite, missa est“, celé
bohoslužby provést originelním způsobem a přeházet celý pořádek mše svaté,
vymyslit, si, když už byl hodně opilý, úplně nové modlitby a novou mši
svatou, svůj ritus, něco, co zde ještě nebylo.
Švejk
sloužil s polním kurátem ještě jednu polní mši u zákopníků, kam byl omylem
pozván ještě jeden polní kurát, bývalý
katecheta, neobyčejně nábožný člověk,
dívající se na svého kolegu velice udiveně, když ten mu nabízel ze Švejkovy
polní láhve, kterou ten vždy nosil na takové náboženské úkony s sebou,
doušek koňaku.
Tak
vešli na nádraží a šli k určenému vojenskému vlaku, když málem by byla
ostrostřelecká kapela, jejíž kapelník byl vážně popleten nečekanou
manifestací, spustila „Zachovej nám, Hospodine“. Naštěstí v pravé chvíli
objevil se v černém tvrdém klobouku vrchní
polní kurát páter Lacina od 7.
jízdecké divise a počal dělat pořádek.
„Milí
vojáci,“ řečnil vrchní polní kurát Ibl,
„tak tedy si myslete, že je rok osmačtyřicátý a že vítězstvím skončila bitva
u Custozzy, kde po desetihodinovém úporném boji musil italský král Albert
přenechati krvavé bojiště našemu otci vojínů, maršálkovi Radeckému, jenž v
84. roce svého života dobyl tak skvělého vítězství.
Polní kurát
Martinec představoval si, že jsa
ve službách duchovní útěchy raněným a umírajícím na bojišti, vykoupí i
hříchy svého zpustlého faráře, který vraceje se v noci domů, nesčíslněkráte
ho vzbudil a vypravoval mu: „Jeníčku, Jeníčku! Macatá děvka - to je můj celý
život.“
Je
pravdou, že uplynula již celá řada let, kdy dobrý voják Švejk naposled
dostal želízka. Ale přece to nebylo tak dlouho, aby se nemohl upamatovat
jasně na tehdejší vojenské časy a srovnati je s moderní dnešní válečnou
průpravou. Kde jsou ty idylické časy, kdy jezdíval
polnímu kurátovi tridentské posádky Augustinu
Kleinschrodtovi pro mešní víno,
kdy mu sice též nadávali, ale tak nějak mile. Polní kurát nepojmenoval ho
jinak než "du barmherziges Mistvieh", ale to jen Švejka těšilo.
Apoštolský
polní vikář dr. Koloman
Belopotoczky, biskup tricalský, jmenoval vojenským knězem posádky v Tridentě
Augustina Kleinschrodta. Mezi obyčejným duchovním, knězem civilistou a
duchovním vojenským jest velký rozdíl. V posledním spojeno jest dokonale
náboženství s vojákem, dvě naprosto odlišné kasty sestaveny dohromady a
rozdíly mezi oběma druhy duchovenstva jsou takové jako mezi nadporučíkem
dragounským, který vyučuje ve vojenské akademii jizdě, a mezi majitelem
hipodromu.
Vojenský duchovní jest placen státem, jest to vojenský úředník v určité
hodnostní třídě, má právo nosit šavli a právo souboje. Duchovní civilista
dostává sice též odměnu od státu, ale musí se snažit i z věřících získat
nějaké peníze, aby mohl být pohodlně živ.
Voják nemusí pozdravit obyčejného kněze, ale musí vzdát vojenskému knězi
patřičnou úctu, jinak je zavřen. Bůh má tedy zde dvojí zástupce, civilní a
vojenské.
Klerika s označením polního kuráta a Abbémantel, podle
označení patříl řediteli polní konsistoře (Feldkonsistorialdirektor)
Černý klobouk vojenských duchovních, který nosili při
slavnostních příležitostech a přehlídkách a detail střapců na zadní
straně. Stuha i střapce byly zlaté s černou výšivkou.
Feldkurat Peter Mixich v klerice 1917. Feldkurat Eybl v polní uniformě s bratrem
Martinem 19.12.1915. Všimněte si označení na rukávu a černých nášivek na
límci. Fotografie je z pozůstalostního fondu v SOkA Beroun
Polní kurát páter Sahula udílí poslední útěchu v
Abbémantlu a černých kalhotách (Světozor č. 6 ročník XVIII 1917 -1918)