Posledním útočištěm
lidí, kteří nechtěli jít do války, byl garnison.
Znal jsem jednoho suplenta, který nechtěl
střílet jako matematik u
artilerie
a kvůli tomu ukradl hodinky jednomu
nadporučíkovi, aby se dostal na garnison. Učinil
tak s plnou rozvahou. Válka mu neimponovala a
neokouzlovala ho. Střílet do nepřítele a zabíjet
na druhé straně
šrapnely a granáty
stejně takové
nešťastné suplenty matematiky považoval za
blbost.
„Nechci být nenáviděn pro své násilnictví,“ řekl
si a ukradl s klidem hodinky. Zkoumali zprvu
jeho duševní stav, a když prohlásil, že se chtěl
obohatit, dopravili ho na garnison. Bylo
takových lidí víc, kteří seděli na garnisoně pro
krádež nebo podvody. Idealisté i neidealisté.
Lidé, kteří považovali vojnu za zdroj příjmů,
různí ti účetní poddůstojníci v týlu i na
frontě, kteří páchali všemožné podvody s
menáží,
s
žoldem
a potom drobní zlodějové, tisíckrát poctivější
než ti chlapi, kteří je sem poslali. Dále na
garnisoně seděli vojáci pro různé jiné delikty
čistě vojenského rázu, porušení discipliny,
pokus vzpoury, deserce. Potom zvláštním typem
byli političtí, z kterých 80 % bylo úplně
nevinných a z kterých opět 99 % bylo odsuzováno.
Aparát
auditorů byl velkolepý. Takový soudní
aparát má každý stát před všeobecným politickým,
hospodářským a mravním úpadkem. Zář bývalé moci
a slávy zachovává soudy s policií, četnictvem a
prodajnou chátrou donašečů.
V každé vojenské části mělo Rakousko své špicly,
udávající své druhy, kteří s nimi spali na
kavalcích a na pochodu dělili se s nimi o
chleba.
Státní policie dodávala také na garnison
materiál, pánové
Klíma,
Slavíček & Comp. Vojenská censura
dopravovala sem autory korespondence mezi
frontou a těmi, které doma zanechali v
zoufalství. Sem vodili četníci i staré
výměnkáře, kteří posílali psaní na frontu, a
vojenský soud házel jim na krk za jich slova
útěchy a líčení bídy domácí po dvanácti letech.
Z hradčanského garnisonu vedla také cesta přes
Břevnov na
motolské cvičiště. Napřed šel v průvodu bodáků
člověk s řetízky na rukách a za ním vůz s rakví.
A na motolském cvičišti úsečný povel: „An!
Feuer!“ A po všech regimentech a
batalionech četli plukovní rozkaz, že zas
jednoho zastřelili pro vzpouru, když narukoval a
pan hejtman sekl šavlí jeho ženu, která se
nemohla od muže rozloučit.
A v garnisoně trojice: štábní
profous
Slavík
, hejtman
Linhart a šikovatel
Řepa, přezdívaný též „kat“, vykonávali
již svou úlohu. Kolik jich umlátili v samovazbě!
Může být, že dnes hejtman Linhart i za republiky
je dále hejtmanem. Přál bych si, aby mu byla
započtena služební léta na garnisoně. Slavíček a
Klíma od státní policie je započteny mají. Řepa
se vrátil do civilu a vykonává dál své
zaměstnání zednického mistra. Může být, že je
členem vlasteneckých spolků v republice.
Štábní profous Slavík se stal zlodějem za
republiky a je dnes zavřen. Nezakotvil chudák v
republice jako jiní vojenští páni.
Je úplně přirozené, že štábní profous Slavík,
když přejímal Švejka, vrhl na něho pohled plný
němé výčitky:
„I ty máš porouchanou pověst, že jsi se dostal
až sem mezi nás? My ti, chlapečku, pobyt zde
osladíme, jako všem, kteří upadli v naše ruce, a
ty naše ruce nejsou nějaké dámské ručky.“
Aby pak dodal váhy svému pohledu, přiložil svou
svalnatou, tlustou pěst Švejkovi pod nos a řekl:
„Čichni si, lumpe!“
Švejk si čichl a poznamenal:
„S tou bych nechtěl dostat do nosu, to voní
hřbitovem.“
Klidná, rozvážná řeč zalíbila se štábnímu
profousovi.
„He,“ řekl, šťouchaje Švejka pěstí do břicha,
„stůj rovně, co máš v kapsách? Jestli máš
cigareto, tak si ho můžeš nechat, a peníze dáš
sem, aby ti je neukradli. Víc nemáš? Doopravdy
nemáš? Nelži, lež se trestá.“
„Kam ho dáme?“ otázal se šikovatel Řepa.
„Dáme ho do šestnáctky,“ rozhodl se štábní
profous, „mezi ty v podvlíkačkách, cožpak
nevidíte, že je na spise napsáno panem hejtmanem
Linhartem ,
Streng behüten, beobachten!
‘?
Jó, jó,“ prohlásil slavnostně k Švejkovi, „s
neřádama se jedná neřádsky. Jestli se někdo
vzpouzí, tak si ho odtáhneme do ajnclíku a tam
mu přelámeme všechny žebra a necháme ho tam
ležet, dokud nechcípne. Na to máme právo. Jako
jsme to udělali s tím řezníkem, víte, Řepo?“
„Inu, dal nám práce, pane štábní profous,“
odpověděl snivě šikovatel Řepa, „to bylo tělo!
Šlapal jsem po něm přes pět minut, než mu začly
praskat žebra a lejt se krev z huby. A ještě
deset dní byl živ. Hotovej nezmar.“
„Tak vidíš, lumpe, jak to u nás chodí, když se
někdo vzpouzí,“ končil svůj pedagogický výklad
štábní profous Slavík, „nebo když chce utéct. To
je vlastně sebevražda, která se u nás taky
trestá. Nebo nedej pánbůh, aby tě,
hajzlíku,
napadlo, až přijde inspekce, si na něco
stěžovat. Když inspekce přijde a optá se: ,Máte
nějakou stížnost?’, tak musíš, smrade, stát hapták ,
zasalutovat a odpovědět: ,Poslušně hlásím, že
nemám, že jsem úplně spokojen.’ Jak to řekneš,
hnuse, opakuj to!“
„Poslušně hlásím, že nemám, že jsem úplně
spokojen,“ opakoval Švejk s takovým milým
výrazem, že se štábní profous zmýlil a považoval
to za upřímnou snahu a poctivost.
„Tak se vysvleč do podvlíkaček a půjdeš do
šestnáctky,“ řek vlídně, nepřidávaje ani lumpa,
hnusa nebo smrada, jak měl ve zvyku.
V šestnáctce setkal se Švejk s devatenácti muži
bez kalhot. To byli všichni, kteří měli na
spisech napsanou poznámku: „Streng behüten,
beobachten!“ a o které nyní pečovali velice
starostlivě, aby jim neutekli.
Kdyby ty podvlékačky byly čisté a nebyly v
oknech mříže, na první pohled dělalo by to
dojem, že jste v šatně nějakých lázní.
Švejka přijal od šikovatele Řepy „cimrkomandant“,
zarostlý chlap v rozhalené košili. Zapsal si
jeho jméno na kousek papíru, visícího na zdi, a
řekl k němu:
„Zejtra máme u nás divadlo. Povedou nás do kaple
na kázání. My všichni v podvlíkačkách stojíme
zrovna pod kazatelnou. To ti bude legrace!“
Jako ve všech věznicích a trestnicích, tak i na
garnisoně těšila se domácí kaple velké oblibě.
Nejednalo se o to, že by nucená návštěva
vězeňské kaple sblížila návštěvníky s bohem, že
by se vězňové více dověděli o mravnosti. O
takové hlouposti nemůže být ani řeči.
Služby boží a kázání byly pěkným vytržením z
nudy garnisonu. Nejednalo se o to, že jsou blíže
bohu, ale že po cestě je naděje najíti na
chodbách a cestou přes dvůr kousek odhozeného
cigarety nebo doutníku. Boha úplně zastrčil do
ústraní malý špaček válející se beznadějně v
plivátku nebo někde na zemi v prachu. Ten
malinký páchnoucí předmět zvítězil nad bohem i
nad spasením duše.
Potom ještě to kázání, ta zábava a legrace.
Polní kurát
Otto Katz byl přece jen roztomilý
člověk. Jeho kázání byla neobyčejně poutavá,
legrační, osvěžující tu nudu garnisonu. Uměl tak
krásně žvanit o neskonalé milosti boží, sílit
zpustlé vězně a muže zneuctěné. Uměl tak krásně
vynadat od kazatelny i od oltáře. Uměl tak
báječně řvát u oltáře své: „Ite, missa est“, celé bohoslužby provést
originelním způsobem a přeházet celý pořádek mše
svaté, vymyslit, si, když už byl hodně opilý,
úplně nové modlitby a novou mši svatou, svůj
ritus,
něco, co zde ještě nebylo.
A potom ta švanda, když někdy sklouzl a upadl s
kalichem, s velebnou svátostí nebo s mešní
knihou, a hlasitě obviňuje ministranta z
trestanecké roty, že mu úmyslně podrazil nohu, a
hned mu před samou velebnou svátostí napařuje
ajnclíka nebo špangle.
A postižený má radost, neboť to patří k celé té
švandě v trestanecké kapli. On hraje velkou
úlohu v kuse a důstojně se jí zhostil.
Polní kurát Otto Katz, nejdokonalejší vojenský
kněz, byl žid. To ostatně není nic divného.
Arcibiskup Kohn byl také žid a ještě
dokonce
Macharův
kamarád.
Polní kurát Otto Katz měl ještě pestřejší
minulost než slavný arcibiskup Kohn.
Studoval
obchodní
akademii
a sloužil jako
jednoroční dobrovolník. A vyznal se tak dobře v
směnečném právu a ve směnkách, že přivedl za ten
rok obchodní firmu
Katz a spol. k bankrotu tak slavnému a
podařenému, že starý pan Katz odjel do Severní
Ameriky, zkombinovav nějaké vyrovnání se svými
věřiteli bez vědomí posledních i svého
společníka, který odjel do Argentiny.
Když tedy mladý Otto Katz podělil firmou Katz a
spol. nezištně Ameriku Severní i Jižní, octl se
v situaci člověka, který nemá vůbec co dědit,
neví, kam hlavu složit, a musí se dát na vojně
aktivovat.
Předtím však vymyslil si jednoroční dobrovolník
Otto Katz náramně slavnou věc. Dal se pokřtít.
Obrátil se ke Kristu, aby mu pomohl udělat
kariéru. Obrátil se k němu s naprostou důvěrou,
že je to obchodní věc mezi ním a synem božím.
Křtili ho slavnostně v Emauzích. Sám
páter Albán
ho na máčel do křtitelnice. Byla to nádherná
podívaná, byl u toho jeden nábožný major od
pluku, kde Otto Katz sloužil, jedna stará panna
z
ústavu šlechtičen
na Hradčanech
a nějaký
otlemený zástupce
konsistoře, který mu dělal
kmotra.
Důstojnická zkouška dopadla dobře a nový křesťan
Otto Katz zůstal na vojně. Zprvu se mu zdálo, že
to půjde dobře, chtěl se dokonce dát na
studování štábních kursů.
Ale jednoho dne se opil a šel do kláštera,
zanechal šavle a chopil se kutny. Byl u
arcibiskupa na Hradčanech a dostal se do
semináře. Opil se na mol před svým vysvěcením v
jednom velmi pořádném domě s dámskou obsluhou
v uličce za Vejvodovic
a přímo z víru
rozkoše a zábavy šel se dát vysvětit. Po
vysvěcení
šel ke
svému pluku o protekci, a když byl
jmenován polním kurátem, koupil si koně a
projížděl se po Praze a zúčastňoval se vesele
všech pitek s důstojníky svého pluku.
Na chodbě domu, kde měl byt, velice často
ozývaly se kletby neuspokojených věřitelů. Vodil
si také do bytu holky z ulice nebo posílal si
pro ně svého vojenského sluhu. Velmi rád hrával
ferbla
a byly jisté domněnky a předpoklady, že hraje
falešně, ale nikdo mu nedokázal, že má schované
eso v širokém rukávě své
vojenské
kleriky. V důstojnických kruzích zvali ho
svatým otcem.
Na kázání se nikdy nepřipravoval, v čemž se
lišil od svého předchůdce, který také
navštěvoval garnison. To byl člověk stižený
utkvělo představou, že se mužstvo zavřené na
garnisoně dá z kazatelny polepšit. Ten ctihodný
kurát kroutil nábožně očima a vykládal zavřeným,
že je nutná reforma nevěstek, reforma péče o
neprovdanou matku, vypravoval o výchově
nemanželských dětí. Jeho kázání byla
abstraktního rázu a neměla nijaké spojitosti s
přítomnou situací, nudila.
Naproti tomu polní kurát Otto Katz měl kázání,
na která se všichni těšili.
Byl to slavnostní okamžik, když pokoj
„šestnáctku“ vedli v podvlékačkách do kaple,
poněvadž oblékat je bylo spojeno s risikem, že
se někdo z nich ztratí. Postavili těch dvacet
bílých podvlékaček a andělů pod kazatelnu.
Někteří z nich, na které se štěstěna usmála,
bagovali
špačky, které našli po cestě, poněvadž
neměli, jak přirozeno, kapsy a nebylo to kam
schovat.
Kolem nich stáli ostatní vězňové garnisonu a
libovali si pohledem na dvacet podvlékaček pod
kazatelnou, na kterou vylezl polní kurát,
břinkaje ostruhami.
„Habacht!“
vykřikl, „k modlitbě, všichni za mnou, co já
budu říkat! A ty vzadu, ty lumpe, nesmrkej do
ruky, jsi v chrámu páně, a to tě dám zavřít.
Jestlipak jste, vy syčáci, ještě nezapomněli
otčenáš? Tak to zkusíme - - - Nu, já věděl, že
to nepůjde. Kdepak otčenáš, takhle dvě porce
masa a fazulový salát, napráskat se, lehnout si
na břicho na kavalec, dloubat se v nose nemyslit
na pánaboha, nemám pravdu?“
Podíval se s kazatelny dolů na dvacet bílých
andělů v podvlékačkách, kteří se náramně dobře,
stejně jako všichni, bavili.
Vzadu hráli „maso“.
„Je to moc dobrý,“ zašeptal Švejk svému
sousedovi, na kterém lpělo podezření, že za tři
koruny usekl svému kamarádovi sekyrou všechny
prsty na ruce, aby se ten dostal z vojny.
„Vono to ještě přijde,“ byla odpověď, „dnes je
zas pořádně nalitej, to zas bude povídat o
trnitej cestě hříchu.“
Polní kurát byl opravdu dnes ve výtečné náladě.
Sám ani nevěděl, proč to dělá, ale nakloňoval se
neustále s kazatelny a byl by málem ztratil
rovnováhu a přepadl.
„Zpívejte něco, hoši,“ křičel dolů, „nebo
chcete, abych vás naučil nové písničce? Tak
zpívejte za mnou:
Ze všech znejmilejší...
svou milou já mám,
nechodím tam za ní sám,
chodí za ní jiných více,
milenců má na tisíce,
a ta moje znejmilejší
je panenka Maria...
Vy se tomu, holomci, nikdy nenaučíte,“
pokračoval polní kurát, „já jsem pro to, všechny
vás postřílet; rozumíte mně dobře?! Já to tvrdím
s tohoto božího místa, ničemové, neboť bůh je
něco, co se vás nebojí a co s vámi zatočí, až
budete z toho pitomí, neboť vy váháte obrátit se
ke Kristu a raději jdete po trnité cestě
hříchu.“
„Už je to tady, je správně nalitej,“ šeptal
radostně soused Švejkovi.
„Trnitá cesta hříchu je, vy kluci pitomí, cesta
boje s neřestmi. Vy jste marnotratní synové,
kteří se raději válíte v ajnclíku, než byste se
vrátili k Otci. Jen dále a výše upřete svůj zrak
do výsosti nebes, i zvítězíte a uhostí se pokoj
ve vaší duši, vy uličníci. Já bych si vyprosil,
aby si tam vzadu někdo odfrkával. Není kůň a
není v maštali, je v chrámu páně. Na to vás
upozorňuji, miláčkové moji. Tak kdepak jsem to
přestal.
Ja, über den Seelenfrieden, sehr gut.
Pamatujte si, vy dobytku jeden, že jste lidi a
že se musíte dívat i skrze temný mrak v daleký
prostor a vědět, že zde trvá všechno jen do
času, však bůh že je navěky.
Sehr gut,nicht wahr, meine Herren? Já bych se měl
dnem i nocí za vás modlit, aby milosrdný bůh, vy
kluci pitomí, vlil svou duši ve vaše studená
srdce a svatou milostí smyl hříchy vaše, abyste
byli jeho navěky a aby vás, vy darebáci, vždycky
miloval. To se ale mýlíte, já vás do toho ráje
uvádět nebudu -“ Polní kurát škytl. „A nebudu,“
opakoval umíněně, „nic pro vás neudělám, ani mne
nenapadne, poněvadž jste nenapravitelní
ničemové. Po cestách vašich vás nepovede dobrota
páně, dech lásky boží vás neprovane, poněvadž
milému pánubohu ani nenapadne zabývat se s
takovými lotry. Slyšíte to, vy tady dole v těch
podvlékačkách?“
Dvacet podvlékaček podívalo se na horu a řeklo
jako jedním hlasem:
„Poslušně hlásíme, že slyšíme.“
„Nestačí jenom slyšet,“ pokračoval ve svém
kázání polní kurát, „temný mrak života, v němž
žal vám boží úsměv nevezme, vy pitomci, neboť
dobrota boží má také své meze, a ty mezku vzadu,
se nekuckej, nebo tě dám zavřít, až budeš
černej. A vy tam dole, nemyslete si, že jste v
putyce. Bůh je nejvýš milosrdný, ale jen pro
pořádné lidi, a ne pro nějaký vyvrhely lidské
společnosti, která se nespravuje jeho zákony ani dienstreglamá. To jsem vám chtěl říct. Modlit se
neumíte a myslíte si, že chodit do kaple patří k
nějaké legraci, že je zde nějaké divadlo nebo
kinoteátr. A to vám vyženu z hlavy, abyste si
nemyslili, že jsem zde kvůli tomu, abych vás
bavil a dal vám nějakou radost do života.
Rozsadím vás po ajnclících, to vám udělám,
lumpové. Ztrácím s vámi čas a vidím, že je to
všechno dočista marné. Že kdyby zde byl sám
polní maršálek nebo arcibiskup, že se
nenapravíte, neobrátíte k bohu. A přece si
jednou na mne vzpomenete, že jsem to s vámi
myslel dobře.“
Mezi dvaceti podvlékačkami ozval se vzlykot. To
se dal Švejk do pláče.
Polní kurát podíval se dolů. Tam stál Švejk a
utíral si pěstí oči. Kolem bylo vidět radostný
souhlas.
Polní kurát pokračoval, ukazuje na Švejka:
„Z toho člověka nechť si každý vezme příklad. Co
dělá? Pláče. Neplač, povídám ti, neplač. Ty se
chceš polepšit? To se ti, chlapečku, tak lehce
nepodaří. Teď pláčeš, a až se odtud vrátíš do
cimry, zas budeš stejně takový lump jako
předtím. To musíš ještě moc přemýšlet o
neskonalé milosti a milosrdenství božím, moc se
starat, aby tvoje hřešící duše mohla nalézt ve
světě tu pravou cestu, po které má kráčet. Dnes
vidíme, že se nám zde rozbrečel jeden muž, který
se chce obrátit, a co děláte vy ostatní? Docela
nic. Tamhleten něco žvýká, jako kdyby jeho
rodiče byli přežvýkavci, a tamhle zas si hledají
v chrámu páně vši v košili. Copak se nemůžete
škrábat doma a musíte si to právě nechat na
služby boží? Pane
štabsprofous,
vy si taky ničeho nevšímáte. Vždyť jste všichni
vojáci, a ne nějací pitomí civilisti. Máte se
přece chovat, jak se sluší na vojáky, třebas
jste byli v kostele. Pusťte se, krucifix, do
hledání boha a vši si hledejte doma. Tím jsem
skončil, vy uličníci, a žádám od vás, abyste při
mši chovali se slušně, aby se nestalo jako
posledně, že si vzadu vyměňovali erární prádlo
za chleba a žrali ho při
pozdvihování.“
Polní kurát sestoupil s kazatelny a odešel do
sakristie, kam se za ním odebral štábní profous.
Za chvíli štábní profous vyšel, obrátil se přímo
ke Švejkovi, vytáhl ho ze skupiny dvaceti
podvlékaček a odvedl do sakristie.
Polní kurát seděl velice pohodlně na stole a
kroutil si cigaretu.
Když Švejk vstoupil, řekl polní kurát:
„Tak vás tady mám. Já už jsem si všechno
rozmyslil a myslím, že jsem vás prohlédl
jaksepatří, rozumíš, chlape? To je první případ,
aby se mně tady v kostele někdo rozbrečel.“
Seskočil se stolu a cukaje Švejkovi za rameno
křičel pod velkým, zasmušilým obrazem
Františka
Sáleského:
„Přiznej se, lumpe, žes brečel jen tak kvůli
legraci?!“
A František Sáleský díval se tázavě z obrazu na
Švejka. S druhé strany, s jiného obrazu, díval
se na Švejka vyjeveně nějaký mučedník, který měl
právě v zadnici zuby od pily, jíž ho nějací
neznámí římští žoldnéři pilovali. Na tváři
mučedníka přitom nebylo znát žádného utrpení a
též žádné radosti a mučednické záře. Tvářil se
jen vyjeveně, jako by chtěl říct: „Jakpak jsem
vlastně k tomuhle přišel, copak to, pánové, se
mnou děláte?“
„Poslušně hlásím, pane feldkurát,“ rozvážně řekl
Švejk, sázeje všechno na jednu kartu, „že se
zpovídám bohu všemohoucímu i vám, důstojný otče,
který jste na místě božím, že jsem brečel
opravdu jen kvůli legraci. Já jsem viděl, že k
vašemu kázání schází jeden polepšenej hříšník,
kterýho jste marně hledal ve vašem kázání. Tak
jsem vám chtěl vopravdu udělat radost, abyste si
nemyslel, že se nenajdou ještě spravedliví lidi,
a sobě jsem chtěl udělat legraci, aby se mně
vodlehčilo.“
Polní kurát podíval se zkoumavě do prostodušné
tváře Švejkovy. Sluneční paprsek zahrál si na
zasmušilém obraze Františka Sáleského a teple
ohřál vyjeveného mučedníka na stěně naproti.
„Vy se mně začínáte líbit,“ řekl polní kurát,
sedaje opět na stůl. „Ke kterému regimentu
patříte?“ Počal škytat.
„Poslušně hlásím, pane feldkurát, že patřím i
nepatřím k jednadevadesátýmu regimentu, že vůbec
nevím, jak to se mnou vlastně je.“
„A proč zde vlastně sedíte?“ otázal se polní
kurát, nepřestávaje škytat.
Z kaple nesly se sem zvuky harmonia, které
zastupovalo varhany. Hudebník, jeden učitel
zavřený pro deserci, kvílel na harmoniu v
nejtesklivějších církevních melodiích. Se
škytáním polního kuráta splývaly ty zvuky v
novou dórickou stupnicí.
„Poslušně hlásím, pane feldkurát, že opravdu
nevím, proč tu sedím, a že si nestěžuji, že tu
sedím. Já mám jenom smůlu. Já myslím vždycky
všechno dobře a nakonec se mně to vždycky
vobrátí k tomu horšímu, jako tamhletomu
mučedníkovi na tom obraze.“
Polní kurát podíval se na obraz, usmál se a
řekl:
„Vy se mně opravdu líbíte, na vás se musím
přeptat u pana auditora a dál se s vámi bavit
nebudu. Už abych měl tu mši svatou s krku!
Kehrt euch!
Abtreten!“
Když se Švejk vrátil do rodné skupiny
podvlékaček pod kazatelnou, odpověděl na otázky,
co mu chtěl v sakristii polní kurát, velice suše
a stručně:
„Je vožralej.“
Nový výkon polního kuráta, mše svatá, byla
sledována všemi s velkou pozorností a netajenými
sympatiemi. Jeden se dokonce vsadil pod
kazatelnou, že polnímu kurátovi vypadne
monstrance z ruky. Vsadil celou svou porci
chleba proti dvěma fackám a vyhrál to.
To, co v kapli plnilo duše všech při pohledu na
obřady polního kuráta, nebyl mysticismus
věřících či zbožnost pravých katolíků. Byl to
pocit takový jako v divadle, když neznáme obsah
kusu, děj se zaplétá a my s dychtivostí čekáme,
jak se to vyvine. Pohroužili se v obraz, který
jim poskytoval s velkou obětavostí ten pan polní
kurát u oltáře.
Oddali se v estetické požívání
ornátu, který si
polní kurát oblékl naruby, a s vroucím
porozuměním a roznícením pozorovali všechno, co
se děje u oltáře.
Zrzavý ministrant,
desentér z kostelnických
kruhů, specialista v drobných krádežích u
28. pluku, snažil se poctivě vybavovat z paměti celý
postup, techniku i text mše svaté. On byl
současně i ministrantem, i nápovědou polnímu
kurátovi, který s naprostou lehkomyslností
přehazoval celé věty a místo obyčejné mše dostal
se v mešní knize až na roráty, které začal
zpívat ku všeobecné spokojenosti obecenstva.
Neměl ani hlasu, ani hudebního sluchu a pod
klenbou kaple ozvalo se takové kvičení a ječení
jako v prasečím chlívku.
„Ten je ale dneska vožralej,“ s plným
uspokojením a radostí říkali před oltářem, „ten
ji má. Toho to zas chytlo! To se jistě vožral
někde u holek.“
A už asi potřetí ozýval se od oltáře zpěv
polního kuráta: „Ite, missa est“ jako válečný
řev Indiánů, až se třásla okna.
Potom polní kurát podíval se ještě jednou do
kalichu, nezbyla-li tam přece ještě kapka vína,
učinil mrzutý posuněk a obrátil se k
posluchačům:
„Tak teď už, lumpové, můžete jít domů, už je
konec. Pozoroval jsem, že nejevíte tu pravou
zbožnost, jakou máte mít, jste-li v kostele před
tváří nejsvětější svátosti oltářní, vy uličníci.
Tváří v tvář nejvyššímu bohu nestydíte se smát
nahlas, kašlat a chrchlat, šoupat nohama,
dokonce přede mnou, který tu zastupuji panenku
Marii, Krista pána i boha otce, pitomci. Jestli
se to příště bude opakovat, tak s vámi zatočím,
jak se sluší a patří, a abyste věděli, že není
jenom jedno to peklo, o kterém jsem vám
předposledně kázal, ale že je i peklo na zemi, a
jestli byste se i mohli spasit před tím prvním,
před tímhle se mně nespasíte. Abtreten!“
Polní kurát, který tak krásně v praxi vyložil
zatraceně starou věc, vězně navštěvovati, odešel
do sakristie, převlékl se, dal si nalít z
demižonu do konvice mešní víno, vypil je a
pomocí zrzavého ministranta vsedl na svého
jezdeckého koně na dvoře přivázaného, ale pak si
vzpomněl na Švejka, slezl a šel do kanceláře k
auditorovi
Bernisovi.
Vyšetřující auditor
Bernis
byl muž společnosti,
půvabný tanečník a mravní zpustlík, který se zde
strašně nudil a psal německé verše do památníků,
aby měl pohotově vždy nějakou zásobu. Byl
nejdůležitější složkou celého aparátu vojenského
soudu, poněvadž měl tak hrozné množství restů a
spletených akt, že uváděl v respekt celý
vojenský soud na Hradčanech. Ztrácel obžalovací
materiál a byl nucen vymýšlet si nový.
Přehazoval jména, ztrácel nitě k žalobě a soukal
nové, jak mu to napadlo. Soudil desentéry pro
krádež a zloděje pro deserci. Pletl i politické
procesy, které přitahoval ze vzduchu. Dělal
nejrozmanitější hokuspokusy, aby usvědčil
obžalované ze zločinů, o kterých se těm nikdy
nezdálo. Vymýšlel si urážky Veličenstva a
vymyšlené inkriminované výroky přiřkl vždy
někomu, jehož obžaloba či udání na něho se
ztratilo v tom nepřetržitém chaosu úředních akt
a přípisů.
„Servus,“ řekl polní kurát, podávaje mu ruku,
„jak se daří?“
„Nevalně,“ odpověděl vyšetřující auditor Bernis,
„přeházeli mně materiál, a pak se v tom ani čert
nemůže vyznat. Včera jsem poslal nahoru už
zpracovaný materiál o jednom chlapovi pro
vzpouru, a vrátili mně to nazpátek, že v tom
případě nejde o vzpouru, ale o krádež konservy.
A ještě jsem na to dal jiné číslo, ale jak na to
přišli, to bůh suď.“ Auditor si odplivl.
„Chodíš ještě hrát karty?“ otázal se polní
kurát.
„S kartami jsem to všechno prohrál; posledně
jsem hráli s tím plešatým plukovníkem
macao a
hodil jsem mu to všechno do chřtánu. Ale vím o
jedné žábě. A co ty děláš, svatý otče?“
„Já potřebuji
burše,“ řekl polní kurát, „měl
jsem posledně jednoho starého účetního bez
akademického vzdělání, ale hovado první třídy.
Pořád jen fňukal a modlil se, aby ho bůh
chránil, tak jsem ho poslal s maršbatalionem na
frontu. Povídá se, že ten baťák úplně rozsekali.
Potom mně poslali jednoho chlapíka, který nic
jiného nedělal, než že seděl v hospodě a pil na
můj účet. To byl ještě snesitelný člověk, ale
potily se mu nohy. Tak jsem ho poslal také s
maršbatalionem. Dnes jsem našel při kázání
jednoho chlapa, který se mně z legrace
rozplakal. Takového člověka bych potřeboval.
Jmenuje se Švejk a sedí na ,šestnáctce’. Rád
bych věděl, proč ho zavřeli a jestli by to nešlo
nějak udělat, abych ho mohl vzít odtud.“
Auditor hledal v zásuvkách akta týkající se
Švejka, ale nemohl jako vždy ničeho najít.
„Bude to mít hejtman
Linhart,“ řekl po dlouhém
hledání, „čertví, kam se u mne všechna ta akta
ztrácejí. Patrně jsem je poslal k Linhartovi.
Hned tam zatelefonuji.
Haló, zde nadporučík auditor Bernis, pane
hejtmane. Já bych prosil, nemáte-li tam spisy
týkající se jakéhosi Švejka... Že musí být Švejk
u mne? To se divím... Že jsem to od vás
přejímal? To se opravdu divím... Sedí na
šestnáctce... Já vím, pane hejtmane, že
šestnáctku mám já. Ale já myslil, že spisy o
Švejkovi se tam někde u vás válejí... Že si
vyprošujete, abych tak s vámi mluvil? Že se u
vás nic neválí? Haló, haló...“
Auditor Bernis se posadil ke stolu a rozhořčeně
odsuzoval nepořádky ve vedení vyšetřování. Mezi
ním a hejtmanem Linhartem panovalo již dávno
nepřátelství, v kterém byli velice důslední.
Dostal-li se spis patřící Linhartovi do rukou
Bernise, založil ho Bernis, že se v tom nikdo
nevyznal. Linhart dělal totéž se spisy patřícími
Bernisovi. Ztráceli si navzájem přílohy.*
* Třicet procent lidí, kteří seděli na garnisoně,
sedělo tam přes celou válku, aniž by byli jednou
u výslechu.
(Spisy o Švejkovi byly nalezeny v archivu
vojenského soudu teprve po převratu s touto
relací: „Hodlal odhodit pokryteckou masku a
vystoupit veřejně proti osobě našeho panovníka a
našemu státu.“ Spisy byly zastrčeny do spisů
týkajících se jakéhosi Josefa Koudely. Na obálce
byl křížek a pod ním „Vyřízeno“ a datum.)
„Tak se mně Švejk ztratil,“ řekl auditor Bernis;
„dám si ho zavolat, a jestli se k ničemu
nepřizná, tak ho pustím a dám ho odvést k tobě a
ty si už to vyjednáš u regimentu.“
Po odchodu polního kuráta dal si auditor Bernis
předvésti Švejka a nechal ho stát u dveří,
poněvadž právě dostal telefonogram od
policejního ředitelství, že vyžadovaný materiál
k obžalovacímu spisu čís. 7267, týkající se
pěšáka Maixnera, byl přijat v kanceláři čís. 1 s
podpisem hejtmana Linharta.
Mezi tou dobou prohlížel si Švejk auditorovu
kancelář.
Že by činila velice příznivý dojem, zejména
fotografiemi na stěnách, nedá se říci. Byly to
fotografie různých exekucí, provedených armádou
v Haliči a v Srbsku. Umělecké fotografie s
vypálenými chalupami a se stromy, jichž větve se
skláněly pod tíhou oběšených. Zejména pěkná byla
fotografie ze Srbska s pověšenou rodinou. Malý
hoch, otec i matka. Dva vojáci s bajonetem
hlídají strom s popravenými a nějaký důstojník
jako vítěz stojí v popředí a kouří cigaretu. Na
druhé straně v pozadí vidět polní kuchyň v
práci.
„Tak jak je to s vámi, Švejku?“ otázal se
auditor Bernis, když uložil telefonogram ad
acta, „co jste provedl? Chtěl byste se přiznat,
nebo čekat, až bude na vás sestavena žaloba?
Takhle to dál nejde. Nemyslete si, že jste před
nějakým soudem, kde vás vyšetřují pitomí
civilisti. U nás jsou vojenské soudy,
k. u. k.
Militärgericht. Jediným vaším spasením od
přísného a spravedlivého trestu může být, že se
přiznáte.“
Auditor Bernis měl zvláštní methodu, když
ztratil materiál proti obžalovanému. Jak vidíte,
nebylo v tom zcela nic zvláštního a také se
nesmíme divit, že výsledky takového vyšetřování
a výslechu rovnaly se v každém případě nule.
A tu auditor Bernis cítil se být vždy tak
prozíravým, že nemaje materiálu proti
obviněnému, neznaje, z čeho ho viní, proč tu
sedí na garnisonu, pozorováním chování a
fysiognomie předvedeného k výslechu kombinoval,
proč asi toho člověka zavřeli na garnison.
Jeho prozíravost a znalost lidí byla tak veliká,
že jednoho cikána, který se dostal od svého
pluku na garnison pro krádež několika tuctů
prádla (byl k ruce skladníkovi ve skladišti!),
obvinil z politických zločinů, že prý někde v
hospodě mluvil s vojáky o zřízení samostatného
národního státu ze zemí koruny české a Slovenska
se slovanským králem v čele.
„My máme dokumenty,“ řekl nešťastnému cikánovi,
„vám nezbývá, než se přiznat, v které hospodě
jste to mluvil a od jakého pluku byli ti vojáci,
kteří vás poslouchali, a kdy to bylo.“
Nešťastný cikán si vymyslil i datum, i hospodu,
i od kterého pluku byli jeho domnělí posluchači,
a když šel od výslechu, utekl vůbec z garnisonu.
„Vy se nechcete přiznat k ničemu,“ řekl auditor
Bernis, když Švejk hrobově mlčel, „vy nechcete
říct, proč jste zde, proč vás zavřeli? Mně byste
to alespoň mohl říct, než vám to řeknu sám.
Upozorňuji vás ještě jednou, abyste se přiznal.
Je to pro vás lepší, poněvadž to usnadní
vyšetřování a zmírňuje to trest. To je stejné u
nás jako u civilistů.“
„Poslušně hlásím,“ ozval se dobrácký hlas
Švejkův, „že jsem zde v garnisonu jako
nalezenec.“
„Jak to myslíte?“
„Poslušně hlásím, že to mohu vysvětlit náramně
jednoduchým způsobem. U nás v ulici je uhlíř a
ten měl úplně nevinnýho dvouletýho chlapečka a
ten se jednou dostal pěšky z Vinohrad až do
Libně, kde ho strážník našel sedět na chodníku.
Tak toho chlapečka odved na komisařství a
zavřeli je tam, to dvouletý dítě. Byl, jak
vidíte, ten chlapeček úplně nevinnej, a přece
byl zavřenej. A kdyby byl uměl mluvit a někdo se
ho ptal, proč tam sedí, tak by taky nevěděl. A
se mnou je něco podobnýho. Já jsem taky
nalezenec.“
Bystrý pohled auditorův přelétl Švejkovu postavu
i obličej a rozbil se o ně. Taková lhostejnost a
nevinnost zářila z celé té bytosti stojící před
auditorem, že Bernis začal chodit rozčileně po
kanceláři, a kdyby byl neslíbil polnímu
kurátovi, že mu pošle Švejka, čertví, jak by to
se Švejkem bylo dopadlo.
Konečně se však zastavil opět u svého stolu.
„Poslyšte,“ řekl k Švejkovi, který se lhostejně
díval před sebe, „jestli se ještě jednou s vámi
setkám, tak na to budete pamatovat.
Odveďte ho!“
Když Švejka odváděli zpět na šestnáctku, dal si
auditor Bernis zavolat štábního profousa
Slavíka.
„Do dalšího rozhodnutí,“ řekl stručně, „posílá
se Švejk k disposici pana polního kuráta Katze.
Vyhotovit propouštěcí papíry a odvést se dvěma
muži Švejka k panu polnímu kurátovi.“
„Dát mu řetízky na cestu, pane nadporučíku?“
Auditor uhodil pěstí do stolu:
„Vy jste vůl. Řekl jsem vám přeci jasně,
vyhotovit propouštěcí papíry.“
A všechno, co se nashromáždilo za den v duši
auditorově, hejtman Linhart a Švejk, vylilo se
jako dravá řeka na štábního profousa a končilo
slovy:
„A nyní chápete, že jste korunovaný vůl?“
Má se sice tak říkat jen králům a císařům, ale
ani prostý štábní profous, hlava nekorunovaná,
nebyl s tím spokojen. Odcházeje od auditora,
zkopal na chodbě trestance-konkaře, dělajícího
úklid na chodbě.
Co se týká Švejka, umínil si štábní profous, že
Švejk musí alespoň jednu noc přespat ještě na
garnisoně, aby také ještě něčeho užil.
Noc strávená na garnisoně patří vždy k milým
vzpomínkám.
Vedle „šestnáctky“ byl „ajnclík“, ponurá díra -
samovazba, odkud i tu noc ozývalo se vytí
nějakého zavřeného vojáka, kterému šikovatel
Řepa pro nějaký disciplinární přestupek z
rozkazu štábního profousa Slavíka lámal žebra.
Když vytí utichlo, bylo slyšet v šestnáctce
praskání vší, které se dostaly mezi prsty vězňů
při prohlídce.
Nad dveřmi v otvoru petrolejová lampa, opatřená
mřížovaným chránítkem, vydávala matné světlo a
čoudila. Zápach petroleje mísil se s přirozenými
výpary lidských nemytých těl a se zápachem
kyblíku, který po každém upotřebení rozhrnul
svou hladinu, aby vrhl novou vlnu zápachu do
„šestnáctky“.
Špatná výživa činila u všech obtížným proces
trávení a většina trpěla na větry, které
vypouštěli do nočního ticha, odpovídajíce si
těmi signály navzájem za různých žertů.
Na chodbách bylo slyšet odměřený krok hlídek,
občas otevřel se otvor ve dveřích a kukátkem se
díval
bachař.
Na středním kavalci ozývalo se tiché
vypravování:
„Než jsem chtěl utéct a než mne potom dali sem
mezi vás, byl jsem na čísle dvanáct. Tam jsou
jako ti lehčí. Jednou vám tam přivedli jednoho
člověka, odněkud z venkova. Dostal ten milý
člověk čtrnáct dní, poněvadž u sebe nechával
přespávat vojáky. Napřed se myslilo, že je to
spiknutí, ale pak se vysvětlilo, že to dělal za
peníze. Měl být mezi těma nejlehčíma zavřenej,
ale poněvadž tam bylo plno, tak se dostal mezi
nás. A co si ale všechno s sebou nepřines z
domova a co mu ještě neposlali, poněvadž měl
nějak dovoleno, že se může stravovat sám a sobě
přilepšit. I kouřit měl dovoleno. Měl dvě šunky,
takový obrovský pecny chleba, vejce, máslo,
cigarety, tabák, nu zkrátka na co si člověk
pomyslí, to měl s sebou ve dvou baťochách. A
chlap si myslel, že to musí sežrat sám. Začali
jsme na něm loudit, když se nedovtípil, že se
musí s námi dělit, jako se dělili ti druzí, když
něco dostali, ale on chlap lakomá, že prý ne, že
bude čtrnáct dní zavřenej a že by si zkazil
žaludek tou kapustou a shnilýma bramborama, co
nám dávají na mináž. Prej nám dá celou svou
mináž i
komisárek, vo to prý nestojí, ať prej si
to dělíme mezi sebou anebo po pořadě se
střídáme. Řeknu vám, že to byl takovej fajnovej
člověk, že si nechtěl ani na ten kyblík sedat a
čekal až na druhej den na procházce, že to udělá
na dvoře na
latrině. Byl takovej rozmazlenej, že
si dokonce přines s sebou klosetovej papír.
Řekli jsme mu, že se mu vykašlem na tu jeho
porci, a trpěli jsme den, druhej, třetí. Chlap
žral šunku, mazal si máslo na chleba, loupal si
vajíčka, zkrátka žil. Kouřil cigarety a ani
šluka nechtěl nikomu dát. My prej nesmíme
kouřit, a kdyby to viděl bachař, že nám dává šluka, že prej by ho zavřeli. Jak říkám, my jsme
trpěli tři dny. Na čtvrtý den v noci jsme to
udělali. Chlap se ráno probudí, a to jsem vám
zapomněl říct, že se vždycky ráno, v poledne i
večer, než se začal cpát, modlil, dlouho modlil.
Tak se pomodlí a hledá svoje baťochy pod
pryčnou. Jó, baťochy tam byly, ale vysušený,
scvrklý jako sušená švestka. Začal křičet, že je
vokradenej, že mu tam nechali jen klosetovej
papír. Pak zas myslel asi pět minut, že si
děláme legraci, že jsme to někam poschovávali.
Povídá ještě tak vesele: ,Já vím, vy jste
šizuňkové, já vím, že mně to vrátíte, ale
povedlo se vám to.’ Byl tam mezi náma jeden
Libeňák a ten povídá: ,Vědí co, přikryjou se
dekou a počítají do deseti. A pak se podívají do
těch svejch baťochů.’ Přikryl se jako poslušnej
chlapec a počítá: ,Jedna, dvě, tři...’ A ten
Libeňák povídá znovu: ,To nesmějí tak rychle, to
musejí hodně pomalu.’ A tak von pod tou dekou
počítá pomalu, v přestávkách: ,Jedna - dvě -
tři...’ Když přepočítal deset, vylez z kavalce a
prohlíd si svoje baťochy. ,Ježíšmarjá, lidičky,’
začal křičet, ,vždyť jsou prázdný, jako byly
dřív!’ A přitom ten jeho blbej obličej, mohli
jsme všichni puknout od smíchu. Ale ten Libeňák
povídá: ,Zkusejí to ještě jednou.’ A věříte, že
byl takovej blbej z toho ze všeho, že to ještě
jednou zkusil, a když viděl, že zas tam nic nemá
než ten klosetovej papír, začal mlátit do dveří
a křičet: ,Vokradli mne, vokradli mne, pomóc,
votevřte, prokristapána, votevřte!’ Tak tam hned
přilítli, zavolali štábního profousa a
šikovatele Řepu. My všichni jeden jako druhý
říkáme, že se zbláznil, že včera i dlouho do
noci žral a že to všechno sežral. A von jen
plakal a pořád říkal: ,Vždyť někde musejí bejt
drobečky.’ Tak hledali drobečky a nenašli,
poněvadž tak chytrý jsme byli taky. Co jsme sami
nemohli sežrat, poslali jsme poštou na šňůře do
druhýho poschodí. Nemohli nám nic dokázat,
ačkoliv ten blbec pořád ved svou: ,Dyť ty
drobečky někde musejí bejt.’ Celej den vám nic
nežral a dával pozor, jestli někdo něco nejí
nebo nekouří. Druhej den se k obědu ještě také
netknul mináže, ale večer mu šly ty shnilé
brambory a kapusta k duhu, jenomže se už
nemodlil jako dřív, než se dával do šunky a do
vajíček. Potom tam jeden od nás dostal zvenčí
ňákým způsobem
dramky,
a to začal s náma
ponejprv mluvit, abychom prý mu dali šluka.
Nedali jsme mu nic.“
„Já jsem měl strach, že jste mu toho šluka
dali,“ poznamenal Švejk, „to byste zkazil celý
vypravování. Takový šlechetnosti jsou jenom v
románech, ale na garnisoně za takovejch
okolností by to byla blbost.“
„A deku jste mu nedali?“ ozval se čísi hlas.
„Na to jsme zapomněli.“
Nastala tichá debata, měl-li dostat ke všemu
deku či ne. Většina byla pro.
Vypravování pomalu utichalo. Usínali, škrábajíce
se pod paždí, na prsou a na břiše, kde se v
prádle vši nejvíce drží.
Usínali, dávajíce si zavšivené deky přes hlavu,
aby je nerušilo světlo petrolejové lampy...
Ráno v osm hodin vyzvali Švejka, aby šel do
kanceláře.
„Po levej straně u dveří kanceláře je plivátko,
tam házejí špačky,“ poučoval Švejka jeden.
„Potom v prvním poschodí jdeš také kolem
jednoho. Metou chodby až v devět, tak tam něco
bude.“
Ale Švejk zklamal jejich naděje. Nevrátil se
více do „šestnáctky“. Devatenáct podvlékaček
kombinovalo a hádalo všelijaké věci.
Nějaký pihovatý voják od zeměbrany, který měl
největší fantasii, rozhlásil, že Švejk střelil
po svém hejtmanovi a že dnes ho odvedli na
motolské cvičiště na popravu. |