Domů

По pусски

Povídky a humoresky

Jaroslav Hašek

Genealogie J. Haška

Napsali o Haškovi

Menger o Haškovi

Co se nikam nevešlo

Hospody

Švejkův zpěvníček

Švejkův slovník

Fotogalerie 1. část

Fotogalerie 2. část

Dokumenty

C. a k. armáda

Kde jsem hledal

 

MAPY

Švejkova cesta 1.část

Švejkova cesta 2.část

Hašek v Praze

Haškovy toulky

Hašek ve válce

Historická mapa Haliče

IR91 v Haliči část 1.

IR91 v Haliči část 2.

 

11 Osudy dobrého vojáka Švejka 11
Délka cesty: 4,59 km a jeho pouť po cestách první světové války na mapách Google Celková délka:16,98 km
     
     
     
     
 

Kniha první, hlava 10, část I. Švejk vojenským sluhou u polního kuráta

Začátek cestyPředchozíNásledujícíMapaSeznam

 

CESTA K POLNÍMU KURÁTOVI

 

 

Feldkurat Otto Katz se dohaduje na garnizonu s auditorem Bernisem o dalším osudu Švejka

A je rozhodnuto, Švejk je veden eskortou ke Katzovi. Jsou právě na Karlově mostě

   

 

  

Na Kuklíku bylo určitě příjemně...

Na Kuklíku

Švejk, zbaviv se konečně jařma garnizonu, putuje pod bajonety vstříc novému osudu. Cesta  je celkem dobře definována v románu: …Šli přes Karlův most za naprostého mlčení. V Karlově ulici promluvil opět malý tlustý na Švejka:….

....„Pojďme na ,Kuklík’,“ vybízel Švejk, „kvéry si dáte do kuchyně, hostinský Serabona je Sokol, toho se nemusíte bát.....

......Stavili se za Florencí v malé kavárničce, kde tlustý prodal své stříbrné hodinky, aby se mohli ještě dále veselit......

.....Po nadlidském úsilí a namáhání podařilo se Švejkovi přivléct je k domu v Královské třídě, kde bydlel polní kurát......

Královská třída je dnešní Sokolovská v Praze - Karlíně. Od roku 1817-1841 se jmenovala Hlavní Ulice, od 1841 - 1948 Královská proto, že tudy procházel, směrem od Invalidovny, korunovační průvod Ferdinanda Dobrotivého. Stalo se roku 1836.[23]

A toto byla ta slavná  hospoda "Na Kuklíku":

 

Karel Lamač ve svém filmu z roku 1926 Dobrý voják Švejk použil jako kulisu hospody Na Kuklíku , v té době ještě stojící, Jedovou chýši přesto, že "Kuklík" ještě existoval.

K Florenci: bohužel nevlastním žádné dobové fotografie Florence, ani nevím, ve které putice se tam stavěli. Bylo jich tam hodně, protože to je kousek na nádraží Masarykovo (střed) i nádraží Těšnov, které je již asi 40 let zbourané. Dnes je na Florenci zajímavé jen muzeum hlavního města Prahy. Architekti se u něj vyřádili s řešením pražské magistrály. Je to kus Prahy, který nemám moc rád. Zkrátka je to tam jeden velkej bordel. Později se mi podařilo nalézt několik fotek, kterými se snažím vykreslit atmosféru Florence dříve a nyní:

 

   
Takto vypadala Florenc těsně po druhé světové válce Florenc Autobusové nádraží v roce 1948 Florenc Autobusové nádraží někdy kolem roku 1960
     
     
Těšnov - Pražské severozápadní nádraží z roku 1875 Těšnov - Pražské severozápadní nádraží z roku 1875. Foto někdy kolem roku 1919, kdy bylo pojmenováno po francouzském slavistovi Ernestu Denisovi Těšnov - Pražské severozápadní nádraží z roku 1875, později Denisovo, ještě později Vltavské, ještě později znovu Denisovo nakonec skončilo jako Nádraží Těšnov v roce 1972 potupnou popravou. Dnes zde vede magistrála.
     
   
Muzeum města Prahy v době, kdy kolem něj byl eskortován Josef Švejk Muzeum města Prahy kolem roku 1945 Letecký pohled na Muzeum města Prahy. Právě severojižní magistrála udělala z tohoto místa bordel. Budova nahoře vpravo je ještě stojící nádraží Těšnov.
     
   
Muzeum kolem roku 1950 a dnes Florenc povodeň 2002 Florenc po povodni 2002
 
 
 
 
Licence Creative Commons

autor románu:Jaroslav Hašek, poznámky a mapa: Jaroslav Šerák

použity záběry z filmu "Dobrý voják Švejk" a "Poslušně hlásím ", režiser Karel Steklý