GULÁŠOVÁ CESTA
Cesta na
mapě z roku 1910 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Asi po dvou dnech
čekání v Budapešti se vlak
rozjíždí. Ještě v předchozí
části, to byli ještě v
Budapešti, Jaroslav Hašek píše:
Přinesli zprávu z kanceláře
velitelství, že se pojede až
odpůldne ve dvě hodiny na Gödölő - Aszód
a že se fasuje pro důstojníky na
nádražích po dvou litrech červeného
vína a láhev koňaku. Říkalo se, že
je to nějaká ztracená zásilka pro
Červený kříž.....
|
|
Jako Jaroslav Hašek i jeho dobrý
voják, stejnou cestu
absolvoval v roce 2010
Jomar Hønsi,
jehož fotografie na této
stránce, s jeho svolením
umísťuji. Vlevo nádraží
Gödölő a vpravo Aszód.
Více z těchto měst
Švejk
ani jeho spolubojovníci
neviděli.
|
|
O
potížich v Hatvanu se
dozvídají ještě v
Budapešti:
Potom přišla zpráva, že
se pojede ještě až za
čtyři hodiny. Trať
nahoře na Hatvan že je
zastavena vlaky s
raněnými.
|
Ale cesta přes Hatvan je
vedla neomylně směr Halič dál
na
Füzesabony.
V roce 1910, jak je patrné z mapy,
jmenovalo se toto městečko Füzes -
Abony :
|
Toto nádraží ve Füzesabony si
s největší
pravděpodobností to
stěhování národů
pamatuje. |
...ba i ve štábním vagonu panovala
jakási nespokojenost, poněvadž ve Füzesabony přišel
rozkaz po armádě od pluku, ve kterém
se porce vína snižovala důstojníkům
o jednu osminku litru. Ovšem, že
přitom nebylo zapomenuto na mužstvo,
kterému se snižovala dávka sága o
jeden dekagram na muže, což bylo tím
záhadnějším, že nikdo nikdy na vojně
sága neviděl....
Ve Füzesabony přišlo
se také na to, že jedna kumpanie
ztratila polní kuchyni, poněvadž konečně
se měl na této stanici vařit
guláš s bramborama, na který kladl
velký důraz „latrinengenerál“.
Pátráním vyšlo najevo, že nešťastná
polní kuchyně vůbec s sebou z Brucku
nejela a že asi dodnes tam stojí za
barákem 186, opuštěná a vychladlá.
|
Nádraží v
"Miškovci", jak Hašek
nazval město
Miskolc, který se tehdy
psal Miskolcz |
Když
totiž se měl již guláš rozdávat,
přišel rozkaz „Do vagonů!“ a už se
jelo na Miškovec .
|
|
|
|
Mezőzombor 2010 |
Maršruta
Zombor - Nové Město pod
Šiatorem |
Potom
vezli guláš dál na Tiszalök, Zombor ,
a když už nikdo nečekal, že se bude
guláš rozdávat, zastavil se vlak v Novém
Městě pod Šiatorem,
kde se znova rozdělal oheň pod
kotli, guláš se ohřál a byl konečně
rozdán. Zde
se domnívám, že se nejedná o Tiszalök, ale
o Tiszalúk,
tehdy se psal Tisza -Lúcz a
leží na stejné trati jako ostatní
města, kterými ešalon projížděl. V
Tiszalöku sice železnice jezdí, ale
je mimo naší maršrútu asi 20 km
východně. Zombor je
ve skutečnosti
dnešní Mezőzombor.
Tehdy se psal s pomlčkou
Mező
- Zombor.
A Nové Město pod Šiatorem je
dvojměstí na maďarsko-slovenské
hranici. Slovenská část se dnes
jmenuje Slovenské Nové Mesto a
maďarská Sátoraljaújhely. V roce
1910 se psal název s pomlčkou
Sátoralja - Újhely.
|
|
A toto je
to slavné nádraží, kde
byl konečně rozdán guláš |
Zde, na
železniční stanici
Sátoraljaújhely, pobýval
dobrý voják Švejk,
hrdina světoznámého
románu Jaroslava Haška,
když tudy projížděl jeho
prapor
K.u.k.
pluku rakousko-uherské
monarchie
na haličskou frontu
světové války. |
|
|
|
I toto se
odehrálo na nádraží v
Sátoraljaújhely |
Poručík Dub ovšem
vojákům, kteří se kolem
rozbitých děl a
aeroplánů shromáždili,
vykládal, že je to
válečná kořist, a také
zpozoroval, že kousek
dál stojí opět ve
skupině Švejk a něco
vykládá. Přiblížil se
tedy k tomu místu a
slyšel rozšafný hlas
Švejkův: „Aťsi se to
vezme jak chce, je to
přece jen válečná
kořist. Vono je to sice
na první pohled
vošemetný, když tady
někdo čte na lafetě K. u
k. Artilleriedivision.
Ale vono to bude asi
tak, že to dělo padlo do
rukou Rusů a my jsme si
ho museli zas nazpět
vydobýt, a taková kořist
je mnohem cennější,
poněvadž... |
|