Kniha
Sebrané verše Jaroslava Haška vyšla! |
Hlavní sponzoři projektu |
|
|
|
|
Dne 14.10. 2016 proběhl křest
knihy za účasti skalních příznivců Jaroslava Haška a Zdeňka
Matěje Kuděje v malostranském klubu Šatlava.
Několik obrázků ze křtu knihy. Byl to díky všem
zúčastněným krásný, až kouzelný podvečer. : |
|
|
|
|
|
Bylo veselo, muzika hrála... |
|
|
|
|
|
|
....pronášely se projevy.... |
|
|
|
|
|
... křtilo se, jak jinak než pivem. Tak by to měl
Jaroušek Hašek určitě rád. |
|
***
Národ Švejků si odhalil konečně první
sochu Švejka v Česku
Stalo se v Putimi 23. srpna 2014
Náš kralupský dobrý voják Švejk
je připraven k odlití. Odhalení bude příští rok
v květnu. Podle mého to bude nejkrásnější
Švejkova socha na světě.
Rok 2013: 130 let od
narození a 90 let od úmrtí Jaroslava Haška
"Já jsem Schweik."
"Já vím. Ten dobrý voják." "Dobrý -
to je velký slovo." "Myslel jsem, že
teď už z vás budu nejstarší,
poznamenal Yossarian." "Já jsem
starší než ty." "Já vím. Já jsem
Yossarian."
Joseph Heller, Closing Time
[Zavírání!], pokračování románu Hlava XXII.
Toto je motto, které je
vytesáno na jedné ploše sochařského díla
Radomíra Dvořáka, které bylo odhaleno 27. 4.
2013 ve 14 hodin, pod názvem Hlava XXII.
Znázorňuje hlavu Jaroslava Haška, modelem stál
jeho vnuk Richard Hašek. S ohledem na velkou
podobu dědy a vnuka lze konstatovat, že takto by
asi vypadal Jaroslav Hašek asi šedesátiletý.
Skulptura je vytesána do lipnické žuly a skládá
se ze tří objektů. Samotné hlavy a z ní jakoby
vyňaté dva segmenty. Tím se symbolicky odkrývá
pohled do myšlenek Jaroslava Haška, které jsou
zastoupeny známým filozofováním Josefa Švejka
kdesi u Felštýna: "Život
lidský, poslušně hlásím, pane obrlajtnant, je
tak složitej, že samotnej život člověka je proti
tomu hadr."
Toto je vytesáno na rovných plochách v hlavě
a "vyňatých" segmentech v deseti
jazycích: česky, rusky, polsky, německy,
maďarsky, anglicky, čínsky, hebrejsky, arabsky a
v esperantu. Dále jsou zde vytesána jména
sponzorů, kteří pomohli dílo financovat. Socha
je vysoká dvaapůl metru a váží 18 tun. Stojí
nad křižovatkou silnice 347 Světlá nad Sázavou -
Humpolec a odboček na Dolní Město a Lipnici nad
Sázavou. Životnost celého díla a hlavně písma,
odborníci odhadli na pětinásobek životnosti
nápisu druhé římské legie na trenčínské skále z
roku 179 našeho letopočtu. „A když se to
vynásobí pěti, tak to dává 9 170 let. Písmo by
tedy mělo být čitelné do roku 11 183 našeho
letopočtu a já si myslím, že si ti lidi, co tady
v tu dobu budou, fakt počtou," řekl s úsměvem
Radomír Dvořák.
Richard
Hašek - za ním německý text a Radomír
Dvořák před českým textem
Není bez
zajímavosti, že dovnitř jednoho ze žulových
bloků umístil sochař měděnou destičku, na které
jsou vyražena jména všech lidí, kteří se na
vzniku tohoto díla podíleli, jména
nejvýznamnějších sponzorů a vzkazy Richarda
Haška: Navzdory době, však ve službách času,
vole! a Nic není stálé, vyjma změny. „A je tam i
číslo mobilního telefonu Milana Krpálka (ten
tesal písmo) a až mu pak budou za ty tisíce let
volat holky, tak si myslím, že to bude docela
fajn," pokračoval dobře naladěný Dvořák s tím,
že součástí vzkazu budoucím pokolením je také
kinder vajíčko s modelem letadla. „Složili jsme
ho a pak zase rozložili a dali zpátky do toho
plastového pouzdra. Řekli jsme si, že se i ti
budoucí musí trochu pobavit, když už je to celé
dílo takové přetextované".
Tak snad sochu nějaký šílený politik či diktátor
nebo fýrer nedá odstranit, jak bývá v českých
zemích zvykem. Bůh Ti drž palce Jaroslave Hašku.
***
Prolog:
„Sieg
und Rache“, „Gott strafe England“, „Der Österreicher hat ein Vaterland. Er
liebt’s und hat auch Ursach für’s Vaterland zu kämpfen.“
Epilog: Modlí se za vítězství svých vojsk nebo si říká "Bože,
co jsem to s tou Evropou provedl?"
Motto:
....Lidé nedovedou vládnout a nedovedou dát se ovládat.
Nedovedou vládnout jiným, nedovedou vládnout sobě. Nedovedou
dát se ovládat jinými, nedovedou ovládat sami sebe.
Především totiž lidé ve své valné většině nejsou pamětlivi
své vznešenosti a jsou tak otrockého ducha, že se zahazují
nejbezcenějšími věcmi… …dávají se jimi ovládat, vést,
táhnout a zmítat sebou jimi sem a tam, jsouce nehodni toho,
aby slyšeli na jméno člověk, jež přece značí tvora určeného
k vládě nad věcmi. Takový člověk počíná si jako hloupý a
bohaprázdný námořník, který na moři zmítajícím se bouří
odhodí veslo, a vystaví tak jistému nebezpečí života sebe i
ty, které veze. Tak hloupých námořníků nenajdeš snad ani na
dřevěných lodích, ale přemnozí lidé si tak zcela šíleně
počínají při řízení lodi svého těla a duše.
J. A. Komenský
Obecná porada o nápravě věcí lidských
Vážení návštěvníci muzea,
mrzí
mě, že "národ Švejků" zapomíná na toho, kdo Švejka stvořil.
Zapomínáme i na toho, komu se prý tak svými
charakterovými vlastnostmi podobáme. Hašek má sice několik
pomníků a pamětních desek, Švejk má několik soch na
Slovensku, Polsku a Ukrajině, ale kamenné muzeum má
Hašek jen v Lipnici nad Sázavou v jeho domku, kde psal svůj
nesmrtelný román a prožíval poslední
chvíle
svého života a v ruské Bugulmě. Proč tam, se dozvíte z jeho
biografie.
Jsou to ale spíše jen jakési památníky, které Haška
připomínají, ale nemohou obsáhnout vše co se kolem
jeho osoby a jeho tvorby vyskytuje. Hašek, ačkoliv v
celém světě proslul Osudy dobrého vojáka Švejka, je
v Čechách dosti opomíjen. To je hlavní důvod, proč
se snažím postavit Haškovi a jeho Švejkovi muzeum
alespoň virtuální.
Užijme si trochu legrace, vraťme se do zašlých časů v dobových fotografiích
a dokumentech, potěšme se Haškovým románem a povídkami,
poučme se z jeho bohatých encyklopedických znalostí.
Někdo si možná myslí, že je to jen další švejkování v tak vážné době,
jako je tato. Má stoprocentní pravdu. Protože doba je vážná vždycky
a o
srandovno
je vždycky nouze.
Většinou lidé tohoto smýšlení vidí ve Švejkovi slabomyslného alkoholika a sprostého
sabotéra, snažícího se poškodit zaběhnutá kola politických, vojenských a já nevím
jakých ještě režimů, řádů a pořádků. Je vidět, že
Haškův román nikdy nečetli, když jim vadí neškodné jednání Švejkovo a
nepohoršují se
širokým spektrem současných a věčných poručíků Dubů, Bretschneiderů a jiných Manlichertrotlů. Tito
lidé ať raději do tohoto muzea nevstupují, protože by je asi trefil šlak. Oni
totiž nevědí, že se Švejk opil jen jednou, a to jen proto, aby
zachránil svého pána. Sprostě mluví všichni okolo něj a to hlavně osoby nadřízené a
úřední. Švejk naopak udělal každému, co mu na očích uviděl, nejlépe
šestkrát.
... "Děkuji vám, Švejku," řekl nadporučík, "měla těch přání moc?"
"Asi šest," odpověděl Švejk, "teď' spí jako zabitá od tý jízdy. Udělal jsem jí
všechno, co jsem jí viděl na očích:"
Ostatně citáty z
Haškova doslovu k prvnímu dílu hovoří jasně i dnes :
"Od hostinského Palivce nemůžeme žádati, aby mluvil tak jemně jako pí
Laudová, dr.
Guth, pí
Olga Fastrová a celá řada jiných, kteří by nejraději udělali z celé Československé republiky velký salón s parketami, kde by se chodilo ve fracích, v rukavičkách a mluvilo vybraně a pěstoval jemný mrav salónní, pod jehož rouškou právě salónní lvi oddávají se nejhorším neřestem a výstřednostem.....Oni by vychovali národ jako skupinu přecitlivělých lidiček, masturbantů falešné kultury,......"
Nemohu si odpustit
ještě poznámku:
proti dnešním televizním pořadům a filmům vyzní Haškovo
vyprávění jako povinná četba pro třetí třídu.
Pro dokreslení
atmosféry před a po 1. světové válce uvádím pár fragmentů z
předmluvy skvělé knihy Jiřího Voskovce, Klobouk ve křoví
[2]:
Rozkoš ze smíchu a
opojeni absurdnem jsou podvojné vášně rovnající se znaménku
+, které doživotně spojilo V + W[Voskovce a Wericha]. Toto
magické spojení nastalo ve chvíli, kdy byla dovršena tehdy
nejkrvavější , nejzrůdnější komická recese dějin, onen
morbidní Kanadský žertík pokřtěný historiky První Válka
Světová.
V létě roku 1914,
krátce na to, co pani Müllerová
oznámila Švejkovi: "Tak nám zabili Ferdinanda", svět navlékl
parádní uniformu a bílé rukavice, tasil šavli a vytáhl do
pole. "Do sv. Václava budeme doma!" - "Než listí opadá,
otevřem šampaňské v Hotelu Ritz v Paříži" - "Mon Général,
zvu Vás na ležák Unter den Linden," volal svět mnoha
znepřátelenými jazyky a nedívaje se, kam mašíruje, šláp si
na plnovous a upadl. Šavle mu vyklouzla, kalhoty praskly a
bílé rukavice zčernaly na funus. Čtyři roky se svět ne a ne
postavit na nohy: KIouzal v blátě zákopů a v krvi revolucí,
dávil z otravných plynů, pomátl se z bubnové palby a celou
tu dobu mu kručelo v břiše z hladu. Když konečně došel
guláš, munice, i Milost boží, z níž ti, kteří byli
apoštolskými a jinými veličenstvy, když z únavy a
lhostejnosti bylo odtroubeno, svět povstal a nepoznal se.
Ztratil v tom příšerném masopustu totožnost a od té doby ji
dodnes nepřestal hledat. Onoho historického okamžiku roku
1918, kdy svět, vrávoraje na podkleslých kolenou, se
nechápavě zahleděl do rozbitého zrcadla, zatímco nikoliv
holubice, nýbrž španělská chřipka nesla ratolest míru
vyhladovělými městy s připomínkou, že virus v civilu dokáže
děsnější zhoubu než človíček ve zbroji - tenkrát jsme se my
dva poprvé
vespolek rozchechtali. Nebyli jsme sami.......
....Ten smích však
vyvěral i z hlubších pramenů. Na jedné straně sošná nádhera
carů, kaiserů, arcivévodů i ocylindřených státníků, a na
druhé křečovití kostrouni popelavých tváří ve vybledlých
erárních uniformách, tančící po pražských nárožích groteskní
třasák nervového šoku z dělostřelecké střelby, či ošuntělí
civilisté vlekoucí z nádraží FJ I. "ruksaky" s "aprovisací"
nakoupenou za nekřesťanské peníze od bodrého katolického
českého rolníka - tento nesmyslný kontrast, do něhož nás
rázem vnesla slečna Puberta a její nahodilý frajer Mír,
nebylo možno odreagovat než chechtotem. Plakat nebo se
zlobit by bylo bývalo nad marnost marnější. Což teprve se
pokoušet najít v té frašce logiku. A tak záporný smích pro
smích se v té nepřístojné situaci paradoxně měnil v kladný
čin.
Musím tu zdůraznit,
jak hluboká byla propast mezi světy roku 1914 a 1918. Vím,
že si dnes všichni uvědomujeme akceleraci tempa světové
historie, revoluční změny ve společnosti, ve vědě, v umění,
v technologii, rozpad včerejších hodnot, kterým zrod nových
nestačí, a tak dále. Dobře. Tvrdím jen, že tato akcelerace
radikálně nastala za první světové války. Do roku 1914 bylo
tempo vývoje lidských věcí rozvážné, ba vleklé.......svět -
zejména Evropa - se během oněch sta let, jež bývají nazývána
po korunovaných hlavách, které nad tou érou blahosklonně
pokyvovaly, tedy Evropa viktoriánská, edvardiánská, franc-josefská
a carská, se ubírala vpřed elegantně pohodlným klusem v
luxusní ekvipáži status quo. To se ví, občas bylo třeba
postřílet nějaké ty demonstranty za osmihodinovou dobu
pracovní, poslat pár horkých hlav na Sibiř, pozavírat
sufražetky, pomlátit nějaké židy - zkrátka "na chudý lid
musela být přísnost" ...
......Až tu náhle
bratr Princip v Sarajevu sevřel ve zpocené dlaničce pistolku
a jal se pálit. Právě jako Brutus, Booth, Oswald, či
kterýkoliv jiný atentátník dějin nevěděl hlupák, co dělá.
Tenhle však bezděky nastartoval vykutálenou řetězovou reakci
v samém jádru lidského atomu. Číše edvardiánské pohody
přetekla. Zčista jasna uhodilo a nedělní zástup
všesvětových výletníků se rozběhl. Od té doby jsme
nepřestali sami sebe předhánět a sami sobě nestačit.....
......Jednoho
parného dne pak houklo poslední slepé poledne starého světa,
a kanony se rozhovořily na ostro.Tak se před našima dětskýma
očima rozběhla v zemích koruny české mašina moderního
absurdna.
Z předmluvy k I. kapitole:
Když se v říjnu 1918
habsburské mocnářství sesedlo jako nepovedený nákyp, zvykli
jsme si už co hoši říkat, že "vypukla republika". Sama
idylická povaha "revoluce" 28. října1918 vyzývala k
humornému postoji: dětinské shazování rakouských orlíčků po
Praze, sokolování s národními prapory
"kdo-proti-nám-toho-Perun-smete!" - to vše ve spořádaném
živnostenském tónu republikánských vyhlášek: OBČANÉ,
ZACHOVEJTE KLID A DBEJTE SVĚDOMITĚ POKYNŮ NÁRODNÍHO VÝBORU!
Pan ředitel Šafránek v gymnasiu v Křemencově ulici, známý
řadě generací pod jménem Řepa, ronil slzy vlasteneckého
dojetí, když v tělocvičně - dříve ústavní kapli - zaznělo
Kde domov můj? s právě takovou loyalitou, s jakou o týden
dříve je ronil na nápěv Zachovej nám, Hospodine...
Zdánlivě se tedy nic
nezměnilo, neboť my, žactvo, jsme si 28. října začali utahovat
z republikánské nabubřelosti s právě takovým gustem, s jakým
jsme o den dřív propichovali c. k.
čehonovství. Jak ale mám
teď popsat, že uprostřed všeho toho posměchu a skepse jsme
byli zároveň oslněni jakýmsi neuvěřitelným, leč nesporným
přízrakem svobody - povědomím volně vanoucího, okřídleného
větru - jako by se nad námi vznášely chóry mírně
podroušených andělů se svatozářemi na stranu, mávající
jednou rukou palmovou ratolestí, zatím co druhá sotva
skrývala pošklebek pobízející nás, abychom je odmrštili a
dělali si po svém. Tak se stalo, že jsme se posmívali frašce
míru s pompésní ilusí "světa zachráněného pro demokracii" a
týmž dechem vášnivě slavili návrat otců-veteránů, bílých
housek, tlustého od šunky, spolu s podivuhodnými kouzly
exotických sušenek z Ameriky, kondensovaného mléka či U. S.
A. armádních popruhových pásků s lesklými bronzovými přaskami. Vychytralost z hladu, naděje z nudy, cynismus z
nevinnosti - a se vším tím cynismem žíznivá touha pámbuví po
čem ... v náhlém vakuu příměří tyto protiklady přímo jaderně
mutovaly v nějaký nepojmenovatelný řád bez pravidel.
Připadalo nám, že jsme svědky čarovného stvoření zbrusu
nového světa. Světa familierního, jenž se však zároveň
ničemu známému nepodobal. Nadýmal se před našima očima v
nepochopitelně kolosální balon s podobou okouzlujícího
nesmyslu......
......Filmové hrany zvonily i
dramatickým hvězdám staré Evropy. Na místo libových
milovníků Waldemara Psilandera a
Harry Liedtkeho nastoupil
Eddy Polo a prostřílel se až k srdci
Mary Walcamp či
Ruth
Roland. Místo nordických vzdechů
Asty Nielsen nám ukázala
neohrožená plavovláska Pearl White, jak vyzrát na lidožravou
chobotnici ... Svazky bych musel popsat, abych se poklonil
nejen Chaplinovi, nýbrž i mistrům, kterými nám byli
Buster
Keaton, Harry Langdon,
Douglas Fairbanks, Harold Lloyd,
Ben
Turpin, W. C. Fields,
Raymond Griffith - byly jich legie,
evangelistů srandy, samí to Stanislavští pro klauny V + W. A
k dovršení nezapomenutelného masopustu srandovna hezkých
dvacátých let se Jaroslavu Haškovi narodil Dobrý voják
Švejk. První sešity tohoto díla, jež krom Čapkova slova
"robot" je dosud jediným českým příspěvkem světové
literatuře, nás dva ohromily ve chvíli dočasného odloučení.
Jan byl na gymnasiu v Praze a řval smíchy nad poručíkem
Dubem či kurátem Katzem v tramvaji."Mladíku, jak vás
pozoruju, vy čtete Švejka, co?" ho oslovila veselá
paní sedící naproti. Celá tramvaj se souhlasně
rozchechtala.
V téže chvíli jsem já seděl
nad týmž sešitovým vydáním ve studovně dijonského lycea a
řval nepochybně nad týmiž stránkami co ta posádka
Werichovy
tramvaje. Byl jsem disciplinárně stíhán za rušení studijního
ticha: nesměl jsem další neděli z internátu ven. Nevadilo.
Strávil jsem ji se Švejkem.......
J.V./ New York,
na jaře 1964
|
|
|
|