Posledním útočištěm lidí, kteří nechtěli jít do války, byl
garnison. Znal jsem jednoho
suplenta, který nechtěl střílet jako matematik u
artilerie a kvůli tomu ukradl hodinky jednomu nadporučíkovi, aby se dostal na
garnison. Učinil tak s plnou rozvahou. Válka mu neimponovala a neokouzlovala
ho. Střílet do nepřítele a zabíjet na druhé straně šrapnely a granáty stejně
takové nešťastné suplenty matematiky považoval za blbost.
„Nechci být nenáviděn pro své násilnictví,“ řekl si a ukradl s
klidem hodinky. Zkoumali zprvu jeho duševní stav, a když prohlásil, že se chtěl
obohatit, dopravili ho na garnison. Bylo takových lidí víc, kteří seděli na
garnisoně pro krádež nebo podvody. Idealisté i
neidealisté. Lidé, kteří považovali
vojnu za zdroj příjmů, různí ti účetní poddůstojníci v týlu i na frontě, kteří
páchali všemožné podvody s
menáží, s
žoldem a potom drobní zlodějové, tisíckrát
poctivější než ti chlapi, kteří je sem poslali. Dále na
garnisoně seděli vojáci
pro různé jiné delikty čistě vojenského rázu, porušení discipliny, pokus
vzpoury, deserce. Potom zvláštním typem byli političtí, z kterých 80 % bylo úplně
nevinných a z kterých opět 99 % bylo odsuzováno.
Aparát
auditorů byl velkolepý. Takový soudní
aparát má každý stát před všeobecným politickým, hospodářským a mravním úpadkem.
Zář bývalé moci a slávy zachovává soudy s policií, četnictvem a prodajnou chátrou
donašečů.
V každé vojenské části mělo Rakousko své
špicly,
udávající své druhy, kteří s nimi spali na
kavalcích a na pochodu dělili se s
nimi o chleba.
Státní policie dodávala také na
garnison
materiál, pánové
Klíma, Slavíček & Comp. Vojenská censura dopravovala sem
autory korespondence mezi frontou a těmi, které doma zanechali v zoufalství.
Sem vodili četníci i staré
výměnkáře, kteří posílali psaní na frontu, a vojenský
soud házel jim na krk za jich slova útěchy a líčení bídy domácí po dvanácti
letech.
Z
hradčanského garnisonu vedla také cesta
přes
Břevnov na
motolské cvičiště. Napřed šel v průvodu bodáků člověk s řetízky
na rukách a za ním vůz s rakví. A na motolském cvičišti úsečný povel: „An!
Feuer!“ A po všech regimentech a batalionech četli plukovní rozkaz, že zas
jednoho zastřelili pro vzpouru, když narukoval a pan
hejtman sekl šavlí jeho
ženu, která se nemohla od muže rozloučit.
A v
garnisoně trojice: štábní
profous Slavík,
hejtman Linhart a
šikovatel Řepa, přezdívaný též „kat“, vykonávali již svou úlohu.
Kolik jich umlátili v samovazbě! Může být, že dnes
hejtman Linhart i za
republiky je dále
hejtmanem. Přál bych si, aby mu byla započtena služební léta
na
garnisoně. Slavíček a Klíma od státní policie je započteny mají. Řepa se vrátil
do civilu a vykonává dál své zaměstnání zednického mistra. Může být, že je členem
vlasteneckých spolků v republice.
Štábní
profous Slavík se stal zlodějem za
republiky a je dnes zavřen. Nezakotvil chudák v republice jako jiní vojenští páni.
Je úplně přirozené, že štábní
profous Slavík,
když přejímal Švejka, vrhl na něho pohled plný němé výčitky:
„I ty máš porouchanou pověst, že jsi se
dostal až sem mezi nás? My ti, chlapečku, pobyt zde osladíme, jako všem, kteří
upadli v naše ruce, a ty naše ruce nejsou nějaké dámské ručky.“
Aby pak dodal váhy svému pohledu, přiložil
svou svalnatou, tlustou pěst Švejkovi pod nos a řekl:
„Čichni si,
lumpe!“
Švejk si čichl a poznamenal:
„S tou bych nechtěl dostat do nosu, to voní
hřbitovem.“
Klidná, rozvážná řeč zalíbila se štábnímu
profousovi.
„He,“ řekl, šťouchaje Švejka pěstí do břicha,
„stůj rovně, co máš v kapsách? Jestli máš cigareto, tak si ho můžeš nechat, a
peníze dáš sem, aby ti je neukradli. Víc nemáš? Doopravdy nemáš? Nelži, lež se
trestá.“
„Kam ho dáme?“ otázal se šikovatel Řepa.
„Dáme ho do šestnáctky,“ rozhodl se štábní
profous, „mezi ty v
podvlíkačkách, cožpak nevidíte, že je na spise napsáno
panem
hejtmanem Linhartem ,Streng behüten, beobachten!‘?
Jó, jó,“ prohlásil slavnostně k Švejkovi, „s neřádama se jedná neřádsky. Jestli se někdo vzpouzí, tak si ho odtáhneme do
ajnclíku a tam mu přelámeme všechny žebra a necháme ho tam ležet, dokud nechcípne.
Na to máme právo. Jako jsme to udělali s tím řezníkem, víte, Řepo?“
„Inu, dal nám práce, pane štábní
profous,“
odpověděl snivě šikovatel Řepa, „to bylo tělo! Šlapal jsem po něm přes pět
minut, než mu
začly praskat žebra a
lejt se krev z huby. A ještě deset dní byl živ.
Hotovej
nezmar.“
„Tak vidíš,
lumpe, jak to u nás chodí, když
se někdo vzpouzí,“ končil svůj pedagogický výklad štábní
profous Slavík, „nebo
když chce utéct. To je vlastně sebevražda, která se u nás taky trestá. Nebo
nedej pánbůh, aby tě,
hajzlíku, napadlo, až přijde inspekce, si na něco stěžovat.
Když inspekce přijde a optá se: ,Máte nějakou stížnost?’, tak musíš,
smrade, stát
hapták, zasalutovat a odpovědět: ,Poslušně hlásím, že nemám, že jsem úplně
spokojen.’ Jak to řekneš,
hnuse, opakuj to!“
„Poslušně hlásím, že nemám, že jsem úplně
spokojen,“ opakoval Švejk s takovým milým výrazem, že se štábní
profous zmýlil
a považoval to za upřímnou snahu a poctivost.
„Tak se vysvleč do podvlíkaček a půjdeš do šestnáctky,“
řek vlídně, nepřidávaje ani
lumpa,
hnusa nebo
smrada, jak měl ve zvyku.
V šestnáctce setkal se Švejk s devatenácti
muži bez kalhot. To byli všichni, kteří měli na spisech napsanou poznámku: „Streng behüten, beobachten!“ a o které nyní pečovali velice starostlivě, aby jim
neutekli.
Kdyby ty podvlékačky byly čisté a nebyly v
oknech mříže, na první pohled dělalo by to dojem, že jste v šatně nějakých lázní.
Švejka přijal od šikovatele Řepy „cimrkomandant“,
zarostlý chlap v rozhalené košili. Zapsal si jeho jméno na kousek papíru, visícího
na zdi, a řekl k němu:
„Zejtra máme u nás divadlo. Povedou nás do
kaple na kázání. My všichni v
podvlíkačkách stojíme zrovna pod kazatelnou. To
ti bude legrace!“
Jako ve všech věznicích a trestnicích, tak
i na
garnisoně těšila se domácí kaple velké oblibě. Nejednalo se o to, že by
nucená návštěva vězeňské kaple sblížila návštěvníky s bohem, že by se vězňové více
dověděli o mravnosti. O takové hlouposti nemůže být ani řeči.
Služby boží a kázání byly pěkným vytržením
z nudy garnisonu. Nejednalo se o to, že jsou blíže bohu, ale že po cestě je naděje
najíti na chodbách a cestou přes dvůr kousek odhozeného cigarety nebo doutníku.
Boha úplně zastrčil do ústraní malý
špaček válející se beznadějně v plivátku
nebo někde na zemi v prachu. Ten malinký páchnoucí předmět zvítězil nad bohem i
nad spasením duše.
Potom ještě to kázání, ta zábava a legrace.
Polní kurát Otto Katz byl přece jen roztomilý člověk. Jeho kázání byla neobyčejně
poutavá, legrační, osvěžující tu nudu garnisonu. Uměl tak krásně žvanit o
neskonalé milosti boží, sílit zpustlé vězně a muže zneuctěné. Uměl tak krásně
vynadat od kazatelny i od oltáře. Uměl tak báječně řvát u oltáře své: „Ite,
missa est“, celé bohoslužby provést originelním způsobem a přeházet celý pořádek
mše svaté, vymyslit, si, když už byl hodně opilý, úplně nové modlitby a novou
mši svatou, svůj
ritus, něco, co zde ještě nebylo.
A potom ta švanda, když někdy sklouzl a
upadl s kalichem, s velebnou svátostí nebo s mešní knihou, a hlasitě obviňuje
ministranta z trestanecké roty, že mu úmyslně podrazil nohu, a hned mu před
samou velebnou svátostí napařuje
ajnclíka nebo
špangle.
A postižený má radost, neboť to patří k celé
té
švandě v trestanecké kapli. On hraje velkou úlohu v kuse a důstojně se jí
zhostil.
Polní kurát Otto Katz, nejdokonalejší
vojenský kněz, byl žid. To ostatně není nic divného. Arcibiskup
Kohn byl také žid
a ještě dokonce
Macharův kamarád.
Polní kurát Otto Katz měl ještě pestřejší
minulost než slavný arcibiskup
Kohn.
Studoval obchodní akademii a sloužil jako
jednoroční dobrovolník. A vyznal se tak dobře v směnečném právu a ve směnkách, že
přivedl za ten rok obchodní firmu
Katz a spol. k bankrotu tak slavnému a podařenému,
že starý pan Katz odjel do Severní Ameriky, zkombinovav nějaké vyrovnání se svými
věřiteli bez vědomí posledních i svého společníka, který odjel do Argentiny.
Když tedy mladý Otto Katz podělil firmou
Katz a spol. nezištně Ameriku Severní i Jižní, octl se v situaci člověka, který
nemá vůbec co dědit, neví, kam hlavu složit, a musí se dát na vojně aktivovat.
Předtím však vymyslil si jednoroční
dobrovolník Otto Katz náramně slavnou věc. Dal se pokřtít. Obrátil se ke
Kristu, aby mu pomohl udělat kariéru. Obrátil se k němu s naprostou důvěrou, že
je to obchodní věc mezi ním a synem božím.
Křtili ho slavnostně v
Emauzích. Sám
páter Albán ho na máčel do křtitelnice. Byla to nádherná podívaná, byl u toho jeden nábožný
major od pluku, kde Otto Katz sloužil, jedna stará panna z
ústavu šlechtičen na
Hradčanech a nějaký otlemený zástupce
konsistoře, který mu dělal kmotra.
Důstojnická zkouška dopadla dobře a nový křesťan
Otto Katz zůstal na vojně. Zprvu se mu zdálo, že to půjde dobře, chtěl se
dokonce dát na studování štábních kursů.
Ale jednoho dne se opil a šel do kláštera,
zanechal šavle a chopil se kutny. Byl u arcibiskupa na Hradčanech a dostal se
do semináře.
Opil se na mol před svým vysvěcením v jednom velmi pořádném domě s
dámskou obsluhou v uličce za
Vejvodovic a přímo z víru rozkoše a zábavy šel se
dát vysvětit. Po vysvěcení šel ke svému pluku o protekci, a když byl jmenován
polním kurátem, koupil si koně a projížděl se po Praze a zúčastňoval se vesele
všech pitek s důstojníky svého pluku.
Na chodbě domu, kde měl byt, velice často
ozývaly se kletby neuspokojených věřitelů. Vodil si také do bytu holky z ulice
nebo posílal si pro ně svého vojenského sluhu. Velmi rád hrával
ferbla a byly
jisté domněnky a předpoklady, že hraje falešně, ale nikdo mu nedokázal, že má
schované eso v širokém rukávě své vojenské kleriky. V důstojnických kruzích
zvali ho svatým otcem.
Na kázání se nikdy nepřipravoval, v čemž se
lišil od svého předchůdce, který také navštěvoval
garnison. To byl člověk stižený
utkvělo představou, že se mužstvo zavřené na
garnisoně dá z kazatelny polepšit.
Ten ctihodný
kurát kroutil nábožně očima a vykládal zavřeným, že je nutná
reforma nevěstek, reforma péče o neprovdanou matku, vypravoval o výchově nemanželských
dětí. Jeho kázání byla abstraktního rázu a neměla nijaké spojitosti s přítomnou
situací, nudila.
Naproti tomu polní kurát Otto Katz měl kázání,
na která se všichni těšili.
Byl to slavnostní okamžik, když pokoj „šestnáctku“
vedli v podvlékačkách do kaple, poněvadž oblékat je bylo spojeno s risikem, že
se někdo z nich ztratí. Postavili těch dvacet bílých podvlékaček a andělů pod
kazatelnu. Někteří z nich, na které se štěstěna usmála,
bagovali špačky, které našli
po cestě, poněvadž neměli, jak
přirozeno, kapsy a nebylo to kam schovat.
Kolem nich stáli ostatní vězňové
garnisonu
a libovali si pohledem na dvacet podvlékaček pod kazatelnou, na kterou vylezl
polní kurát, břinkaje ostruhami.
„Habacht!“ vykřikl, „k modlitbě, všichni za
mnou, co já budu říkat! A ty vzadu, ty
lumpe, nesmrkej do ruky, jsi v chrámu
páně, a to tě dám zavřít. Jestlipak jste, vy
syčáci, ještě nezapomněli
otčenáš?
Tak to zkusíme - - - Nu, já věděl, že to nepůjde. Kdepak
otčenáš, takhle dvě
porce masa a
fazulový salát,
napráskat se, lehnout si na břicho na
kavalec,
dloubat se v nose nemyslit na pánaboha, nemám pravdu?“
Podíval se s kazatelny dolů na dvacet bílých
andělů v podvlékačkách, kteří se náramně dobře, stejně jako všichni, bavili.
Vzadu hráli
„maso“.
„Je to moc dobrý,“ zašeptal Švejk svému sousedovi,
na kterém lpělo podezření, že za tři koruny usekl svému kamarádovi sekyrou
všechny prsty na ruce, aby se ten dostal z vojny.
„Vono to ještě přijde,“ byla odpověď, „dnes
je zas pořádně
nalitej, to zas bude povídat o
trnitej cestě hříchu.“
Polní kurát byl opravdu dnes ve výtečné náladě.
Sám ani nevěděl, proč to dělá, ale nakloňoval se neustále s kazatelny a byl by
málem ztratil rovnováhu a přepadl.
„Zpívejte něco, hoši,“ křičel dolů, „nebo
chcete, abych vás naučil nové písničce? Tak zpívejte za mnou:
Ze všech
znejmilejší
svou milou
já mám,
nechodím tam
za ní sám,
chodí za ní
jiných více,
milenců má
na tisíce,
a ta moje
znejmilejší
je panenka
Maria...
Vy se tomu,
holomci, nikdy nenaučíte,“ pokračoval polní kurát, „já
jsem pro to, všechny vás postřílet; rozumíte mně dobře?! Já to tvrdím s tohoto
božího místa,
ničemové, neboť bůh je něco, co se vás nebojí a co s vámi zatočí,
až budete z toho pitomí, neboť vy váháte obrátit se ke Kristu a raději jdete po
trnité cestě hříchu.“
„Už je to tady, je správně
nalitej,“ šeptal
radostně soused Švejkovi.
„Trnitá cesta hříchu je, vy kluci pitomí,
cesta boje s neřestmi. Vy jste marnotratní synové, kteří se raději válíte
v
ajnclíku, než byste se vrátili k Otci. Jen dále a výše upřete svůj zrak
do výsosti nebes, i zvítězíte a uhostí
se pokoj ve vaší duši, vy uličníci.
Já bych si vyprosil, aby si tam vzadu někdo odfrkával. Není kůň a není v maštali,
je v chrámu páně. Na to vás upozorňuji, miláčkové moji. Tak kdepak jsem to
přestal. Ja, über den Seelenfrieden, sehr gut. Pamatujte si, vy dobytku
jeden, že jste lidi a že se musíte dívat i skrze temný mrak v daleký prostor
a vědět, že zde trvá všechno jen do času, však bůh že je navěky. Sehr
gut, nicht wahr, meine Herren? Já bych se měl dnem i nocí za vás modlit, aby
milosrdný bůh, vy kluci pitomí, vlil svou duši ve vaše studená srdce a svatou
milostí smyl hříchy vaše, abyste byli jeho navěky a aby vás, vy
darebáci,
vždycky miloval. To se ale mýlíte, já vás do toho ráje uvádět nebudu -“ Polní
kurát škytl. „A nebudu,“ opakoval umíněně, „nic pro vás neudělám, ani mne
nenapadne, poněvadž jste nenapravitelní
ničemové. Po cestách vašich vás nepovede
dobrota páně, dech lásky boží vás neprovane, poněvadž milému pánubohu ani
nenapadne zabývat se s takovými
lotry. Slyšíte to, vy tady dole v těch podvlékačkách?“
Dvacet podvlékaček podívalo se na horu a řeklo
jako jedním hlasem:
„Poslušně hlásíme, že slyšíme.“
„Nestačí jenom slyšet,“ pokračoval ve svém
kázání polní kurát, „temný mrak života, v němž žal vám boží úsměv nevezme, vy
pitomci, neboť dobrota boží má také své meze, a ty mezku vzadu, se nekuckej,
nebo tě dám zavřít, až budeš
černej. A vy tam dole, nemyslete si, že jste v
putyce. Bůh je nejvýš milosrdný, ale jen pro pořádné lidi, a ne pro nějaký
vyvrhely lidské společnosti, která se nespravuje jeho zákony ani
dienstreglamá.
To jsem vám chtěl říct. Modlit se neumíte a myslíte si, že chodit do kaple patří
k nějaké legraci, že je zde nějaké divadlo nebo
kinoteátr. A to vám vyženu z
hlavy, abyste si nemyslili, že jsem zde kvůli tomu, abych vás bavil a dal vám nějakou
radost do života. Rozsadím vás po
ajnclících, to vám udělám,
lumpové. Ztrácím s
vámi čas a vidím, že je to všechno dočista marné. Že kdyby zde byl sám
polní
maršálek nebo arcibiskup, že se nenapravíte, neobrátíte k bohu. A přece si
jednou na mne vzpomenete, že jsem to s vámi myslel dobře.“
Mezi dvaceti podvlékačkami ozval se
vzlykot. To se dal Švejk do pláče.
Polní kurát podíval se dolů. Tam stál Švejk
a utíral si pěstí oči. Kolem bylo vidět radostný souhlas.
Polní kurát pokračoval, ukazuje na Švejka:
„Z toho člověka nechť si každý vezme příklad.
Co dělá? Pláče. Neplač, povídám ti, neplač. Ty se chceš polepšit? To se ti,
chlapečku, tak lehce nepodaří. Teď pláčeš, a až se odtud vrátíš do
cimry, zas
budeš stejně takový
lump jako předtím. To musíš ještě moc přemýšlet o neskonalé
milosti a milosrdenství božím, moc se starat, aby tvoje hřešící duše mohla nalézt
ve světě tu pravou cestu, po které má kráčet. Dnes vidíme, že se nám zde rozbrečel
jeden muž, který se chce obrátit, a co děláte vy ostatní? Docela nic.
Tamhleten
něco žvýká, jako kdyby jeho rodiče byli přežvýkavci, a tamhle zas si hledají v
chrámu páně vši v košili. Copak se nemůžete škrábat doma a musíte si to právě
nechat na služby boží? Pane
štabsprofous, vy si taky ničeho nevšímáte. Vždyť
jste všichni vojáci, a ne nějací pitomí civilisti. Máte se přece chovat, jak se
sluší na vojáky, třebas jste byli v kostele. Pusťte se, krucifix, do hledání
boha a vši si hledejte doma. Tím jsem skončil, vy uličníci, a žádám od vás,
abyste při mši chovali se slušně, aby se nestalo jako posledně, že si vzadu vyměňovali
erární prádlo za chleba a žrali ho při
pozdvihování.“
Polní kurát sestoupil s kazatelny a odešel
do sakristie, kam se za ním odebral
štábní profous. Za chvíli
štábní profous vyšel,
obrátil se přímo ke Švejkovi, vytáhl ho ze skupiny dvaceti podvlékaček a odvedl
do sakristie.
Polní kurát seděl velice pohodlně na stole
a kroutil si cigaretu.
Když Švejk vstoupil, řekl polní kurát:
„Tak vás tady mám. Já už jsem si všechno rozmyslil
a myslím, že jsem vás prohlédl jaksepatří, rozumíš, chlape? To je první případ,
aby se mně tady v kostele někdo rozbrečel.“
Seskočil se stolu a cukaje Švejkovi za
rameno křičel pod velkým, zasmušilým obrazem
Františka Sáleského:
„Přiznej se,
lumpe,
žes brečel jen tak kvůli
legraci?!“
A
František Sáleský díval se tázavě z
obrazu na Švejka. S druhé strany, s jiného obrazu, díval se na Švejka vyjeveně
nějaký mučedník, který měl právě v zadnici zuby od pily, jíž ho nějací neznámí římští
žoldnéři pilovali. Na tváři mučedníka přitom nebylo znát žádného utrpení a též žádné
radosti a mučednické záře. Tvářil se jen vyjeveně, jako by chtěl říct: „Jakpak
jsem vlastně k tomuhle přišel, copak to, pánové, se mnou děláte?“
„Poslušně hlásím,
pane feldkurát,“ rozvážně
řekl Švejk,
sázeje všechno na jednu kartu, „že se zpovídám bohu všemohoucímu i
vám, důstojný otče, který jste na místě božím, že jsem brečel opravdu jen kvůli
legraci. Já jsem viděl, že k vašemu kázání schází jeden
polepšenej hříšník,
kterýho jste marně hledal ve vašem kázání. Tak jsem vám chtěl
vopravdu udělat
radost, abyste si nemyslel, že se nenajdou ještě spravedliví lidi, a sobě jsem
chtěl udělat legraci, aby se mně
vodlehčilo.“
Polní kurát podíval se zkoumavě do prostodušné
tváře Švejkovy. Sluneční paprsek zahrál si na zasmušilém obraze
Františka Sáleského
a teple ohřál vyjeveného mučedníka na stěně naproti.
„Vy se mně začínáte líbit,“ řekl polní kurát,
sedaje opět na stůl. „Ke kterému
regimentu patříte?“ Počal škytat.
„Poslušně hlásím, pane feldkurát, že patřím
i nepatřím k
jednadevadesátýmu
regimentu, že vůbec nevím, jak to se mnou vlastně
je.“
„A proč zde vlastně sedíte?“ otázal se polní
kurát, nepřestávaje škytat.
Z kaple nesly se sem zvuky harmonia, které
zastupovalo varhany. Hudebník, jeden učitel zavřený pro deserci, kvílel na
harmoniu v nejtesklivějších církevních melodiích. Se škytáním polního kuráta
splývaly ty zvuky v novou
dorickou stupnici.
„Poslušně hlásím, pane feldkurát, že
opravdu nevím, proč tu sedím, a že si nestěžuji, že tu sedím. Já mám jenom smůlu.
Já myslím vždycky všechno dobře a nakonec se mně to vždycky
vobrátí k tomu horšímu,
jako
tamhletomu mučedníkovi na tom obraze.“
Polní kurát podíval se na obraz, usmál se a
řekl:
„Vy se mně opravdu líbíte, na vás se musím
přeptat u pana auditora a dál se s vámi bavit nebudu. Už abych měl tu mši
svatou s krku! Kehrt euch! Abtreten!“
Když se Švejk vrátil do rodné skupiny podvlékaček
pod kazatelnou, odpověděl na otázky, co mu chtěl v sakristii polní kurát,
velice suše a stručně:
„Je
vožralej.“
Nový výkon
polního kuráta, mše svatá, byla
sledována všemi s velkou pozorností a netajenými sympatiemi. Jeden se dokonce
vsadil pod kazatelnou, že
polnímu kurátovi vypadne monstrance z ruky. Vsadil
celou svou porci chleba proti dvěma fackám a vyhrál to.
To, co v kapli plnilo duše všech při
pohledu na obřady
polního kuráta, nebyl mysticismus věřících či zbožnost pravých
katolíků. Byl to pocit takový jako v divadle, když neznáme obsah kusu, děj se
zaplétá a my s dychtivostí čekáme, jak se to vyvine. Pohroužili se v obraz,
který jim poskytoval s velkou obětavostí ten pan polní kurát u oltáře.
Oddali se v estetické požívání ornátu, který
si polní kurát oblékl naruby, a s vroucím porozuměním a roznícením pozorovali všechno,
co se děje u oltáře.
Zrzavý ministrant,
desentér z kostelnických
kruhů, specialista v drobných krádežích u 28. pluku, snažil se poctivě
vybavovat z paměti celý postup, techniku i text mše svaté. On byl současně i ministrantem,
i nápovědou polnímu kurátovi, který s naprostou lehkomyslností přehazoval celé
věty a místo obyčejné mše dostal se v mešní knize až na roráty, které začal zpívat
ku všeobecné spokojenosti obecenstva.
Neměl ani hlasu, ani hudebního sluchu a pod
klenbou kaple ozvalo se takové kvičení a ječení jako v prasečím chlívku.
„Ten je ale dneska
vožralej,“ s plným
uspokojením a radostí říkali před oltářem, „ten ji má. Toho to zas chytlo! To
se jistě
vožral někde u holek.“
A už asi potřetí ozýval se od oltáře zpěv
polního kuráta: „Ite,
missa est“ jako válečný řev Indiánů, až se třásla okna.
Potom polní kurát podíval se ještě jednou
do kalichu, nezbyla-li tam přece ještě kapka vína, učinil mrzutý posuněk a obrátil
se k posluchačům:
„Tak teď už,
lumpové, můžete jít domů, už
je konec. Pozoroval jsem, že nejevíte tu pravou zbožnost, jakou máte mít,
jste-li v kostele před tváří nejsvětější svátosti oltářní, vy uličníci. Tváří v
tvář nejvyššímu bohu nestydíte se smát nahlas, kašlat a chrchlat, šoupat
nohama, dokonce přede mnou, který tu zastupuji panenku Marii, Krista pána i
boha otce, pitomci. Jestli se to příště bude opakovat, tak s vámi zatočím, jak
se sluší a patří, a abyste věděli, že není jenom jedno to peklo, o kterém jsem
vám předposledně kázal, ale že je i peklo na zemi, a jestli byste se i mohli
spasit před tím prvním, před tímhle se mně nespasíte. Abtreten!“
Polní kurát, který tak krásně v praxi vyložil
zatraceně starou věc, vězně navštěvovati, odešel do sakristie, převlékl se, dal
si nalít z demižonu do konvice mešní víno, vypil je a pomocí zrzavého
ministranta vsedl na svého jezdeckého koně na dvoře přivázaného, ale pak si
vzpomněl na Švejka, slezl a šel do kanceláře k
auditorovi Bernisovi.
Vyšetřující
auditor Bernis byl muž společnosti,
půvabný tanečník a mravní zpustlík, který se zde strašně nudil a psal německé
verše do památníků, aby měl pohotově vždy nějakou zásobu. Byl nejdůležitější
složkou celého aparátu vojenského soudu, poněvadž měl tak hrozné množství
restů
a spletených akt, že uváděl v respekt celý vojenský soud na Hradčanech. Ztrácel
obžalovací materiál a byl nucen vymýšlet si nový. Přehazoval jména, ztrácel nitě
k žalobě a soukal nové, jak mu to napadlo. Soudil
desentéry pro krádež a zloděje
pro deserci. Pletl i politické procesy, které přitahoval ze vzduchu. Dělal
nejrozmanitější
hokuspokusy, aby usvědčil obžalované ze zločinů, o kterých se těm
nikdy nezdálo. Vymýšlel si urážky Veličenstva a vymyšlené inkriminované výroky
přiřkl vždy někomu, jehož obžaloba či udání na něho se ztratilo v tom nepřetržitém
chaosu úředních akt a přípisů.
„Servus,“ řekl polní kurát, podávaje mu
ruku, „jak se daří?“
„Nevalně,“ odpověděl vyšetřující auditor
Bernis, „přeházeli mně materiál, a pak se v tom ani čert nemůže vyznat. Včera
jsem poslal nahoru už zpracovaný materiál o jednom chlapovi pro vzpouru, a vrátili
mně to nazpátek, že v tom případě nejde o vzpouru, ale o krádež konservy. A ještě
jsem na to dal jiné číslo, ale jak na to přišli, to bůh suď.“ Auditor si
odplivl.
„Chodíš ještě hrát karty?“ otázal se polní
kurát.
„S kartami jsem to všechno prohrál; posledně
jsem hráli s tím plešatým plukovníkem
macao a hodil jsem mu to všechno do chřtánu.
Ale
vím o jedné žábě. A co ty děláš, svatý otče?“
„Já potřebuji
burše,“ řekl polní kurát, „měl
jsem posledně jednoho starého účetního bez akademického vzdělání, ale
hovado
první třídy. Pořád jen fňukal a modlil se, aby ho bůh chránil, tak jsem ho
poslal s maršbatalionem na frontu. Povídá se, že ten
baťák úplně rozsekali.
Potom mně poslali jednoho chlapíka, který nic jiného nedělal, než že seděl v
hospodě a pil na můj účet. To byl ještě snesitelný člověk, ale potily se mu
nohy. Tak jsem ho poslal také s
maršbatalionem. Dnes jsem našel při kázání
jednoho chlapa, který se mně z legrace rozplakal. Takového člověka bych potřeboval.
Jmenuje se Švejk a sedí na ,šestnáctce’. Rád bych věděl, proč ho zavřeli a
jestli by to nešlo nějak udělat, abych ho mohl vzít odtud.“
Auditor hledal v zásuvkách akta týkající se
Švejka, ale nemohl jako vždy ničeho najít.
„Bude to mít
hejtman Linhart,“ řekl po
dlouhém hledání, „čertví, kam se u mne všechna ta akta ztrácejí. Patrně jsem je
poslal k Linhartovi. Hned tam zatelefonuji.
Haló, zde nadporučík auditor Bernis, pane
hejtmane. Já bych prosil, nemáte-li tam spisy týkající se jakéhosi Švejka... Že
musí být Švejk u mne? To se divím... Že jsem to od vás přejímal? To se opravdu
divím... Sedí na šestnáctce... Já vím, pane
hejtmane, že šestnáctku mám já. Ale
já myslil, že spisy o Švejkovi se tam někde u vás válejí... Že si vyprošujete,
abych tak s vámi mluvil? Že se u vás nic neválí? Haló, haló...“
Auditor Bernis se posadil ke stolu a rozhořčeně
odsuzoval nepořádky ve vedení vyšetřování. Mezi ním a
hejtmanem Linhartem
panovalo již dávno nepřátelství, v kterém byli velice důslední. Dostal-li
se spis patřící Linhartovi do rukou Bernise, založil ho Bernis, že se v tom
nikdo nevyznal. Linhart dělal totéž se spisy patřícími Bernisovi. Ztráceli
si navzájem přílohy.*
* Třicet procent lidí, kteří seděli na
garnisoně, sedělo tam přes celou válku, aniž by byli jednou u výslechu.
(Spisy o Švejkovi byly nalezeny v archivu
vojenského soudu teprve po převratu s touto relací: „Hodlal odhodit pokryteckou
masku a vystoupit veřejně proti osobě našeho panovníka a našemu státu.“ Spisy
byly zastrčeny do spisů týkajících se jakéhosi Josefa Koudely. Na obálce byl křížek
a pod ním „Vyřízeno“ a datum.)
„Tak se mně Švejk ztratil,“ řekl auditor
Bernis; „dám si ho zavolat, a jestli se k ničemu nepřizná, tak ho pustím a dám
ho odvést k tobě a ty si už to vyjednáš u
regimentu.“
Po odchodu polního kuráta dal si auditor
Bernis předvésti Švejk a nechal ho stát u dveří, poněvadž právě dostal
telefonogram od policejního ředitelství, že vyžadovaný materiál k obžalovacímu
spisu čís. 7267, týkající se pěšáka Maixnera, byl přijat v kanceláři čís. 1 s
podpisem
hejtmana Linharta.
Mezi tou dobou prohlížel si Švejk
auditorovu kancelář.
Že by činila velice příznivý dojem, zejména
fotografiemi na stěnách, nedá se říci. Byly to fotografie různých exekucí,
provedených armádou v Haliči a v Srbsku. Umělecké fotografie s vypálenými
chalupami a se stromy, jichž větve se skláněly pod tíhou oběšených. Zejména pěkná
byla fotografie ze Srbska s pověšenou rodinou. Malý hoch, otec i matka. Dva vojáci
s bajonetem hlídají strom s popravenými a nějaký důstojník jako vítěz stojí v
popředí a kouří cigaretu. Na druhé straně v pozadí vidět polní kuchyň v práci.
„Tak jak je to s vámi, Švejku?“ otázal se
auditor Bernis, když uložil telefonogram ad acta, „co jste provedl? Chtěl byste
se přiznat, nebo čekat, až bude na vás sestavena žaloba? Takhle to dál nejde.
Nemyslete si, že jste před nějakým soudem, kde vás vyšetřují pitomí civilisti.
U nás jsou vojenské soudy,
k. u k. Militärgericht. Jediným vaším spasením od přísného
a spravedlivého trestu může být, že se přiznáte.“
Auditor Bernis měl zvláštní methodu, když
ztratil materiál proti obžalovanému. Jak vidíte, nebylo v tom zcela nic zvláštního
a také se nesmíme divit, že výsledky takového vyšetřování a výslechu rovnaly se
v každém případě nule.
A tu auditor Bernis cítil se být vždy tak
prozíravým, že nemaje materiálu proti obviněnému, neznaje, z čeho ho viní, proč
tu sedí na
garnisonu, pozorováním chování a fysiognomie předvedeného k výslechu
kombinoval, proč asi toho člověka zavřeli na
garnison.
Jeho prozíravost a znalost lidí byla tak
veliká, že jednoho cikána, který se dostal od svého pluku na
garnison pro krádež
několika tuctů prádla (byl k ruce skladníkovi ve skladišti!), obvinil z
politických zločinů, že prý někde v hospodě mluvil s vojáky o zřízení samostatného
národního státu ze zemí koruny české a Slovenska se slovanským králem v čele.
„My máme dokumenty,“ řekl nešťastnému cikánovi,
„vám nezbývá, než se přiznat, v které hospodě jste to mluvil a od jakého pluku
byli ti vojáci, kteří vás poslouchali, a kdy to bylo.“
Nešťastný cikán si vymyslil i datum, i
hospodu, i od kterého pluku byli jeho domnělí posluchači, a když šel od výslechu,
utekl vůbec z
garnisonu.
„Vy se nechcete přiznat k ničemu,“ řekl
auditor Bernis, když Švejk hrobově mlčel, „vy nechcete říct, proč jste zde, proč
vás zavřeli? Mně byste to alespoň mohl říct, než vám to řeknu sám. Upozorňuji vás
ještě jednou, abyste se přiznal. Je to pro vás lepší, poněvadž to usnadní vyšetřování
a zmírňuje to trest. To je stejné u nás jako u civilistů.“
„Poslušně hlásím,“ ozval se dobrácký hlas Švejkův,
„že jsem zde v
garnisonu jako nalezenec.“
„Jak to myslíte?“
„Poslušně hlásím, že to mohu vysvětlit náramně
jednoduchým způsobem. U nás v ulici je uhlíř a ten měl úplně
nevinnýho dvouletýho
chlapečka a ten se jednou dostal pěšky z
Vinohrad až do Libně, kde ho strážník
našel sedět na chodníku. Tak toho chlapečka
odved na komisařství a zavřeli je
tam, to dvouletý dítě. Byl, jak vidíte, ten chlapeček úplně
nevinnej, a přece
byl
zavřenej. A kdyby byl uměl mluvit a někdo se ho ptal, proč tam sedí, tak by
taky nevěděl. A se mnou je něco
podobnýho. Já jsem taky nalezenec.“
Bystrý pohled
auditorův přelétl Švejkovu
postavu i obličej a rozbil se o ně. Taková lhostejnost a nevinnost zářila z celé
té bytosti stojící před
auditorem, že Bernis začal chodit rozčileně po kanceláři,
a kdyby byl neslíbil polnímu kurátovi, že mu pošle Švejka, čertví, jak by to se
Švejkem bylo dopadlo.
Konečně se však zastavil opět u svého
stolu.
„Poslyšte,“ řekl k Švejkovi, který se
lhostejně díval před sebe, „jestli se ještě jednou s vámi setkám, tak na to
budete pamatovat.
Odveďte ho!“
Když Švejka odváděli zpět na šestnáctku,
dal si auditor Bernis zavolat štábního
profousa Slavíka.
„Do dalšího rozhodnutí,“ řekl stručně, „posílá
se Švejk k disposici pana polního
kuráta Katze. Vyhotovit propouštěcí papíry a
odvést se dvěma muži Švejka k panu
polnímu kurátovi.“
„Dát mu řetízky na cestu, pane nadporučíku?“
Auditor uhodil pěstí do stolu:
„Vy jste vůl. Řekl jsem vám přeci jasně,
vyhotovit propouštěcí papíry.“
A všechno, co se nashromáždilo za den v duši
auditorově,
hejtman Linhart a Švejk, vylilo se jako dravá řeka na štábního
profousa a končilo slovy:
„A nyní chápete, že jste korunovaný vůl?“
Má se sice tak říkat jen králům a císařům,
ale ani prostý
štábní profous, hlava nekorunovaná, nebyl s tím spokojen. Odcházeje
od
auditora, zkopal na chodbě trestance-konkaře, dělajícího úklid na chodbě.
Co se týká Švejka, umínil si
štábní profous, že Švejk musí alespoň jednu noc přespat ještě na
garnisoně, aby také
ještě něčeho užil.
Noc strávená na
garnisoně patří vždy k milým
vzpomínkám.
Vedle „šestnáctky“ byl „ajnclík“, ponurá díra
- samovazba, odkud i tu noc ozývalo se vytí nějakého zavřeného vojáka, kterému šikovatel
Řepa pro nějaký disciplinární přestupek z rozkazu štábního
profousa Slavíka lámal
žebra.
Když vytí utichlo, bylo slyšet v šestnáctce
praskání vší, které se dostaly mezi prsty vězňů při prohlídce.
Nad dveřmi v otvoru petrolejová lampa, opatřená
mřížovaným chránítkem, vydávala matné světlo a
čoudila. Zápach petroleje mísil
se s přirozenými výpary lidských nemytých těl a se zápachem kyblíku, který po
každém upotřebení rozhrnul svou hladinu, aby vrhl novou vlnu zápachu do „šestnáctky“.
Špatná výživa činila u všech obtížným
proces trávení a většina trpěla na větry, které vypouštěli do nočního ticha,
odpovídajíce si těmi signály navzájem za různých žertů.
Na chodbách bylo slyšet odměřený krok hlídek,
občas otevřel se otvor ve dveřích a kukátkem se díval
bachař.
Na středním kavalci ozývalo se tiché
vypravování:
„Než jsem chtěl utéct a než mne potom dali
sem mezi vás, byl jsem na čísle dvanáct. Tam jsou jako ti lehčí. Jednou vám tam
přivedli jednoho člověka, odněkud z venkova. Dostal ten milý člověk čtrnáct dní,
poněvadž u sebe nechával přespávat vojáky. Napřed se myslilo, že je to spiknutí,
ale pak se vysvětlilo, že to dělal za peníze. Měl být mezi těma nejlehčíma
zavřenej,
ale poněvadž tam bylo plno, tak se dostal mezi nás. A co si ale všechno s sebou
nepřines z domova a co mu ještě neposlali, poněvadž měl nějak dovoleno, že se může
stravovat sám a sobě přilepšit. I kouřit měl dovoleno. Měl dvě šunky, takový
obrovský pecny chleba, vejce, máslo, cigarety, tabák, nu zkrátka na co si člověk
pomyslí, to měl s sebou ve dvou
baťochách. A chlap si myslel, že to musí sežrat
sám. Začali jsme na něm loudit, když se nedovtípil, že se musí s námi dělit,
jako se dělili ti druzí, když něco dostali, ale on chlap lakomá, že prý ne, že
bude čtrnáct dní
zavřenej a že by si zkazil žaludek tou kapustou a
shnilýma bramborama, co nám dávají na
mináž.
Prej nám dá celou svou
mináž i komisárek,
vo to prý nestojí, ať
prej si to dělíme mezi sebou anebo
po pořadě se střídáme.
Řeknu vám, že to byl
takovej fajnovej člověk, že si nechtěl ani na ten kyblík
sedat a čekal až na
druhej den na procházce, že to udělá na dvoře na latrině.
Byl
takovej rozmazlenej, že si dokonce přines s sebou
klosetovej papír. Řekli
jsme mu, že se mu vykašlem na tu jeho porci, a trpěli jsme den, druhej, třetí.
Chlap žral šunku, mazal si máslo na chleba, loupal si vajíčka, zkrátka žil. Kouřil
cigarety a ani
šluka nechtěl nikomu dát. My
prej nesmíme kouřit, a kdyby to viděl
bachař, že nám dává
šluka, že
prej by ho zavřeli. Jak říkám, my jsme trpěli tři
dny. Na čtvrtý den v noci jsme to udělali. Chlap se ráno probudí, a to jsem vám
zapomněl říct, že se vždycky ráno, v poledne i večer, než se začal cpát,
modlil, dlouho modlil. Tak se pomodlí a hledá svoje
baťochy pod
pryčnou. Jó,
baťochy
tam byly, ale vysušený, scvrklý jako sušená švestka. Začal křičet, že je
vokradenej, že mu tam nechali jen
klosetovej papír. Pak zas myslel asi pět
minut, že si děláme legraci, že jsme to někam poschovávali. Povídá ještě tak
vesele: ,Já vím, vy jste
šizuňkové, já vím, že mně to vrátíte, ale povedlo se vám
to.’ Byl tam mezi
náma jeden
Libeňák a ten povídá: ,Vědí co, přikryjou se dekou
a
počítají do deseti. A pak se podívají do těch
svejch baťochů.’ Přikryl se
jako
poslušnej chlapec a počítá: ,Jedna, dvě, tři...’ A ten
Libeňák povídá
znovu: ,To
nesmějí tak rychle,
to musejí hodně pomalu.’ A tak
von pod tou dekou
počítá pomalu, v přestávkách: ,Jedna - dvě - tři...’ Když přepočítal deset,
vylez z
kavalce a
prohlíd si svoje baťochy. ,Ježíšmarjá, lidičky,’ začal křičet,
,vždyť jsou
prázdný, jako byly dřív!’ A přitom ten jeho
blbej obličej, mohli
jsme všichni puknout od smíchu. Ale ten
Libeňák povídá: ,Zkusejí to ještě
jednou.’ A věříte, že byl
takovej blbej z toho ze všeho, že to ještě jednou
zkusil, a když viděl, že zas tam nic nemá než ten
klosetovej papír, začal mlátit
do dveří a křičet: ,Vokradli mne, vokradli mne, pomóc,
votevřte,
prokristapána, votevřte!’ Tak tam hned přilítli, zavolali
štábního profousa a
šikovatele Řepu.
My všichni jeden jako druhý říkáme, že se zbláznil, že včera i dlouho do noci žral
a že to všechno sežral. A
von jen plakal a pořád říkal: ,Vždyť někde musejí
bejt drobečky.’ Tak hledali drobečky a nenašli, poněvadž tak
chytrý jsme byli
taky. Co jsme sami nemohli sežrat, poslali jsme poštou na šňůře do
druhýho
poschodí. Nemohli nám nic dokázat, ačkoliv ten blbec pořád
ved svou: ,Dyť ty
drobečky někde musejí
bejt.’
Celej den vám nic nežral a dával pozor, jestli někdo
něco nejí nebo nekouří.
Druhej den se k obědu ještě také netknul
mináže, ale večer
mu šly ty shnilé brambory a kapusta k duhu, jenomže se už nemodlil jako dřív,
než se dával do šunky a do vajíček. Potom tam jeden od nás dostal zvenčí
ňákým
způsobem
dramky, a to začal s
náma ponejprv mluvit, abychom prý mu dali
šluka.
Nedali jsme mu nic.“
„Já jsem měl strach, že jste mu toho
šluka
dali,“ poznamenal Švejk, „to byste zkazil celý vypravování. Takový šlechetnosti
jsou jenom v románech, ale na
garnisoně za
takovejch okolností by to byla
blbost.“
„A deku jste mu nedali?“ ozval se čísi
hlas.
„Na to jsme zapomněli.“
Nastala tichá debata, měl-li dostat ke všemu
deku či ne. Většina byla pro.
Vypravování pomalu utichalo. Usínali, škrábajíce
se pod paždí, na prsou a na břiše, kde se v prádle vši nejvíce drží.
Usínali, dávajíce si zavšivené deky přes
hlavu, aby je nerušilo světlo petrolejové lampy...
Ráno v osm hodin vyzvali Švejka, aby šel do
kanceláře.
„Po
levej straně u dveří kanceláře je plivátko,
tam házejí
špačky,“ poučoval Švejka jeden. „Potom v prvním poschodí jdeš také
kolem jednoho.
Metou chodby až v devět, tak tam něco bude.“
Ale Švejk zklamal jejich naděje. Nevrátil
se více do „šestnáctky“. Devatenáct podvlékaček kombinovalo a hádalo všelijaké
věci.
Nějaký pihovatý voják od
zeměbrany, který měl
největší fantasii, rozhlásil, že Švejk střelil po svém
hejtmanovi a že dnes ho
odvedli na
motolské cvičiště na popravu.