Heslo:
Volná myšlenka
Výklad:
Antiklerikární a ateistické hnutí v mnoha
zemích, s progarmem odluky církve od státu. Česká sekce založena v roce
1904. V roce 1952 zrušena. Dnes existuje od roku 1990, ale nemá právní
kontinuitu s původní. Sídlo Volné myšlenky bylo na Královských Vinohradech v
Korunní ulici 6 a to bylo č.p. 588.
Předními představiteli byli:
Myslík Julius (1877–1938) , český novinář a básník, představitel
ateistického hnutí. Působil v časopisech Volná Myšlenka a Havlíček. Během 1.
světové války byl z politických důvodů vězněn. Jméno Julia Myslíka se
objevuje v kabaretní hře
Pevnost.
Loskot František * 9. 2. 1870 - † 16. 2. 1932 Praha. V letech 1909 –14 byl
redaktorem volnomyšlenkářských časopisů Volná myšlenka a Volná škola.
Bartošek Theodor (* 4. 11. 1877 Ždánice, + 5. 9. 1954 Praha) - český právník
a československý politik. Byl jedním z hlavních činitelů hnutí Volná
myšlenka. Později člen KSČ.
Pelant Karel *28.10.1874
†24.1.1925. Pravidelně přispíval do
časopisu Volná myšlenka, jeden rok působil redaktorsky ve Volné škole
(1906–1907), byl redaktorem Večera; překládal z francouzštiny a angličtiny.
Pro volnou myšlenku pracovala také
Marie Bubelová,
přítelkyně Jarmily Mayerové.
V románu se objevuje Volná myšlenka pouze v provolání odsouzeného Palivce, ale "Volnou myšlenku" nalezneme několikrát v "Dějinách strany
mírného pokroku..." a také dalších dílech.
„Když
on se můj přiznal,“ plakala Palivcová, „jak to tady říkal o těch mouchách a
o tom obraze, tak to opakoval i na direkci i u soudu. Já byla na tom
přelíčení jako svědek, ale co jsem mohla svědčit, když mně řekli, že jsem v
příbuzenském poměru k svému muži a že se mohu vzdát svědectví. Já jsem se
tak lekla toho příbuzenského poměru, aby snad ještě z toho něco nebylo, tak
jsem se vzdala svědectví a on chudák stará se tak na mne podíval, do smrti
na ty jeho oči nezapomenu. A potom, po rozsudku, když ho odváděli, vykřik
jim tam na chodbě, jak byl z toho celej pitomej: ,Ať
žije Volná myšlénka!’.“
Stala
se úřednicí Obchodní a živnostenské komory s velmi slušnými příjmy,
vystoupla z církve, pracovala pro Volnou
myšlenku, psala verše,
navštěvovala politický seminář, byla zvolena do předsednictva pokrokové
mládeže, navštěvovala universitní extenze, chodila do divadla, přečetla
všecko, co stálo za čtení, stála při založení časopisu Ruský obzor, a všude,
kde se objevila, uplatnila okamžitě své nadání a svou úžasnou píli. Při všem
tom našla dost času, aby se naučila dobře německy, polsky, rusky, anglicky,
francouzsky.
Jest
tedy Karel Pelant lotrem? Odpověď jest lehká. On nevěří v boha a v té době
právě chystal se na cestu do Ameriky, aby pokřtěné Indiány zas přemluvil,
aby v toho těžce nabytého pánaboha nevěřili. Na takovou věc dostal peníze od
Volné myšlenky,
která tenkrát právě byla ve velké vážnosti, poněvadž zde byl sjezd
Volné myšlenky,
spojený s onou krásnou érou procesí volnomyšlenkářského, v jehož čele šel
Pelant, Loskot, Bartošek a Julius Myslík.
„Tak
vám prohledáme teď kapsy.“
A detektiv Špaček sáhl do objemné kapsy Pelantova kabátu a vytáhl odtud
podlouhlý balíček, pečlivě zabalený papírem a obtočený deskami z posledního
čísla Volné myšlenky.
„Nu, vidíte,“ řekl komisař, „že jsme to přece u vás našli. No, vy jste také
nezapíral.“
A vtom již před celým tím sborem bezpečnostní policie vybalila se z papíru
řada měkounkých, namodralých, výborně proležených olomouckých syrečků, které
zapomnětlivý Pelant nosil už po dva dny v kapse.
„Moje syrečky!“ zvolal radostně Pelant.
Tak mu je zas zabalili a pustili ho domů s důtklivým napomenutím, aby takové
žerty si podruhé nechal zajít.
Pokrok
je dvojsečná zbraň jako pivo. Lidé se do toho dají a nevědí, kdy mají
přestat. Pohleďme kolem sebe, jak takový pokrok
Volné myšlenky přivádí lidi
do vězení a pokut pro různé neprozřetelné výroky, zatímco člověk opravdu
pokrokový a zbavený všech předsudků může v kostelích všech vyznání svobodně
pěstovat svůj pokrok tiše a třebas i za hudby varhan nebo koncertů jako v
karlínském kostele. Nad námi bdí řádné zákony a bezpečnostní úřady, bez
jejichž ochrany nám ani vlas s hlavy nespadne, a to je pokrok.
Jisto
je, že představitelé volné myšlenky a atheismu v Čechách žijí z pána boha, o
kterém tvrdí, že neexistuje. Popírajíce existenci boží a zatracujíce
prebendy kněžské, jsou placenými funkcionáři sekretariátu
Volné myšlenky,
a tak brojením proti Pánu Bohu získávají stejně své příjmy jako ti, kteří
nalezli zaměstnání co obhájci víry. A prodávají-li obhájci církve amulety a
křížky na krk, prodává česká Volná myšlenka
emailované macešky svým stoupencům, kterýžto odznak však jest velmi
nešťastně volen, poněvadž maceška jmenuje se francouzsky „pense“, což značí
též „myšlenku“. Tato slovní hříčka přenesena z Francie do Čech pozbývá zde
svého vtipu a zbude ze všeho u nás „Volná maceška“. Nešťastný uzenář
Maceška! Nakonec bude jej církev bojkotovat a prohlásí ho za kacíře.
Volná
myšlenka, orgán českých volných myslitelů, nezabývala se celkem těmito
články, přinesla pouze v předposledním čísle následující zprávu: „Vzhledem
na četné dotazy, zaslané sekretariátu Volné
myšlenky prohlašujeme, že ani
redaktor Pelant, ani dr. Bartošek nevstoupili opět do církve. Stoupenci
Volné myšlenky
zůstanou důslednými do poslední chvíle. Spolkové odznaky, maceška, vkusně
provedené, emailované, prodávají se v administraci
Volné myšlenky
po jedné koruně ve prospěch agitačního fondu. Jedinou odpovědí na Halleyovu
kometu jest, aby uvědomělí občané houfně vystupovali z církve.“
Kde
jsou doby, kdy jako delegát Volné myšlenky
konal jsi studijní cestu do Ameriky. To tě tam nikdo neviděl, ty starý
hříšníku! Tam jistě pil jsi i „ale“ v barech a vrátil jsi se do Evropy s
pěti revolvery v kapsách, říkaje si ostentativně „goddam“ a „master“.
Ale dodnes nechápeme, proč pražská Volná
myšlenka poslala Pelanta do
Ameriky. Co tam měl dělati? Měl snad nedávno pokřtěným Indiánům bráti zase
nazpátek toho boha, jehož tak lahodně získali i s ohnivou vodou, to však by
jim musel dáti dvakráte tolik té kořalky a oni by se vrátili ku svým
osmnácti bohům, s nimiž by měl Pelant horší práci než s jedním?
Či měl snad Pelant sbírati příspěvky pro českou
Volnou myšlenku
od kovbojů na prériích, či udělat z nějaké zuřivé metodistky ateistku, či
získat v Americe půdu pro snahy českých realistů?